مهرماه آخرین فرصت انتخاب پزشک خانواده

افکارنیوز: هزینههای درمان در کشور ما بالا است و مهمتر از آن اینکه بار اصلی این هزینهها را خود مردم به دوش میکشند. این موضوع مدتها قبل صدای کارشناسان آسیبهای اجتماعی را در آورد اما کار به جایی کشید و هزینهها به طوری مردم را آزار میدهد که این اواخر صدای خود وزیر بهداشت هم در آمد و گفت: ۷۰ درصد هزینه درمان را در کشور مردم خودشان میپردازند اما مهمتر از همه این هشدارها شاید فکر کردن به راهکاری باشد برای حل این مشکل. طرح پزشک خانواده قرار است این راهکار باشد و مردم با استفاده از این طرح هم هزینه کمتری را برای درمان بپردازند و اصطلاحا نظام ارجاع در کشور سرو سامان بگیرد و هم با مشاورههایی که این پزشکان خانواده قرار است بدهند پیشگیری مقدم بر درمان شود. البته همه اینها در حد یک ایدهآل است و تا زمانی که طرح به اجرا نرسد نمیتوان گفت تا چه حد موفق خواهد بود.

اینکه خود اجرای این طرح هم فراز و نشیب‌های زیادی داشت و حتی گاه با اعتراض جامعه پزشکی هم همراه بود هم فعلا به کنار؛ خبر خوش در این رابطه این است که طرح پزشک خانواده از روز شنبه رسما کار خود را در تهران و چند شهر دیگر آغاز کرده و مرضیه وحید‌دستجردی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: هر هفته یک استان شاهد اجرایی شدن این طرح خواهد بود

البته بهتر است بدانید این برنامه در حال حاضر در بیش از ۴۰ کشور پیشرفته و توسعه‌یافته دنیا در حال انجام است و آنطور که آمار‌های جهانی می‌گوید به طور کلی رضایتمندی مردم را همراه داشته است. اجرای این طرح که می‌توان مبدا آن را بریتانیا به حساب آورد، قدمتی ۷۰ ساله دارد و حالا ایران هم قصد دارد به جمع این کشورها بپیوندد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: استان‌ها در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه پزشک خانواده هستند و حداقل هفته‌ای یک دانشگاه و استان تحت پوشش این برنامه قرار خواهد گرفت. اگر چه کارشناسان معتقدند آماده سازی این زیرساخت‌ها که خانم وزیر به آن اشاره می‌کند زمان بیشتری نیاز دارد اما با این فرض هم که این زیرساخت‌ها آماده شود یکی از سوال‌هایی که برای مردم پیش می‌آید این است که با اجرای این طرح کدام هزینه‌ها قرار است کاهش یابد یا اینکه کلا مزایای این طرح چیست؟

کاهش هزینه‌ها

تسهیل در دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی و افزایش پاسخگویی به مردم توسط پزشکان از جمله ویژگی‌هایی است که وزیر بهداشت برای این طرح بر می‌شمارد. اما شاید جلوگیری از هزینه‌های تکراری مانند سی‌تی اسکن و ام آر آی، کاهش فرانشیز بستری بیماران در بیمارستان‌ها از ۱۰ درصد به پنج درصد و ارائه خدمات با کمترین هزینه را از مهم‌ترین مزایای اجرای برنامه پزشک خانواده بتوان به حساب آورد. آن طور که دست اندرکاران این طرح اعلام می‌کنند با اجرای این برنامه، هزینه خدمات از جیب مردم طبق تکلیف برنامه پنجم توسعه به ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و در مرحله بعدی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و اختصاص شش هزار میلیارد بودجه ۹۱ در مجلس به وزارت بهداشت، کل هزینه‌های بستری مردم به صورت رایگان صورت می‌گیرد. برنامه پزشک خانواده پس از اجرای آزمایشی در سه استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهار محال بختیاری تا کنون در استان فارس، دانشگاه علوم پزشکی تهران و در استان مازندران به اجرا در آمده است.

مردم پنج درصد تعرفه را می‌پردازند

پزشک خانواده قرار است مشاور خانواده باشد و هر فرد ایرانی با راهنمایی‌های او به پیشگیری و درمان امراض می‌پردازد و این پزشک باید افراد خانواده را تا مراحل تشخیصی، آزمایشگاهی و در صورت نیاز بستری همراهی کند. مردم در سطح یک برنامه پزشک خانواده رایگان ویزیت می‌شوند و در سطوح دو و سه نیز فقط پنج درصد تعرفه را می‌پردازند. هم اکنون مردم در سطوح بالای درمانی ۱۰ درصد فرانشیز را پرداخت می‌کنند.

پرونده الکترونیک برای افراد

وزیر بهداشت می‌گوید: پرونده الکترونیک سلامت که در این برنامه برای افراد تشکیل می‌شود در سطوح ارجاعی بهترین خدمات سلامتی را با کمترین هزینه برای مردم مهیا می‌کند و در این برنامه هزینه از جیب مردم به کمترین میزان می‌رسد. باید عقب‌ماندگی‌های قبلی برنامه پزشک خانواده جبران شود، پزشک خانواده امروز به مطالبه مردم از نظام تبدیل شده است زیرا موجب اجرا و توسعه عدالت در سلامت می‌شود.

