تعرفه خدمات مامایی در بلوک زایمان اجرا می‌شود/  استخدام ۱۵۷۰ ماما در سال گذشته

 فرح بابایی در مراسم روز جهانی ماما که در هتل قلب بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: حرفه مامایی از سابقه بیش از 100 ساله آموزش آکادمیک برخوردار است. کشور ایران از نظر آموزش مامایی سرآمد منطقه است و بر اساس رتبه‌بندی بین‌المللی آموزشی رتبه سوم در جهان را داراست.

رئیس گروه توسعه خدمات مامایی وزارت بهداشت افزود: اکنون 80 هزار همکار ماما در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.

بابایی ادامه داد: تعرفه‌گذاری خدمات مامایی بلوک زایمان از سال قبل آغاز شده و در سال جاری مشکلات اجرایی آن مرتفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت درباره خرید راهبردی خدمات نیروی ماما دستورالعمل‌هایی را مصوب کرده است.

 تعرفه خدمات مامایی در بلوک زایمان اجرا می‌شود/  استخدام ۱۵۷۰ ماما در سال گذشته

رئیس گروه توسعه خدمات مامایی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ماماها در خط مقدم جوانی جمعیت نقش بسیار موثر و تلاش‌های چشمگیر و اقدامات خوبی داشته‌اند.

استخدام 1570 ماما در سال گذشته

در ادامه شکیبا محبی تبار؛ دبیر ستاد ملی جمعیت اظهار کرد: در سال گذشته هزار و 570 ماما در سراسر کشور با مجوز سازمان امور استخدامی کشور جذب شده‌اند و تعدادی از ماماها در سراسر کشور تبدیل وضعیت شده‌اند.

دبیر ستاد ملی جمعیت تاکید کرد: بر اساس قانون جوانی جمعیت ما مکلفیم که حمایت ویژه‌ای از ماما ها انجام بدهیم.

محبی تبار همچنین گفت: دولت تمام تلاش خود را برای گروه‌های مختلف مامایی انجام خواهد داد.

اقدامات وزارت بهداشت در حوزه مامایی

در ادامه حسین فرشیدی بیان کرد: حمایت از خانواده و اجرای قوانین جوانی جمعیت، برگزاری دوره‌های آموزشی منشور کرامت بارداری، برگزاری دوره‌های آموزشی هادیان زندگی و تربیت مربی در راستای حفظ حیات جنین، ازدواج به هنگام و تشویق به فرزندآوری از اقدامات انجام شده در حوزه مامایی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: ماماها در زمینه مشاوره فرزندآوری، سلامت دختران، ارتقای سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی، نقش بی‌بدیل دارند و در این زمینه ارائه مراقبت‌های حضوری و غیرحضوری به مادران و برگزاری جلسات مجازی برای مادران باردار نیز انجام می‌شود.

وی، مراقبت و بررسی تکامل و رشد کودکان را از دیگر اقدامات ماماها در کشور دانست و افزود: آموزش پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ سینه و بررسی تاریخچه باروری از جمله دیگر اقدامات وزارت بهداشت با محوریت ماماها است.

 تعرفه خدمات مامایی در بلوک زایمان اجرا می‌شود/  استخدام ۱۵۷۰ ماما در سال گذشته

فرشیدی بیان کرد: آموزش حین ازدواج، مشاوره‌های فرزندآوری و آموزش‌های غربالگری تشخیص زودرس ناباروری از جمله اقدامات ماماها در سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه ماماها در حفظ و ارتقای سلامت خانواده نقش دارند، اظهار کرد: خدمات بارداری و غیربارداری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، زیرا این قشر نقش بی بدیلی در ارتقای سلامت دختران، زنان و مادران خواهند داشت.