به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، میلیون ها نفر در سراسر جهان برای داشتن خوابی راحت، از قرص خواب استفاده می کنند که تعداد قابل توجهی از مردم ایران نیز جزء آنها هستند. همچنین بسیاری از کسانی که دچار بی خوابی هستند نیز به قرص خواب پناه می آورند بدون اینکه بدانند این قرص ها به چه میزان می تواند خطرناک باشد.

در نتیجه تحقیقات دانشمندان مشخص شده که قرص خواب، خطر مرگ را به طرز قابل توجهی افزایش می‌ دهد و استفاده مداوم از آن به ایجاد برخی بیماری‌ های مهلک مانند سرطان منجر می ‌شود.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که حتی مصرف کمتر از ۱۸ عدد قرص‌ خواب در طول یکسال نیز می ‌تواند به مرگ ناگهانی افراد منجر شود. در آزمایش‌ های انجام شده مشخص شده هم میزان افرادی که به خاطر مصرف قرص خواب، جان خود را از دست داده بودند قابل توجه بوده و هم در مقام مقایسه، تفاوت چشمگیری بین سلامت جسمانی کسانی که قرص مصرف می‌کردند و کسانی که مصرف نمی‌ کردند وجود داشت.

بر مبنای این تحقیق تنها در امریکا، حدود ۱۰ درصد بزرگسالان در سال ۲۰۱۰ قرص خواب استفاده می کردند که رقم هشدار دهنده ای مسحوب می شود و نشان از بروز بحران های مختلف در زندگی اجتماعی مردم غرب دارد.

دانشمندان پس از انجام آزمایشات اعلام کردند که رابطه ‌ای مهم میان مصرف قرص خواب و بالا رفتن خطر مرگ وجود دارد. البته خطر مرگ به مقدار مصرف قرص نیز مرتبط است. بین بیمارانی که تا ۱۸ عدد در سال قرص خواب مصرف ‌کرده بودند، ‌ خطر مرگ ۳ تا ۵ برابر بیشتر از کسانی بود که در این مدت هیچ قرص خوابی نخورده بودند.

بین کسانی که سالانه بین ۱۸ تا ۱۳۲ بار قرص خواب خورده بودند، ‌ خطر مرگ چهار برابر بیشتر بود، اما بین کسانی که بیشتر از ۱۳۲ بار قرص خواب خورده‌ اند، این خطر تا پنج برابر هم می ‌رسد. این موضوع برای کسانی که بین ۱۸ تا ۵۵ سال سن داشتند بیشتر از دیگر گروه‌های سنی صدق می کرد.

تحقیقات همچنین نشان داده که رابطه ای نیز میان مصرف قرص خواب و خطر ابتلا به سرطان وجود دارد به طوریکه هرچه مصرف قرص بیشتر شود خطر ابتلا به سرطان نیز افزایش می ‌یابد. کسانی که اغلب از قرص خواب استفاده می‌کنند ۳۵ درصد بیشتر از دیگران دچار سرطان می‌ شوند.

هر چند تحقیقات نتوانسته ثابت کند که قرص خواب علت اصلی خطر مرگ ناگهانی است اما بر اساس نتایج، حداقل موید رابطه میان قرص خواب و این نوع مرگ بوده است و تاثیراتی که این قرص بر اعضای بدن ساعتی پس از مصرف دارد، شتاب دهنده بسیاری از مشکلات جسمانی و روحی برای مصرف کنندگان است لذا نمی شود قرص را به چشم آرامش دهنده خواب نگاه کرد.