هشدار آتش‌نشانی مرگ خاموش نصب نا ایمن وسایل گرمایشی

سید جلال ملکی با اشاره به سرمای دوباره هوا و بارش‌های اخیر گفت:‌ یکی از مواردی که سبب نگرانی و افزایش آمار حوادث مرتبط با گازگرفتگی و حریق می‌شود، نصب دوباره یا موقت وسایل گرمایشی در هنگام سرد شدن دوباره هواست. موضوعی که لازم است شهروندان آن را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد بارش برف در نقاط مختلف کشور و از جمله پایتخت هستیم. این اتفاق در حالی رخ داده که در روزهای گذشته شاهد افزایش دمای هوای بودیم و همین موضوع سبب شده بود تا برخی از مردم نسبت به جمع آوری وسایل گرمایشی منازل خود مانند بخاری اقدام کنند. حالا با سرد شدن هوا برخی از افراد اقدام به نصب دوباره این لوازم کرده یا ممکن است به شکل موقت از شعله گاز یا چراغ‌های خوراک پزی برای گرمایش محیط استفاده کنند. اقدامی که بسیار خطرناک است.

ملکی افزود: لازم است آن دسته از عزیزانی که نسبت به جمع‌آوری بخاری و دیگر وسایل گرمایشی خود اقدام کرده‌اند، اگر نیاز به نصب یا فعال‌سازی دوباره این لوازم پیدا کرده‌اند، حتما نسبت به نصب یا فعالسازی ایمن آن اقدام کرده و وضعیت دودکش‌های خود را نیز چک کنند تا خدای نکرده دچار حوادثی نظیر گازگرفتگی نشوند. در هنگام سرما، گازگرفتگی علائمی مشابه به سرماخوردگی دارد و ممکن است برخی از افراد با این تصور که دچار سرماخوردگی شده‌اند از علائم گازگرفتگی غفلت کنند.

هشدار آتش‌نشانی درباره نصب نا ایمن وسایل گرمایشی

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: همچنین مردم عزیز باید دقت داشته باشند که نصب موقت بخاری و ... یا استفاده از شعله گاز و چراغ‌های خوراک‌پزی برای تامین گرمای محیط بسیار خطرناک است و به جد از انجام چنین کاری پرهیز کنند. این تصور که قراردادن دودکش در ظرف آب، قرار دادن آجر یا کتری روی شعله و اقداماتی نظیر آن می‌تواند سبب جلوگیری از گازگرفتگی شود، کاملا غلط است.

وی با بیان اینکه استفاده از این لوازم می‌تواند حوادثی نظیر آتش‌سوزی و ... را نیز به دنبال داشته باشد، گفت: روشن گذاشتن شعله، نصب نادرست بخاری، راه‌اندازی موقت و ناایمن کرسی و ... علاوه بر خطر گازگرفتگی، احتمال آتش‌سوزی را نیز افزایش می‌دهد. از طرفی دیگر ممکن است به هر دلیلی شعله خاموش شده و این موضوع موجب انبار گاز شهری در محیط و انفجار شود. لذا تاکید می‌کنم که اولا لوازم گرمایشی به شکل ایمن نصب شود و ثانیا به هیچ عنوان از لوازم پرخطر و لوازمی که کارکرد گرمایشی ندارند، برای گرم کردن محیط استفاده نشود.

هشدار آتش‌نشانی درباره نصب نا ایمن وسایل گرمایشی