فروش داروهای گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: بحث فروش داروهای گیاهی و ورود به حیطه درمان در عطاری‌ها ممنوع است و فقط داروخانه‌ها مجاز به عرضه این داروها هستند.

روشنک مکبری نژاد، روز یکشنبه در نشست خبری اولین کنگره علمی طب ایرانی که در محل انجمن برگزار شد، افزود: از آنجایی که عطاری‌ها باعث حفظ میراث گیاهان بودند، نظام دهی و قانون مند کردن آنها ضروری است و فقط مجاز به عرضه گیاهان بوده و نباید در حیطه درمان دخالت کنند.

وی با اشاره به اینکه آئین نامه فروش داروهای گیاهی تدوین شده ولی هنوز اجرایی نشده است، اظهار داشت: طب سنتی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دارند ولی هنوز به درستی در کشورمان استفاده نشده در حالی که در دنیا طب سنتی و طب مکمل جزو استراتژی‌های سازمان جهانی بهداشت بوده که در نظام سلامت کشورها استفاده شود.

فروش داروهای گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است

مکبری نژاد تصریح کرد: در سیاست‌های بالادستی قانون برای توسعه طب سنتی وجود دارد ولی زمان بر است تا از این ظرفیت استفاده کرد، در دوران همه گیری کرونا حدود ۱۵ داروی گیاهی مجوز گرفت و وارد داروخانه‌ها شد تا در کنار طب مکمل مورد استفاده قرار بگیرد و معرفی درست و منطقی طب سنتی مهمترین موضوعی است که باعث توسعه این طب می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بحث توریسم سلامت اشاره و از پذیرش دانشجوی خارجی در رشته طب سنتی از کشورهای اتریش، تایلند، عراق، ترکیه، افغانستان، هندوستان و…، خبر داد و گفت: طب سنتی طب بومی کشورمان است و وارداتی نیست و می‌توانیم در این زمینه به خودکفایی فرآورده‌های دارویی برسیم.

اولین کنگره طب ایرانی، ۹ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.