شورای شهر تهران نرخ پارک حاشیه‌ای را گران کرد

در جلسه امروز شورای شهر تهران ، لایحه تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای در دستور کار اعضای شورای قرار گرفت و رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر در رابطه با جزئیات لایحه گفت: در مورد لایحه نرخ پارک حاشیه‌ای باید گفت که شهرداری تهران این لایحه را ارائه کرد و در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. در ماده یک گفته شده است که نرخ حق توقف حاشیه‌ای در معابر مجاز شهر تهران براساس مدت زمان پارک مشخص می‌شود.

 او افزود: برای خودروی سواری و وانت به ازای نیم ساعت تا ۲ ساعت اول، ۳ هزار تومان و برای بعد از ۲ ساعت به ازای هر نیم ساعت ۳ هزار و ۹۰۰ تعیین شده است. برای کامیونت و مینی بوس به ازای نیم ساعت تا ۲ ساعت اول ۶۱۰۰ و برای بعد از ۲ ساعت به ازای هر نیم ساعت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌ایم. رده بندی معابر شهر تهران ۴ رده است، هر کدام از معابر یک ضریب به خود اختصاص می‌دهند و این رده بندی براساس مصوبه شورای ترافیک تهران است.

تشکری هاشمی تأکید کرد: در ماده سوم، نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای باید به صورت هوشمند و ثبت مشخصات در سامانه تهران من یا درگاه‌های اینترنتی -که شهرداری تهران مشخص می‌کند- باید باشد. کسانی که حساب تهران من را شارژ نگه می‌دارند که در زمان پارک حاشیه‌ای با کمبود مواجه نشوند، ۱۰ درصد تخفیف خواهند گرفت. در اجرای ماده ۱۰ قانون درآمد‌های پایدار چنانچه فرد بعد از ۱۰ روز اقدام به رفع بدهی نکند، میزان دو درصد به مبلغ پارک حاشیه‌ای اضافه خواهد شد و حداکثر ۲۴ درصد در سال به این میزان اضافه می‌شود.

به گفته این عضو شورای شهر «این لایحه نافی اقدامات پلیس راهور نیست و علاوه بر موارد ذکر شده اگر فرد هزینه را نپردازد از سوی پلیس جریمه خواهد شد.»

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تشریح کرد: بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه‌ای برای وسایل نقلیه معلولان و جانبازان با پلاک مخصوص در معابری که پارک حاشیه‌ای مجاز است، صفر خواهد بود. در ماده ۹ آمده است که به منظور ترغیب بخش خصوصی، شهرداری تهران می‌تواند نسبت به پیش بینی موضوعات مربوط با پارک حاشیه‌ای با پیمانکاران توافق داشته باشند. پیمانکاران تنها در مورد پارک حاشیه‌ای می‌توانند از رانند‌ها پول دریافت کنند و دریافت پول برای سایر خدمات ممنوع است. همچنین سازمان ترافیک مکلف است که از تمام ظرفیت‌ها اعم از بخش خصوصی، تعاونی‌ها و استفاده از عوامل انسانی برای اجرای پارک حاشیه‌ای استفاده کند.

الزام شهرداری به ایجاد ۱۲۰ هزار پارک حاشیه‌ای

او افزود: براساس قانون تخلفات و درآمد‌های پایدار، کلیه درآمد‌های ناشی از مدیریت پارک حاشیه‌ای باید تنها به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند. براساس ماده ۱۱ شهرداری تهران مکلف است تا پایان ۱۴۰۳ نسبت به توسعه پارک حاشیه‌ای حداقل ۱۲۰ هزار پارک حاشیه‌ای اقدام کند. یک تبصره به ذیل ماده یک اضافه خواهد شد ک نرخ حق توقف موتورسیکلت برابر ۲۰ درصد تعرفه‌ها مربوط به معابر رده بندی شده یک تا ۲ است.

وانت‌های پارک شده به بخشی از مغازه تجاری افراد تبدیل شده‌اند

مهدی اقراریان در قالب تذکر اعلام کرد: ما با پدیده‌ای مواجه هستیم مثلا در همین خیابان اکباتان، ماشین‌های وانت و باری را برای مدت طولانی پارک می‌کنند، یعنی این خودرو‌ها از کار خود به عنوان وسیله حمل و نقل خارج و تبدیل به بخشی از مغازه تجاری فرد، انبار یا فروشگاه شده‌اند، چنین وضعیت موجب نابه سامانی شهر شده است.

