به گزارش افکارنیوز ،دكتر سيمين وحيدي در گفتوگو با ايسنا با بيان اينكه كيست هاي ساده كليوي معمولا به صورت ساده و منفرد وجود دارند گفت: كيست هاي ساده كليوي ، داراي ديواره اي يك جداره و نازك بوده، مايع داخلي آن شفاف است و با انجام سونوگرافي قابل تشخيص هستند. اين نوع كيست ها خوش خيم بوده و شيوع آن در زنان و مردان تقريبا مساوي است، ولي گاهی شيوع در مردان كمي بيشتر از زنان است.

وی در ادامه به اشاره شیوع ۵۰ درصدی کیست های کلیوی در سنین بالای ۵۰ سال گفت: محدود کردن مصرف مواد پروتئینی و نمک مهمترین راهکار کاهش ابتلا به کیست های خوش خیم در سنین بالای ۵۰ سالگی است، مبتلایان باید درصورت وجود کیست با توصیه پزشک متخصص رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنند.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه اندازه کیست‌های انفرادی مهمترین فاکتور برای ادامه روند درمان بیمار است گفت: کیست هایی که اندازه ی آنها کمتر از ۶ سانتیمتر است، نیاز به اقدام درمانی دارویی نداشته، عمدتا به این درمان ها جواب نمی دهند و جای نگرانی نیست.

وی تصریح کرد: کیست های منفرد بزرگتر از شش سانتیمتر، نیاز به تخلیه با سوزن دارد، این کار با کمک سوزن های بلند از طریق پوست امکان پذیر است.

دکتر وحیدی یادآور شد: کیست ها ی خوش خیم کلیوی با اندازه بزرگتر از شش سانتیمتر معمولا بدون علامت بوده، متعدد هستند و با بزرگتر شدن اندازه کیست و ایجاد فشار بر شریان یا مسدود کردن مسیر تخلیه ادرار، موجب اختلال در فشار خون، ایجاد درد و هیدرونفروز می شود. در صورتی که انسداد به تنهایی وجود داشته باشد و فشاری به شریان وارد نشود، بیمار دردی احساس نمی کند.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: کیست هایی که تعداد آنها بیش از یک یا دو بوده، دارای دیواره نامنظم یا تیغه میانی باشد و داخل آن خون یا مایعی غیر شفاف باشد، نیاز به پیگیری دارند، بیمار باید در صورت وجود این علایم در سونوگرافی هر چه سریعتر به پزشک متخصص کلیه مراجعه کند.

وی با تاکید بر اینکه کیست‌های متعدد ممکن است زمینه ساز بروز تومورهای کلیوی باشند گفت: اگر کیست از فرم ساده، تغییر شکل داده، بزرگ شود یا تعداد آن، در مدت یک سال افزابش یابد، باید پیگیری های لازم توسط پزشک متخصص، با استفاده از سی تی اسکن انجام شود.