بالارفتن سن ازدواج عامل تهدیدسلامت خانوادها

به گزارش افکار نیوز،دکتر محمد اسماعیل مطلق در گفت وگو با ایسنا، نقش زنان در ارتقاء سلامت خانواده را کلیدی دانست و افزود: با توجه به اینکه تامین سلامت خانواده با مشارکت تمامی اعضای خانواده امکان پذیر است و اگر این مشارکت اتفاق بیفتد ضمن تامین بیشتر سلامت خانواده بروز بیماریها کمتر و در نتیجه مراقبت درون خانه افزایش می یابد که نقش زنان و بخصوص مادران برای رسیدن به این منظور بسیار قابل توجه و کلیدی است.





وی در ادامه به عواملی که سلامت بانوان در جامعه را تهدید می کند اشاره کرد و گفت: مشکلاتی که ما الان در جامعه داریم یکی سن ازدواج است که میانگین آن به ۲۷ سال رسیده است در صورتی که بهترین سن بارداری ۲۰ تا ۳۰ سال است بنابراین سن ازدواج در ۲۷ سالگی به این معنی است که هفت سال از بهترین سن بارداری عقب هستیم.





دکتر مطلق با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت باید برنامه های خود را در جهت کاهش سن ازدواج تدوین کند، تصریح کرد: باید تلاش شود سن ازدواج تا ۲۰ سال کاهش یابد که برای این کار وزارت بهداشت باید زمینه‌های تامین اشتغال، رفع مشکل بیکاری و در نهایت فراهم کردن مسکن برای جوانان که از مهم ترین دغدغه آنها و اصلی‌ترین علت افزایش سن ازدواج است تلاش کند.





مدیر کل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت طولانی بودن فاصله بین ازدواج و بارداری را از دیگر مسائل تهدید کننده سلامت زنان و خانواده دانست و اظهار کرد: مشکل دیگر در زمینه سلامت بانوان این است که فاصله بین ازدواج و بارداری در بین بسیاری از جوانان ازدواج کرده بسیار طولانی و حداقل سه سال است در صورتی که این بارداری باید بلافاصله یا در فاصله کمتری اتفاق بیفتد.





وی در ادامه با بیان اینکه نباید سلامت روحی و روانی، اجتماعی خانواده‌ها را با شیوه تک فرزندی به مخاطره انداخت از رواج تک فرزندی در خانواده‌ها انتقاد کرد و افزود: متاسفانه تک فرزندی در خانواده‌هایی با دهک‌های بالا که توانایی اجتماعی، مالی و علمی خوبی دارند یک فرهنگ است در صورتی که در بررسی های انجام شده تک فرزندی در تمام جوامع اروپا و حتی در ایران مشکلات روانی اجتماعی برای خود خانواده و برای فرزندانشان در آینده ایجاد می کند.





این مقام مسئول در وزارت بهداشت رشد زایمان سزارین در کشور را از دیگر مسائل تهدید کننده سلامت زنان عنوان کرد و گفت: روند رو به رشد زایمان‌های سزارین در کشور یکی از مهم ترین تهدیدهای سلامت زنان جامعه شده است که وزارت بهداشت باید با برنامه‌های منظم و مدون نظیر تشریح فواید زایمان‌های فیزیولوژیک از بروز عوارض زایمان‌های سزارین جلوگیری کند. البته در حال حاضر برنامه‌هایی برای رشد زایمان‌های فیزیولوژیک در بیمارستان‌های دوستدار مادر اجرایی می شود.





دکتر مطلق در پایان به برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای تامین سلامت بانوان اشاره کرد و گفت: سلامت خانواده و خود مراقبتی و مراقبت در خانه از میانسالان، تامین سلامت جامعه نوجوانان و جوانان و بحثازدواج آنها در آموزش‌های قبل از ازدواج و پس از ازدواج، کاهش سزارین و رشد زایمان فیزیولوژیک از جمله مهم ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای تامین سلامت بانوان و خانواده در جامعه است.