آیااهدای خون درماه رمضان باعثضعف می‌شود؟

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، متاسفانه آمارها نشان ميدهد كه با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان ميزان استقبال اهداكنندگان خون كاهش مييابد، بررسيها به دو علت در اين زمينه اشاره دارند:





نخست تصور ابطال روزه در صورت اهدای خون است، در حالی که به استناد استفتائات به عمل آمده و فتاوی موجود از برخی علما و مراجع دینی از آنجا که اهدای خون با نیت نجات جان انسان‌ها صورت می‌گیرد نه تنها باعثابطال روزه نمی‌شود بلکه واجب کفایی نیز شمرده شده است.





دیگری ترس از ضعف و بی‌حالی پس از اهدای خون است. برای جلوگیری از این وضعیت افرادی که قصد اهدای خون دارند باید روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات زیاد به خصوص نوشیدنی‌های شیرین مانند شربت مصرف کنند تا حجم خون آنان متعادل شود.





همچنین با توجه به اینکه معمولا آب بدن روزه‌دار نسبت به حالت عادی کمتر می‌شود بهتر است در صورت تمایل به اهدای خون هنگام سحر غذا و مایعات به اندازه کافی میل شود و در همان ساعات اولیه روز و یا بعد از افطار اهدای خون صورت گیرد، آن هم مشروط به اینکه افطار سبکی میل کرده باشند.





لازم به ذکر است، شایسته است هموطنان عزیزی که به دلایل مختلفی چون دلایل پزشکی و یا مسافرت عذر شرعی دارند و نمی‌توانند روزه بگیرند در صورت واجد شرایط بودن برای اهدای خون می‌توانند با اهدای خون خود در ماه مبارک رمضان خلا کمبود اهدای خون را در این ایام عزیز جبران نمایند.