افکارنیوز: قرار است چند تن از نویسندگان مسلمان و غیرمسلمان خاورمیانه به سفارش یونیسف زندگی چهره های برجسته و جهانی را به صورت رمان دربیاورند. مهمترین نکته ای که برای انتخاب این چهره ها باید مورد توجه نویسندگان قرار بگیرد این است که این اشخاص باید برای رواج سلامتی فعالیت هایی کرده و البته میان مردم محبوبیت زیادی داشته باشند. یکی از چهره های ایرانی این طرح، علی دایی است که قرار است چیستا یثربی زندگی اش را تبدیل به رمان کند.



چیستا یثربی درباره اینکه چرا علی دایی را به عنوان چهره ای انتخاب کرده که درباره اش رمان بنویسد گفت: «من اصلا اهل فوتبال نیستم اما علی دایی را می شناسم. او هم نسل من است و در جریان افتخارات جهانی اش هستم. می دانم او تاثیر طولانی مدتی از لحاظ محبوبیت و سلامت روی مردم دارد و اقدامات خیریه زیادی برای هموطنانش انجام می دهد.»

یثربی می گوید پدرش خیلی فوتبالی بوده و بازیکن محبوبش هم علی دایی بوده است و اضافه می کند: «شبی که علی دایی یکی از گل های به یادماندنی اش را در بازی های مقدماتی جام جهانی به ثمر رساند، هیچ گاه از یاد نمی برم چون دقیقا در همان روز پدر من از دنیا رفت. پدرم دکترای اقتصاد داشت و همیشه درباره دایی می گفت او یکی از بهترین بازیکنان ایران است به خاطر اینکه او برای شهرت فوتبالیست نشده و تحصیلات آکادمیک دارد و برای رشد شخصیت ورزش را انتخاب کرده است.

از آنجایی که من همیشه دوست دارم دنبال ناشناخته هایم بروم علی دایی را انتخاب کردم که درباره اش کتاب بنویسم.»

او همچنین درباره نحوه جمع آوری اطلاعات در این باره می گوید: «تمام اطلاعات من از علی دایی از طریق مجلات و روزنامه های قدیمی از روزی که او فوتبال را شروع کرده تا به الان است. اما حلقه گمشده ای وجود دارداین است که علی دایی قطعا چند ساحت و بعد دارد و نمی توان به این اطلاعات بسنده کرد.

به خاطر همین باید با او مصاحبه های پی در پی ای داشته باشم تا به یک تحلیل شخصیت درباره او برسم. در حال حاضر از طریق چند دوست خبرنگار در پی ملاقات با ایشان هستم تا بتوانم هم اجازه کتبی ایشان را برای نوشتن این کتاب داشته باشم و هم بتوانم یک رمان جامع و کامل درباره ایشان بنویسم.»

بناذ به گفته یثربی دیگر نویسندگان همراه او هم قرار است درباره چهره های شاخص بنویسند. مثلا باسمه بنت صالح از کشور امارات قرار است درباره زین الدین زیدان بنویسد. علی ابن سعود عزیز درباره بسمه بنت عزیزالحکیم، شاهزاده عربستانی که در بازپسگیری حقوق زنان در عربستان نقش بسزایی داشته می نویسد و همینطور مریم قره گوزلو از ترکیه درباره کوفی عنان رمان می نویسد.

او همچنین می گوید: «این رمان قرار است با همکاری انتشارات نامیرا و پارمیدا منتشر شود. البته ناشران دیگری هم برای چاپ این کتاب ابراز تمایل کرده اند. می خواهم این کتاب را برای عرضه در نمایشگاه کتاب سال ۹۲ آماده کنم. تنها مشکل من در حال حاضر این است که فصل اول رمان را تمام کردم و درباره اخلاق در ورزش نوشته ام اما برای ورود به زندگی علی دایی در این کتاب تنها راهی که دارم این است که بتوانم از خود ایشان اطلاعات شایانی بگیرم و مصاحبه داشته باشم. همینطور با تمام کسانی که در زندگی ایشان تاثیر داشتند چه دوستان فوتبالی و چه مدیران و حتی خانواده و معلمان.»

یثربی می گوید که گزینه های دیگری هم برای نوشتن این رمان داشته که هر یک به دلایلی برای او منتفی شده شده است: «من ابتدا می خواستم رمانی درباره عباس کیارستمی بنویسم اما دیدم که آثار زیادی درباره او نوشته شده است. از طرف دیگر به اصغر فرهادی هم فکر کردم که بعد به این نتیجه رسیدم که ایشان خیلی جوان است و فرصت زیادی باقی مانده تا درباره ایشان کتاب نوشته شود. مهتاب کرامتی هم گزینه دیگری بود که البته آن زمان که به ما پیشنهاد نوشتن این کتاب داده شد او تازه وارد یونیسف شده بود و طبیعتا یونیسف دنبال چهره با تجربه و جهانی تری بود، به همین خاطر علی دایی می توانست بهترین گزینه باشد.»

منبع: برترین ها