به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر،حجت الاسلام سید احمد موسوی در نشست با وزیر جهانگردی عراق که روز دوشنبه برگزار شد افزود: روابط ایران و عراق رو به گسترش است به طوری که هر روز شاهد استحکام این روابط هستیم.

به گفته وی، سالانه یک میلیون زائر عراقی به ایران سفر می کنند و همچنین بیش از یک میلیون زائر ایرانی نیز از اماکن مقدس این کشور بازدید می کنند.

وی با اشاره به تفاهم نامه ای که بین دو کشور منعقد شده است، گفت: تفاهم نامه ای در گذشته به امضای دو کشور رسیده که امروز قصد داریم نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت آن را تقویت کنیم به طوری که هدف اصلی ما از برگزاری این نشست تجدید و بازنگری تفاهم نامه قبلی و در صورت نیاز اضافه شدن مفادی جدید به آن است.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، ارتقای هر چه بیشتر خدمات رسانی به زائران و همچنین تامین امنیت آنان از مهمترین اهداف جلسه امروز است.

وی با اشاره به اینکه روابط ما و عراق روابط فرهنگ و تمدن مشترک و همچنین دین مشترک است، گفت: نشانه این علاقه و روابط میان دو کشور تردد بیش از دو میلیون زائر در سال است.

موسوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر حذف ویزا برای سفر به کشور عراق گفت: این موضوع مربوط به وزارت امور خارجه است اما امیدواریم همانند کشور ترکیه و سوریه ویزا برداشته شود تا بتوان به راحتی به این کشور سفر کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در مورد تامین امنیت زائران نیز گفت: دو کشور در مورد تامین امنیت زائران حساس هستند و علاوه بر اینکه از دولت عراق درخواست کردیم تامین امنیت زائران را فراهم کند همچنین شرکت هایی را نیز به منظور فراهم کردن امنیت کامل برای زائران از مقابل و پشت کاروان ها در نظر گرفته که با آنها قرارداد منعقد خواهیم کرد.

وی در مورد تردد زائران به عتبات و عالیات با خودروهای شخصی نیز گفت: در حال حاضر مصلحت نظام ایجاب می کند که جابه جایی زائر تنها از طریق سازمان حج باشد به همین دلیل خواسته مسئولان این است که جلوی سفرهای شخصی گرفته شود به همین دلیل این طرح فعلا اجرایی نمی شود و زائران باید فقط از طریق کاروان های زیر نظر سازمان حج به عتبات اعزام شوند و همچنین افزایش تعداد زائر زمانی اتفاق می افتد که خدمات رسانی خوب و مناسبی به زائران ایرانی ارائه شود.