نگرانی از کیفیت پایین خدمات

یکی از مشکلات مهمی ‌که از زمان مطرح شدن این طرح از سوی کارشناسان و برخی پزشکان مورد توجه قرار گرفت، پایین آمدن کیفیت خدمات پزشکی ارائه شده به مردم به دلیل اینکه عمده این پزشکان، پزشک عمومی‌خواهند بود و دستمزد‌هایشان هم پایین است. تا جایی که حتی این موضوع هم مطرح شد برخی پزشکان برای مشارکت در این طرح دستمزد‌های ۹ میلیون تومانی درخواست کرده‌اند.

اگر چه به طور روشن در مورد این مسائل فعلا اطلاع‌رسانی نشده اما معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی با بیان اینکه نسخه جدید طرح پزشک خانواده از سوی دولت به تصویب رسیده است، می‌گوید: وقتی دولت طرحی را مصوب می‌کند باید اعتبارت نیز به آن اختصاص داده شود. به طور حتم این موضوع تضمین مناسبی برای اجرای کامل طرح پزشک خانواده است.

سیدحسن امامی‌رضوی در واکنش به اظهارات برخی مسئولان و نمایندگان مجلس مبنی‌بر آینده مبهم طرح پزشک خانواده، می‌افزاید: عده‌ای از مسئولان معتقدند طرح پزشک خانواده هنگام اجرا با مشکل اعتباری روبه‌رو می‌شود؛ اما باید بدانند نسخه ۰۲ طرح پزشک خانواده به تصویب دولت رسیده و زمانی که دولت طرحی را مصوب می‌کند؛ باید اعتبارتی را نیز به آن اختصاص دهد. در تدوین طرح پزشک خانواده همه مسئولان به‌ویژه مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی حضور داشتند به طور حتم این موضوع تضمین مناسبی برای اجرای کامل طرح پزشک خانواده به شمار می‌رود. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی با اجرای این طرح، خدمات درمانی کشور مدیریت می‌شود و مراجعات مستقیم مردم به پزشکان متخصص و فوق تخصص تنها با ارجاع پزشک خانواده میسر است. به همین علت با محدود شدن مراجعات مردم به متخصصان جلوی هزینه‌های بی‌مورد گرفته می‌شود. در واقع با اجرای برنامه ملی پزشک خانواده مراجعات بی‌مورد مردم به پزشکان، مصرف بی‌مورد دارو، تجویز و مصرف نابجای دارو، آزمایش، رادیولوژی و خدمات پاراکلینیکی بی مورد به حداقل ممکن می‌رسد.

چرا و چگونه باید از طرح پزشک خانواده استفاده کنیم؟

قبل از اینکه به سایت مخصوص ثبت‌نام مراجعه کنید و بخواهید پزشک خانوادگی‌تان را انتخاب کنید باید این را بدانید که هرکس برای استفاده از این طرح باید تحت پوشش یک بیمه درمانی قرار داشته باشد. اوایل قرار بود همه افراد برای استفاده از این طرح زیر پوشش یک بیمه خاص قرار بگیرند اما مشکلاتی در این زمینه پیش آمد که مسئولان را به این نتیجه رسانده که از خیر این بند از طرح بگذرند و هرکس با هر بیمه درمانی بتواند تحت پوشش طرح پزشک خانواده قرار بگیرد.

اما یکی از مسائلی که حل نشده باقی مانده بود کسانی هستند که از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند. بیمه سلامت ایرانیان قرار است این مشکل را حل کند به این معنی کسانی که در حال حاضر فاقد پوشش بیمه‌ای درمانی هستند می‌توانند ابتدا تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان درآیند و بعد در طرح ارجاع صاحب پزشک خانوادگی شوند. دکتر محمد شریعتی، رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده در این باره می‌گوید: بیمه سلامت ایرانیان، راهکار دولت برای استفاده این افراد از خدمات برنامه پزشک خانواده است. افراد فاقد پوشش بیمه‌ای می‌توانند با مراجعه به سامانه بیمه خدمات درمانی و پرداخت ۵۰ درصد سرانه بیمه، تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار گیرند و ۵۰ درصد مابقی را نیز دولت پرداخت می‌کند. برای دریافت خدمات برنامه پزشک خانواده تفاوتی نمی‌کند فرد تحت پوشش چه نوع بیمه‌ای قرار دارد؛ مکانیسم برنامه پزشک خانواده نیز همین است و کاری ندارد فرد با چه سرانه‌ای بیمه شده است. همین که فرد بیمه شد و به جریان برنامه پزشک خانواده وارد شد، به طور کامل از تمام خدمات برخوردار می‌شود.

مهلت انتخاب پزشک خانواده تا اول مهر

اما نکته مهم دیگری که علاقه‌مندان استفاده از طرح پزشک خانواده باید به آن توجه کنند این است که نواقص پرونده بیمه‌ای خود را باید به زودی رفع کنند چرا که تا اول مهر همه مردم کشور باید پزشک خانواده خود را انتخاب کرده باشند. برای این کار هم هر کس در هر کجای کشور می‌تواند به سایت http: / / ۱۵۹۰. ir مراجعه کند. یا اینکه حضوری به مطب پزشکان مورد نظر مراجعه کند. تهرانی‌ها می‌توانند از شماره تلفن ۸۹۹۹ هم برای ثبت‌نام استفاده کنند.

منبع: هفت صبح