به گزارش افکارنیوز؛

راهکارهای کاهش آلودگی صوتی

همان‌طور که مستحضرید آلودگی از اقسام گوناگونی تشکیل شده است. مثل آلودگی هوا، آلودگی زمین، آلودگی جنگل، آلودگی آب، آلودگی من! آلودگی شما!(که البته این دو مورد آخر بر خلاف سایر موارد با یک استحمام ساده قابل رفع است!) یکی دیگر از اقسام آلودگی که متاسفانه که بسیار هم کم به آن توجه می‌شود آلودگی صوتی است. آلودگی صوتی اصطلاحا به آلودگی‌ای اتلاق می‌شود که صوتی است و تصویری نیست!(نه بابا!!) به طور مثال صدای بوق بی‌مورد رانندگان در خیابان‌، صدای بوق با‌مورد رانندگان در خیابان! و یا حتی صدای دعوای زن و شوهر همسایه اینوری و حتی آنوری جزو آلودگی صوتی به حساب می‌آیند! در این مطلب باز هم دست به کار شده و قصد داریم به ارئه راهکارهایی برای کاهش آلودگی صوتی بپردازیم.

عمل‌مند(!) سازی رانندگان قاطی!

همان‌طور که می‌دانید با توجه به فرهنگ دوستی و فرهنگ پذیری مردم عزیز کشور، بهترین راه حل در هر معضلی اصولا فرهنگ سازی است! به طور مثال در این مشکلِ به خصوص، باید طوری فرهنگ سازی کرد که مردم، مرد عمل بشوند نه مرد حرف! مثلا وقتی در خیابان در حین رانندگی مشکلی برایشان پیش آمده و با کسی دعوایشان می‌شود به جای این که پشت فرمان نشسته و همین طور به صورت ممتد دستشان را بر روی بوق گذاشته و شروع کنند به بلند بلند فحش دادن و ناسزا گفتن و عربده کشیدن از خودرو خود پیاده شده و شروع کنند به دعوا و کتک کاری!(البته به شرط این که قول بدهند بی صدا و یواش کتک کاری کنند!)

این راهکار به قدری کامل است که حتی باعثاشتغال زایی شده و تا حد بسیار زیادی مشکل بیکاری در کشور را کم می‌کند. بدین ترتیب که دست فروش‌ها از جمله تخمه فروش‌ها در محل دعوا تخمه فروخته و مردم حاضر در صحنه که اصطلاحا به آنها شاهدان عینی گفته می‌شود تخمه خریده و خورده و با لذت و توجه بیشتری دعوا را مشاهده می‌نمایند. علاوه بر تخمه فروش‌ها گل فروش‌ها نیز در محل آماده خدمت رسانی به شهروندان شده و برای آشتی کنان بعد از دعوا با فروش گل خواهند پرداخت! این راهکار علاوه بر اشتغال زایی باعثسرگرم شدن مردم سراسر کشور نیز می‌شود؛ چرا که عده ای نیز با موبایل‌هایشان از دعواها فیلمبرداری و به شب نرسیده آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و لایک می‌گیرند! این راهکار(یعنی همان دعوای بی سر و صدا) حتی می‌تواند منجر به کشته شدن چند نفر در هر مورد نزاع رانندگی شده و باعثکاهش جمعیت کشور شود که مزایای بی‌شمار آن بر هیچ کس پوشیده نیست!

همه جای شهر، بیمارستان من است!

یکی دیگر از راه حل‌های مشکل آلودگی صوتی رسیدگی به کارها و امور زیر بنایی است. به عنوان مثال ساخت بیمارستان یکی از کارهای زیر بنایی است که می‌تواند در جهت کاهش آلودگی صوتی صورت پذیرد. از آن‌جایی که اصولا در جلوی بیمارستان‌ها بوق زدن ممنوع است و مردم کشور ما هم که بسیار به قوانین احترام می‌گذارند و به هیچ عنوان در جایی که بوق زدن ممنوع است بوق نمی‌زنند؛ شایسته است در جای جای نقاط شهر بیمارستان ساخته شود تا همه جا کلا بوق زدن ممنوع شده و دیگر هیچ راننده‌ای نتواند حتی یک بوق بزند!

نصب بوق موتورگازی بر روی تریلی!

مشکل را باید همیشه در نطفه خفه کرد. ریشه تمام این سر و صداهای بی مورد ماشین است. در همین راستا در درجه اول باید شرکت‌های خودرو ساز را تعطیل کرده و نباید خودرو بسازیم. اما در درجه دوم اگر هم خواستیم ماشین بسازیم، باید به این نکته توجه نمائیم که این شرکت‌های محترم خودروسازی که این روزها از همه چیز و همه جای ماشین می‌زنند، خب بوق هم رویش! ینی بوق بر روی ماشین نگذارند و یا اگر می‌گذارند کیفیت آن را پایین بیاورند؛ بدین ترتیب که مثلا بوق یک بار مصرف بر روی ماشین‌ها نصب کنند و یا بوق چینی بگذارند که زود خراب شود یا کارت صوت ضعیف بر روی بوق‌ ماشین‌ها نصب کنند که یواش بوق بزند! به عنوان مثال یک تریلی ۱۸ چرخ در حد یه موتور گاری بوق بزند کافی است. آن وقت است که ملاحظه خواهید فرمود که با هر بوقی که توسط راننده تریلی زده می‌شود، مردم نه تنها اعصابشان خرد نمی‌شود بلکه به تلطیف فضا و با نشاط سازی جامعه کمک کرده و مردم حتی خندیده و خوشحال می شوند!

طنزی از محمد کوه خضری منتشر شده در رجانیوز