به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، دکتر حسین عماد ممتاز افزود: در برخی مطالعات در بیشتر کودکان مبتلا به سنگ یک اختلال متابولیک زمینهای یافته شده است و در تعدادی زمینه سنگسازی انسداد مجاری ادراری، عفونت ادرار و یا مثانه نوروپاتیک گزارش شده است.

وی ارزیابی اختصاصی هر اختلال متابولیک را یک فاکتور کلیدی در درمان بیماران با سنگ مجرای ادرار دانست و اظهار داشت: سنگ‌های مجرای ادراری از شایعترین مشکلات نفرولوژی و ارولوژی است اگرچه شیوع سنگ مجرای ادراری در کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان بیان شده است اما در سالیان اخیر به دلایل مختلف از‌ جمله استفاده رایج‌تر از روشهای تصویر‌برداری مانند سونوگرافی، بالاتر رفتن آگاهی و حساسیت پزشکان و تغییرات رژیم غذایی سنگ ادراری در کودکان بیشتر تشخیص داده می‌شود.

عماد ممتاز با بیان اینکه حدود ۷ درصد سنگهای ادراری در رده سنی زیر ۱۶ سال دیده می‌شوند، گفت: میزان شیوع سنگ ادراری در مناطق مختلف جهان متفاوت است که می‌تواند تحت تأثیر عوامل ژنتیکی، تغذیه‌ای، جغرافیایی و اقتصادی اجتماعی باشد.

این فوق تخصص کلیه اطفال اضافه کرد: سنگهای مجرای ادرار در کودکان معمولاً در سه زمینه عفونت ادراری، انسداد مجرای ادراری و زمینه‌های متابولیک تشکیل می‌شوند.

وی عامل اصلی ساخته شدن سنگ ادراری بر هم خوردن تعادل حساس بین رسوب و انحلال کریستالها دانست و گفت: زمینه متابولیک سنگ سازی عمدتاً به دو صورت می‌تواند به وجود آید که یکی افزایش دفع کریستالها مانند کلسیم، اسیداوریک، اگزالات و سیستین در ادرار و دیگری کاهش مهار کننده‌های سنگ سازی مانند منیزیم، سیترات و پیرو فسفات است.

عماد ممتاز تصریح کرد: با توجه به شیوع بالای اختلالات متابولیک زمینه‌ای در سنگ مجرای ادراری کودکان، بررسی کامل متابولیک در این گروه سنی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: عواملی مانند تفاوت در رژیم غذایی، محل زندگی و زمینههای قومی و ارثی میتواند در شیوع بیشتر یکی از این اختلالات متابولیک در هر جمعیت تحت مطالعه مؤثر باشد.