اجرای طرح سلامت نوروزی از8 صبح 24 اسفندماه

دکتر حسن واعظی در اجلاس معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور بیان کرد: با توجه به احتمال بروز حوادث در چهارشنبه پایان سال تمامی مراکز درمانی از تاریخ 18 اسفند ماه با آمادگی حداکثری و تمهیدات لازم جهت ارائه خدمات بهینه و به موقع به مصدومان احتمالی حوادث غیرمترقبه اقدام می کنند.

وی افزود: همه مراکز درمانی به ویژه بیمارستان های ارائه دهنده خدمات درمانی سوختگی، تروما، چشم پزشکی، جراحی و ارتوپدی موظفند تیم های ارزیابی سریع، پشتیبان و کمیته مدیریت بحران تشکیل داده و از شیفت های عصر و شب جهت اطمینان از آمادگی بیمارستان ها و نحوه ارائه خدمات، بازدیدهای میدانی انجام دهند.

دکتر واعظی در خصوص تامین نیروی انسانی در این ایام گفت: متخصص مقیم در رشته های تخصصی در مراکز تک تخصصی چشم پزشکی، مراکز تروما، سوختگی، جراحی، ارتوپدی و زنان به صورت 24ساعته حضور خواهند داشت.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: دپوی دارو و مواد مصرفی مورد نیاز در بخش اورژانس بیمارستان ها با اولویت بیمارستان های معین تروما و سوختگی و تمامی بیمارستان های عمومی واجد بخش های بستری مرتبط صورت گرفته است.

اجرای طرح سلامت نوروزی

دکتر واعظی در خصوص طرح سلامت نوروزی گفت: طرح سلامت نوروزی سال 1403 نیز از ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 24 اسفند 1402 شروع و در ساعت 8 صبح روز شنبه 18 فروردین 1403 به پایان می رسد.

وی افزود: ستاد طرح سلامت نوروزی دانشگاه با مدیریت رئیس دانشگاه و با حضور معاونان بهداشت، درمان، توسعه و غذا و دارو جهت پایش و نظارت بر کیفیت ارایه خدمات مراکز درمانی و بیمارستان های کشور و ارائه خدمت موثر و به هنگام تشکیل خواهد شد.

دکتر واعظی گفت: همچنین تیم های ویژه ارزیابی طرح سلامت نوروزی در ستاد دانشگاه ها تشکیل شده و بازدید های میدانی و روزانه از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان های انجام می شود.

دکتر واعظی گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی معاونت درمان هرگونه تعطیلی بخش های بستری در تعطیلات نوروزی، ممنوع است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: متخصصان طب اورژانس، بیهوشی و سایر متخصصان مقیم، در بیمارستان های عمومی دانشگاهی، مطابق برنامه شیفت کاری باید در مرکز باید حضور یابند. همچنین حضور و یا دسترسی سریع به متخصصان سایر رشته ها تخصصی از جمله داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی مورد تاکید است.

وی گفت: بخش اورژانس و تمامی بخش های ویژه و دیالیز در کلیه بیمارستان ها بایستی با تمامی ظرفیت به مراجعه کنندگان خدمات لازم را ارائه دهند. پذیرش و پاسخگویی بیماران با سکته حاد قلبی و مغزی مطابق دستورالعمل کد 247 و 724 در تمام بیمارستان های مجری برنامه باید صورت پذیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: دسترسی به خدمات با کیفیت و به هنگام در انجام آزمایش‌های اورژانس در کلیه آزمایشگاه‌های بیمارستانی و بخش های تصویربرداری همه بیمارستان های دانشگاهی به صورت شبانه روزی انجام و امکان ارائه این خدمات با هماهنگی و اطلاع رسانی از طریق رسانه های محلی هر دانشگاه ها به هموطنان صورت می پذیرد.

وی در خصوص نوبت دهی و ارجاع الکترونیک گفت: در راستای تکریم بیماران و مراجعان درمانگاه های تخصصی در خصوص نحوه وقت دهی و پذیرش، همچنین کاهش هزینه های مربوط به تردد های غیر ضروری بیماران به بیمارستان ها و مراکز درمانی و مدیریت ویزیت مراجعه کنندگان، طی اقدام مشترک با حوزه مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت، ضرورت نوبت دهی الکترونیکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی و تجهیز بیمارستان ها به نرم افزار نوبت دهی الکترونیکی، مورد تاکید است.

اجرای طرح سلامت نوروزی از8 صبح 24 اسفندماه

بنابر گزارش وبدا، دکتر واعظی افزود: بر اساس آخرین گزارش تبادل داده در سرویس نوبت دهی از مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت (مافا)، 575 بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت و 38 کلینیک ویژه مستقل در 64 دانشگاه و دانشکده در حال تبادل داده هستند.