او افزود: مسئله دیگر این است که فضای پارک عمومی داریم، مغازه‌ها به اشغال این فضای عمومی برای پارک کردن مبادرت میکنند. بار‌های این موضوع را تجربه کرده‌ایم. این مصداق نقض حقوق عامه است، مغازه دار به خود اجاز می‌دهد در یک پیت حلبی سیمان بریزد و خیابان را اشغال کند، اگر هم فردی در آن نقطه پارک کند، وقتی برگردد، خواهد دید که روی ماشینش خط انداخته‌اند.

اقراریان پیشنهاد داد: به نظرم اگر مغازه داری خیابان اشغال کرده است، ما به ازای آن باید عوارض بدهد. مردم حوصله ندارند که مدام به ۱۳۷ پیام دهند. ما باید مورد بازدارنده ایجاد کنیم که این اتفاق نیفتد، بسیاری مسئله شان جای پارک نیست و حتی یک نفرشان به من گفت که اگر اینجا پارک کنید، نمای مغازه من گرفته می‌شود یا اگر برایم بار بیاید، باید جای پارک خالی باشد. مردم مکرر در این رابطه به ما تذکر می‌دهند، برای این مسئله تدبیری باید اندیشیده و عوارض بازدارنده‌ای در نظر بگیریم تا افرادی که به حقوق عامه تجوز می‌کنند، مبلغی را پرداخت کنند.

سروری نائب رئیس شورای شهر نیز تأ‌کید کرد: امیدواریم شهرداری تهران برای رفع فضا‌های عمومی دست به اقدام سریع بزند. امروز در خیابان که میگردیم، شاهد هستیم که در گوشه و کنار خیابان، مشاغل مزاحم برای مردم دردسر ایجاد کرده است و ادامه این روند میتواند موجب نابه سامانی مدیریت شهر شود.

شورای شهر تهران نرخ پارک حاشیه‌ای را گران کرد

امانی: چرا پارک حاشیه‌ای اجرایی نشد؟

ناصر امانی عضو شورای شهر نیز نسبت به اجرایی نشدن مصوبه پارک حاشیه‌ای گلایه کرد و گفت: سال گذشته نیز ما پارک حاشیه‌ای را مصوب کردیم، اما اجرایی نشد، چند منطقه به صورت پایلوت اجرا کردند در حالی که قرار بود در تمام مناطق اجرایی شود، در واقع ما در مورد لایحه‌ای بحث می‌کنیم که هنوز اجرایی نشده است.

او افزود: در ماده ۱۰ اجازه استفاده از عوامل انسانی داده شده است، از نظر من باید مکانیزه کردن کار اولویت باشد، چون استفاده از عوامل انسانی باز حاشیه ایجاد می‌کند و مردم باز هم نسبت به پارکبان‌ها اعتراض خواهند کرد.

هرمزی: نرخ پارک حاشیه‌ای ۳۲ درصد بیشتر شد

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نهایت به این تذکر‌ها پاسخ داد و گفت: متن همان متن سال گذشته است، ایراد‌های دوستان هم درست است. قرار داد به صورت کامل اجرایی نشد، مشکلاتی داشتیم و امید داریم که تا پایان سال قرارداد با بانک شهر نهایی شود و گزارش را به شورای شهر ارائه بدهیم. در مورد مشاغل مزاحم، بحث به شرکت ساماندهی مشاغل باز میگیردد و این دوستان باید بررسی کنند.

او افزود: در مورد تذکر اقای امانی نیز هیئت وزیران اجازه داده است که از عوامل انسانی استفاده کنیم و در تبصره نیز به شکل هوشمندسازی یا عوامل انسانی آمده است. در رابطه با میزان افزایش قیمت پارک حاشیه‌ای نیز باید بگویم که افزایش در سال ۱۴۰۳ نسبت به امسال نزدیک به ۳۲ درصد است، نرخ در سال قبل ۲ هزار تومان بود که امسال به سه هزار تومان رسیده است.

در نهایت این لایحه با رای اکثریت تصویب شد.