راز طعم دل‌انگیز چای در چیست؟

 هر جرعه چای ، جهان پنهانی را در خود جای می‌دهد که تحت تاثیر گیاه متولد شده از آن و سرشار از حیات میکروسکوپی است که به طعم منحصر به فرد آن را شکل می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه‌های چین ازجمله دانشگاه کشاورزی و جنگلداری فوجیان، اسرار این دنیای مینیاتوری را در ریشه‌های گیاهان چای کشف کرده‌اند.

کارشناسان کشف کرده‌اند که چگونه میکروب‌های خاص در ریشه‌ها به‌عنوان کیمیاگران کوچکی عمل و واکنش‌های شیمیایی یک فنجان چای عالی را تعریف می‌کنند.

دانشمندان با کنجکاوی در مورد اینکه چگونه موجودات ریز موجود در ریشه‌های گیاه چای بر طعم تأثیر می‌گذارند، شروع به جمع‌آوری نمونه‌هایی از گیاهان مختلف چای کردند. آنان انواع مختلفی از میکروارگانیسم‌های ریشه و خاک را شناسایی کردند.

در مرحله بعد، برای اینکه دریابند این موجودات چگونه با هم کار می‌کنند، نسخه کوچک از این جامعه ایجاد کردند.

این گروه اکوسیستم کوچک گیاه چای را در یک آزمایشگاه تشکیل دادند و نام این جامعه مصنوعی را «SynCom۲۱» گذاشتند. محققان گیاهان چای و حتی گیاهان آزمایشگاهی را داخل و خارج از SynCom۲۱ کاشتند.

این آزمایش در شرایطی انجام شد که نیتروژن کافی (ماده مغذی حیاتی برای رشد گیاه) در خاک وجود نداشت. با مشاهده دقیق چگونگی رشد گیاهان و میزان جذب نیتروژن، کارشناسان می‌توانستند مشاهده کنند که میکروب‌ها چگونه تفاوت ایجاد می‌کنند.

محققان همچنین در خارج از SynCom۲۱، می‌خواستند تولید طبیعی یک ترکیب آرام بخش به نام تیانین را درک کنند. برای سنجش این موضوع، آنها ریشه دو گیاه چای مختلف مقایسه کردند.

گیاهان با SynCom۲۱ بلندتر و قوی‌تر شدند و در استفاده از نیتروژن بهتر بودند و تیانین بیشتری تولید کردند.

کارشناسان همچنین دریافتند که میکروب‌های کوچکی که در ریشه‌های گیاه چای زندگی می‌کنند در طول سال تغییر کرده است، به‌ویژه آن‌هایی که به گیاه در استفاده از نیتروژن کمک می‌کنند.

محققان دریافتند که جامعه میکروبی مصنوعی نه تنها کیفیت گیاهان چای باکیفیت پایین را افزایش می‌دهد، بلکه تأثیر ارتقاء قابل‌توجهی بر برخی از انواع چای با کیفیت بالا دارد. علاوه بر این، این اثر به ویژه در شرایط خاکی با نیتروژن کم مشهود است.

به نظر می‌رسد کمک‌های کم در ریشه باعث می‌شود گیاهان در استفاده از نیتروژن و ایجاد ترکیبات ویژه مانند تیانین در چای بهتر عمل کنند به این معنی که ممکن است بتوانیم از همین ایده برای تهیه میوه‌ها، سبزیجات و غلات خوشمزه‌تر، سالم‌تر و حتی سخت‌تر در آب‌وهوای متغیر استفاده کنیم.

این تحقیق می‌تواند گامی بزرگ در جهت پرورش غذا به روشی باشد که هم برای انسان و هم برای سیاره زمین مفید باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Current Biology منتشر شده است.

راز طعم دل‌انگیز چای در چیست؟