آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور

 حسین مظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور، بیان داشت: بر اساس آخرین وضعیت این مناطق تا صبح امروز ۳۰ فروردین ماه در استان‌های کرمان، جنوب فارس و هرمزگان شرایط به حالت عادی و پایدار رسیده است.

وی با بیان اینکه تمرکز مدیریت امدادی روی مناطق جنوب سیستان و بلوچستان است، ادامه داد:‌در حال حاضر میانگین بارش یکسال در سیستان و بلوچستان ۱۰۱ میلیمتر است در حالی که فقط در کمتر از ۲۴ ساعت در شهر زرآباد این استان ۲۷۰ میلیمتر، در کنارک ۲۳۰ میلیمتر و چابهار ۱۳۱ میلیمتر بارش داشته‌ایم.

سخنگوی مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در استفندماه گذشته در دو هفته بارش‌ها به میزان ۲۳۰ میلیمتر رسید، گفت: این در حالی است که تنها در کمتر از ۲۴ ساعت در شهر زرآباد سیستان و بلوچستان ۲۷۰ میلیمتر بارش داشته‌ایم یعنی ۳ برابر میزان بارش در سیستان و بلوچستان تنها در کمتر از ۲۴ ساعت در زرآباد باریده است.

آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور

مظفری با بیان اینکه ۱۲۰۰ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیلاب‌ها قرار گرفته‌اند، یادآور شد: برق بخش‌هایی از ۴۰۰ روستا در این مناطق عامدا قطع شده بود که اکنون برق ۹۰ درصد این مناطق وصل شده است. 

وی تصریح کرد: آب آشامیدنی بیش از ۷۰ روستا به علت سیلابی بودن منطقه قطع شده بود که امدادرسانی با ۱۲۰ تیم امدادی از هلال احمر در کنارک در حال انجام است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه ۳ محور اصلی و ۱۴ محور فرعی در سیستان و بلوچستان مسدو شده، ابراز کرد: امدادرسانی به این مناطق از طریق ۷ بالگرد توسط سپاه، ارتش و هلال احمر در حال انجام است.

مظفری با بیان اینکه با فروکش کردن آب محور‌های یاد شده بازگشایی می‌شوند، افوزد: سد کهیر در بالادست کنارک ۱۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داشت که در کمتر از ۲۴ ساعت به ۳۲۵ میلیون متر مکعب آب رسید و برای اولین بار این سد جدید آبگیری شده است.

وی با اشاره به قطع شدن فیبر نوری در مناطق ایرانشهر، نیکشهر، خاش و قصر قند، گفت: تا پایان امروز این مشکل برطرف می‌شود؛ ضمن اینکه در هرمزگان نیز حجم بارش زیاد بوده و در بخش‌هایی از معابر بندرعباس با آبگرفتگی روبرو شدیم که اکنون این مشکل برطرف شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد:‌حدود ۱۲ روستا در جاسک و بشاگرد با قطع موقت ارتباط روبرو بودند که تا عصر امروز بازگشایی می‌شوند.

مظفری با اشاره به اینکه تمام را‌ه‌های اصلی استان هرمزگان باز است، خاطرنشان کرد: فیبر نوری این مناطق وصل شده؛ ضمن اینکه این استان به علت مجاور بودن با سیستان و بلوچستان استان معین خدمات امدادی است.

وی با بیان اینکه راه‌های اصلی استان کرمان باز است، افزود: آب، گاز و فیبر نوری در این استان وصل است؛ ضمن اینکه با لایروبی رودخانه‌های فصلی این استان در ۶ ماه گذشته باعث شده تا خسارت چندانی وارد نشود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در بوشهر و جنوب استان فارس خسارت‌های چندانی به زیرساخت‌ها وارد نشده، گفت: تا رسیدن به شرایظ عادی در این مناطق امدادرسانی ادامه خواهد داشت.