مواجهه با همسر پرخاشگر

افکارنیوز: سؤال پیامکی یکی از مخاطبان نشریه: با سلام. با مردي كه به محض عصبانيشدن من و دو فرزندانم را به باد كتك ميگيرد و بدون دليل بدن من را كبود ميكند چه طور برخورد كنم؟ البته بعد از اينكه آرام ميشود يک جوري معذرتخواهي ميكند.

پاسخ دکتر براتی سده: خشونت خانگی یا همسر و فرزند آزاری یکی از مشکلات رایج در خانواده‌هاست و متاسفانه اغلب موارد نیز افرادی که آزار می‌بیند زنان هستند. با این همه نحوه عمل همسر شما طبق گفته سرکار بیش از حد معمول افراطی و غیرعادی است یعنی اینکه مردی به محض عصبانیت تا سرحد کبودی بدن همسر و فرزندانش آنها را بزند نشانه یک مشکل زیربنایی شدیدتر در این مرد است.

همسر شما احتمالاً مبتلا به یک مشکل در کنترل تکانه‌هایش هست یعنی بطور ناگهانی مبادرت به عمل(کتک زدن شما و فرزندان‌) کرده و سپس بعد از آن که آرام گرفت به او احساس ندامت و پشیمانی دست داده و در صدد جبران بر می‌آید. در این قبیل موارد معمولاً توصیه روان‌شناس به شما یا افرادی مثل شما مراجعه به متخصصان سلامت روان(روان شناس یا روان پزشک) است‌. اگر می‌توانید و امکان این مسئله برایتان وجود دارد خود و به ویژه همسرتان به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید. اما احتمال می‌دهم در شرایط شما شاید این کار و یا این توصیه عملی نباشد یا اگر آن را با همسرتان در میان بگذارید شاید عکس‌العمل حادتری نشان دهد بنابراین توصیه می‌کنم به اعضای فامیل رجوع کنید و از بزرگترهای فامیل برای حل و فصل مشکلات با همسرتان کمک بگیرید.

همچنین سعی کنید بفهمید چرا همسرتان اینچنین به ابراز خشونت می‌پردازد آیا به دلیل کار روزانه است یا به علت فشارهای اجتماعی است یا خدای ناکرده مواد اعتیاد آور مصرف می‌کند و یا …. به همسرتان تفهیم کنید که شما از وضعیت و سختی‌های او مطلع هستید و سعی هم می‌کنید او را درک کرده و در کنارش باشید ولی کتک‌زدن و مضروب‌ساختن شما و فرزندان می‌تواند هم مشکلاتی را به لحاظ قانونی و حقوقی برای او ایجاد کند و هم ممکن است به تصمیم‌گیری‌های دیگری از طرف شما منجر شود. در این‌باره با همسر خود جدی باشید. کتک زدن شما تا سرحد کبودی جسم‌تان و نیز آزار و ایذای فرزندان‌تان را هیچ فرد و قانونی بر نمی‌تابد و محل برخورد با چنین پدر و همسری هم وجود دارد. حتی می‌توانید از نیروهای انتظامی یا خط ۱۲۳(اورژانس اجتماعی) کمک بگیرید.

منبع: سپیده دانایی