به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، ابتدای هفته با اعلام هوشمندسازی و کتابهای درسی مدارس شاهد آغاز شد.

مریم خلیلوند مدیر کل مدارس شاهد و ایثارگری به این موضوع نیز اشاره کرد که تاکنون تعدادی از مدارس شاهد کشور هوشمندسازی شده و حتی تعدادی از این مدارس الگویی برای سایر مدارس به حساب می آیند.

او همچنین به الزام دارابودن کارت جانبازی برای ثبت نام دانش آموزان فرزند جانباز و رزمنده اشاره کرد و گفت: این افراد برای ثبت نام نیازی به معرفی نامه از سوی بنیاد شهید نداشته و با داشتن کارت جانبازی می توانند در مدارس شاهد ثبت نام کنند.

معافیت مدارس خیرین مدرسه ساز از پرداخت عوارض

هشتم مرداد ماه اما روز خوش خبری برای خیرین مدرسه ساز بود. در این روز نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریت معافیت مدارس خیرین مدرسه ساز از پرداخت عوارض شهرداری و حق انشعابات را تصویب کردند.

هم اکنون بیش از ۲ هزار ۱۰۰ پرونده پروژه خیرین مدرسه ساز در دست احداثاست که با تصویب این طرح خیرین مدرسه ساز امیدوار می شوند که مجلس و دولت در کنار آنها هستند و به آنها کمک می کنند.

غفلت آموزش و پرورش از هویت فرهنگی کشور

در این روز همچنین یکی از کارشناسان آموزشی از غفلت آموزش و پرورش نسبت به هویت فرهنگی انتقاد کرد و گفت: نسل جدید به ویژه دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی در هیچ مقطعی از تحصیل خود تصویری منطقی از دیرینه تمدنی و فرهنگی ایران ندارند.

به اعتقاد مرتضی نظری ایران کشوری است با هفت هزار سال قدمت، تاریخ و فرهنگ ثبت شده و شکوه فرهنگی که پیش و پس از اسلام سراسر درخشندگی و افتخار آفرینی است. اما همه اینها نتوانسته در دانش‌آموزان مدارس احساس غرور بیافریند و متاسفانه امروز شاهد هستیم که آموزش و پرورش در مسیر معرفی تاریخ ایران قرار نگرفته است.

تحصیل در هنرستانها سه ساله می شود

اخبار هشتم مرداد ماه با یک خبر ویژه هنرستانی ها ادامه یافت. در ای روز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از سه ساله شدن تحصیل در هنرستانها همزمان با اجرایی شدن نظام ۳-۳ - ۶ و اختصاص ۳۱ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز هنرستانهای کار و دانش و فنی حرفه ای به منظور تضمین کردن آینده شغلی جوانان جامعه خبر داد.

ابراهیم سحرخیز اعلام کرد که با اجرای طرح ۳-۳ - ۶ دانش آموزان هنرستانی به جای دو سال، باید سه سال تحصیل کنند که این موضوع به دانش تخصصی آنها کمک بسیار زیادی می کند. البته این امر نیازمندتجهیز شدن هنرستانهاست.

به گفته وی قرار است ۳۱ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستانها در کنار کمکهای مردمی و کمک دولت اختصاص داده شود.

رتبه هشتم المپیاد شیمی دانش آموزی

نهم مرداد ماه، دانش آموزان ایرانی موفق به کسب رتبه هشتم المپیاد شیمی در دنیا شدند. نکته جالب توجه آن است که ایران در میان ۲۸ کشور جهان این رتبه را با کسب یک مدال طلا و سه برنز بدست بیاورد.

فرهنگیان محروم از سبد کالای ماه رمضان

در نهم مرداد ماه همچنین در شرایطی که یک هفته از ماه مبارک رمضان گذشته بود، اما همچنان فرهنگیان موفق به دریافت سبد کالای خود نشدند و حتی بسیاری از فرهنگیان استانهای مختلف اعلام کرده بودند که آموزش و پرورش به جای سبد کالا به آنها یک وعده ژتون افطاری داده است.

البته این ادعا از سوی مدیرعامل اتحادیه مصرف تهیه کنندگان تکذیب شد و گفت به محض تکمیل اقلام مورد نیاز، سبد کالای ماه رمضان میان فرهنگیان توزیع می شود.

آموزش شطرنج به اول دبستانی ها

بعد از ورزشهای ژیمناستیک، شنا، طناب، تنیس و دو میدانی، طرح اضافه شدن ورزش شطرنج هم به فهرست ورزشهای دانش آموزان در حال بررسی است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در نهم مرداد ماه اعلام کرد که ورزش شطرنج(فکر برتر) به صورت کاملا ابتدایی(آماتوری) برای دانش آموزان اول ابتدایی آموزش داده شود.

البته این طرح مورد بررسی است و در صورت تایید از سال تحصیلی جدید به دانش آموزان ابتدایی تدریس می شود.

همچنین از سال تحصیلی جدید قرار است ورزشهای ژیمناستیک برای دانش آموزان پایه دوم، شنا برای پایه سوم، طناب زنی برای پایه چهارم، تنیس برای پایه پنجم و دو میدانی برای پایه ششم ابتدایی اجرا شود.

انتقاد از اجرای نظام ۶.۳. ۳

دهم مرداد همزمان با انتقاد دیگری از سوی یکی از کارشناسان آموزش و پرورش در خصوص اجرای نظام ۶.۳. ۳ بود.

به اعتقاد علی سلیمانی اجرای ۶.۳. ۳ اقدامی شتاب انگیز است که مبانی قانونی را طی نکرده و حتی علمای حوزه با توجه به عدم نظرخواهی از آنها نسبت به این موضوع اعتراض دارند.

وی گفته بود که ۶.۳. ۳ طرحی بدون تبیین است، چه، سند تحول سند بالادستی است که باید برای اجرای آن یکسری اسناد پایین دستی تهیه و تدوین شود که این اتفاق هنوز در آموزش و پرورش نیافتاده است.

عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش از فرهنگیان بازنشسته

بالاخره داستان پرماجرای بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته ۱۰ مرداد به پایان رسید.

در این روز وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که این وزارتخانه امکان اجرای بیمه طلایی بازنشستگان را ندارد.

البته حاجی بابایی استفاده از بیمه طلایی را حق طبیعی این قشر عنوان کرده اما از سوی دیگر مشکلات قانونی را مانعی برای اجرای بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته اعلام کرد.

شناسایی ۱۴۰۰ دانش آموز استعداد درخشان در رشته علوم انسانی

در آخرین روز هفته خبری - ۱۱ مرداد - رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان از شناسایی ۱۴۰۰ دانش آموز استعداد درخشان رشته علوم انسانی خبر داد.

مهری سویزی اعلام کرد: برای نخستین بار سال گذشته آزمون استعدادهای درخشان رشته علوم انسانی برگزار شد که استقبال خوبی از آن نشد اما دانش آموزان این رشته در آزمون امسال در سطحی گسترده شرکت کردند که ۱۴۰۰ دانش آموز در این حوزه شناسایی شده است.

او معتقد است که با پرورش استعدادهای درخشان در این رشته می توان متفکران و نظریه پردازانی در رشته های جامعه شناسی و روانشناسی تربیت کرد تا دیگر مجبور به ترجمه آثار متفکران کشورهای غربی نباشیم.