به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، آذین صبوری صبح دوشنبه در نشست تغذیه سالم شهرستان دیلم اظهار داشت: حذف وعده سحری در ماه رمضان سبب کاهش قند خون، کاهش قدرت یادگیری، بی حوصلگی، کاهش میزان کارایی فرد شده و موجب سوخت و ساز ناقص چربیها و ایجاد بوی بد دهان میشود.

وی اضافه کرد: بهتر است در وعده سحری از غذای گرم و تازه، کم چرب، مواد غذایی پرفیبر مانند میوه و سبزی استفاده کنید و از مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحر و به‌ویژه بین غذا پرهیز کنید.

این کارشناس تغذیه در ادامه توصیه‌های تغذیه ای به روزه داران بیان داشت: از خوردن شیرینی جات، غذاهای شور، پرچرب، انواع آش‌ها، نوشیدن نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های شیرین، چای پررنگ و قهوه در وعده سحر خودداری کنید.

وی یکی از مهمترین فواید روزه داری را بهبود وضعیت بدن و تناسب اندام دانست که با سوخت بافت چربی و کاهش انرژی دریافتی میسر می‌شود.

صبوری افطار را وعده ای زیبا در روزه داری دانست و افزود: بهترین توصیه برای افطار رژیمی است که حاوی مایعات ولرم و مواد خوراکی دارای قند سریع الجذب باشد. بازکردن روزه با کمی آب گرم و یا چای و خوردن سه تا پنج عدد خرما یا کشمش سبب کنترل اشتها در وعده افطار می شود.

وی با توصیه روزه داران به خودداری از مصرف هرگونه غذای چرب در وعده افطار، نان و پنیر و سبزی، شامی یا انواع کوکو کم چرب، فرنی، شیربرنج، سیب زمینی آب پز، مقدار کمی گردو، توت یا سبزی جات پخته شده را منوی پیشنهادی وعده افطار عنوان کرد.

صبوری اضافه کرد: پرخوری در زمان افطار سبب ایجاد حس سنگینی، دل درد و نفخ شده و به روزه داران توصیه کرد از خوردن آش رشته غلیظ همراه با پیاز داغ و روغن زیاد در وعده افطار پرهیز کنند. با فاصله ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بعد از افطار بایستی یک وعده شام سبک میل شود.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت دیلم گفت: شام زیاد باعثمی شود بدن روزه دار در کمترین زمان فعالیت(شب) بیشترین مواد غذایی را دریافت کند و در بیشترین زمان فعالیت(روز) کمترین انرژی را دریافت کند. از خوردن تنقلات سرشب پرهیز شود، زیرا به دلیل دیر هضم بودن، اشتهای سحری خوردن را از بین می برد.

وی افزود: برای جلوگیری از تشنگی در طول روز از خوردن غذاهای خشک و سرخ شده در سحری خودداری شده و از سالاد و سبزیجات بدون سس در وعده سحراستفاده شود. همچنین برای جلوگیری از تشنگی در طول روز در فاصله افطار تا سحر ۸-۱۰ لیوان مایعات بنوشید.

صبوری در پایان یادآور شد: بهترین زمان برای انجام فعالیت بدنی بعد از افطار است و توصیه می شود بعد از افطار پیاده روی به صورت آهسته انجام شود.