به گزارش افکارنیوز، حسن ساعي دهقان در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به حضور بيست و پنج ساله ايران در المپيادهاي علمی دانش آموزي مهمترین هدف آن را ايجاد تحول و رشد علمي در نظام آموزشي كشور عنوان كرد و گفت: تاکنون ايران در هفت رشته، المپياد در سطح كشور برگزار كرده است و به غير از المپیاد ادبي كه در سطح ملي برگزار ميشود در شش المپياد دیگر شامل رياضي، فيزيك، نجوم و اختر فيزيك، زيستشناسي، شيمي و كامپيوتر تيم هاي دانش آموزي ايران در مسابقات بينالمللي حضور مييابد.

وی با اشاره به برگزاری مرحله اول المپیادهای علمی هفت‌گانه سال تحصیلی ۹۰-۹۱ گفت: مجموعا در آزمون اولیه این رشته‌ها ۱۲۹ هزار و ۹۳۵ دانش‌آموز شرکت کردند و این در حالی است که در مرحله اول المپیادهای علمی سال تحصیلی ۹۰– ۸۹،۱۲۶ هزار و ۲۲۴ دانش‌آموز شرکت داشتند.

ساعی دهقان افزود: پنج هزار و ۸۴۹ دانش‌آموز برگزیده مرحله اول المپیادها برای شرکت در مرحله دوم پذیرفته شدند که آزمون مرحله دوم در اردیبهشت ماه سال ۹۱ برگزار شد.

ساعی دهقان خاطرزنشان کرد: مرحله اول تمامی المپیادها به صورت تستی و مرحله دوم المپیادها به غیر از رشته ادبیات به صورت تشریحی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه از میان شرکت کنندگان در مرحله دوم ۲۹۱ دانش‌آموز برای حضور در دوره‌های آموزشی باشگاه دانش‌پژوهان جوان پذیرفته شده‌اند، تصریح کرد: روز جمعه دوم تیر ماه تمامی دانش‌آموزان پذیرفته شده در مرحله دوم پذیرش شدند و از روز شنبه سوم تیر ماه دانش‌آموزان برگزیده با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره) ضمن تجدید میثاق با آرمان های مقدس امام راحل و مقام معظم رهبری دوره آموزشی تابستانی را آغاز کردند.

سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در خصوص روند برگزاری دوره‌های تابستانی باشگاه دانش‌پژوهان جوان تا حضور دانش‌آموزان در المپیادهای جهانی گفت: دانش‌آموزان پس از قبولی در دو مرحله المپیادهای علمی و ورود به دوره تابستانی باشگاه، ‌ دانش‌پژوه خوانده شده و به عضویت باشگاه دانش‌پژوهان جوان در می آیند.

وی افزود: در دوره آموزشی تابستانی دانش‌پژوهان هشت هفته آموزشی را تحت نظارت کمیته علمی ذیربط می‌گذرانند و با شرکت در آزمون‌های متعدد در طول ترم و پایان ترم نهایتا برندگان مدال های طلا، نقره و برنز از بین آنان مشخص می شوند.

ساعی دهقان با بیان اینکه دوره تابستانی المپیادهای علمی سال تحصیلی ۹۱-۹۰ باشگاه دانش‌پژوهان جوان ۱۸ شهریور ماه سال جاری به پایان می‌رسد، گفت: کمیته‌های علمی هفت گانه بر اساس تلاش علمی دانش‌آموزان و کسب نمرات در امتحانات تا قبل از پایان شهریور ماه مدال‌آوران طلا، نقره و برنز را معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اعطای مدال‌های طلا، نقره و برنز در المپیادهای علمی در سطح ملی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: بر این اساس، در رشته ریاضی ۱۲ نفر، کامپیوتر هشت نفر، شیمی هشت نفر، رشته های فیزیک و نجوم و اختر فیزیک هر یک ۱۰ نفر و زیست شناسی هشت نفر مدال طلا دریافت می‌کنند البته در المپیاد ادبی هم به ۱۲ نفر که دانش آموز رشته علوم انسانی هستند مدال طلا داده می‌شود و به نفراتی هم که از سایر رشته ها در المپیاد ادبی حائز شرایط کسب مدال طلا شوند، مدال اعطا می شود.

سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: اهداء مدال های نقره و برنز بر اساس نمره علمی دانش پژوهان در دوره آموزش تابستانی انجام میشود و کمیته های علمی مرز برش این مدال ها را در یک فاصله معنی دار تعین می کنند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزانی که موفق به کسب مدال طلا کشوری می شوند پس از یک دوره استراحت در مهر ماه در اختیار باشگاه دانش‌ پژوهان جوان قرار می‌گیرند؛ سپس این دانش‌آموزان تا اردیبهشت ماه سال آینده دوره‌های خاص آموزشی را زیر نظر کمیته علمی زیربط می‌بینند و و پس از آن کمیته‌های علمی بر اساس نمرات کسب شده در طول دوره مذکور تیم‌های ملی اعزامی به المپیادهای علمی جهانی را مشخص می کنند.

سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه هر سال بر اساس بخشنامه ای پایه تحصیلی دانش‌آموزان شرکت کننده در المپیادهای علمی در مقطع متوسطه مشخص می‌شود، گفت: طی سالهای گذشته به غیر سال تحصیلی ۹۰-۹۱، تنها دانش‌آموزان پایه سوم می‌توانستند در المپیادهای علمی زیست شناسی، فیزیک، نجوم و اخترفیزیک و شیمی شرکت کنند و تنها در رشته ریاضی و کامپیوتر دانش‌آموزان پایه دوم دبیرستان امکان شرکت در المپیادها را داشتند اما در سال گذشته طی بخشنامه‌ای اعلام شد که دانش‌آموزان دوم دبیرستان هم می‌توانند در تمامی رشته‌های المپیاد شرکت کنند و حتی دانش‌اموزان اول دبیرستان هم می‌توانستند صرفا به صورت آزمایشی در المپیادها حضور پیدا کنند.

وی افزود: با توجه به مقررات برگزاری المپیادهای علمی هر سال بخشنامه‌ای به دبیرستان ها اعلام می‌شود و در آن شرایط شرکت کنندگان اعلام می گردد

وی ضمن اعلام آمار تفکیکی میزان دانش‌آموزان شرکت کننده در مرحله اول المپیادهای علمی هفت گانه سال تحصیلی ۹۰-۹۱ گفت: در المپیادهای علمی سال تحصیلی ۹۰ - ۹۱ در رشته ادبیات ۱۷ هزار و ۲۶۶ دانش‌آموز شرکت کردند که از این میان ۱۰ هزار و ۸۹۹ دانش‌آموز دختر بودند. در رشته ریاضی ۲۵ هزار و ۸۵۰ دانش‌آموز شرکت کردند که ۹ هزار و ۸۱۷ نفر آنها دختر بودند.

وی افزود: در رشته زیست شناسی ۲۹ هزار و ۳۰۴ دانش‌آموز شرکت کردند که از این میان ۱۸ هزار و ۹۰۵ نفر دختر بودند. همچنین در رشته شیمی ۲۹ هزار و ۲۹۲ نفر شرکت کردند که از این تعداد ۱۵ هزار و ۶۹۶ دانش‌آموز دختر بودند.

سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تصریح کرد: ۱۴ هزار و ۷۹۳ دانش‌آموز در رشته فیزیک شرکت کردند که از این تعداد فقط پنج هزار و ۳۸۵ نفر دخترند. همچنین در رشته کامپیوتر ۹ هزار و ۷۵۸ دانش‌آموز شرکت کرده‌اند که دو هزار و ۵۵۷ نفر دختر بودند. در رشته نجوم و اختر فیزیک هم سه هزار و ۶۷۲ دانش‌آموز شرکت کردند که از این تعداد هزار و ۳۰۸ دانش‌آموز دختر بودند.

ساعی دهقان با بيان اينكه استان تهران با شركت ۳۰ هزار و ۶۸۵ دانشآموز شرکت کننده در مرحله اول المپيادهاي علمي سال تحصيلي ۹۰ - ۹۱ ركوردار است، گفت: پس از استان تهران، استان فارس با ۱۲ هزار و ۳۳۰ دانشآموز، استان خراسان رضوي با هفت هزار و ۷۱۹ دانشآموز، استان اصفهان با شش هزار و ۸۶۳ و استان آذربايجان شرقي با شش هزار ۲۹۰ دانشآموز در رتبههاي بعدي قرار دارند.