به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، دکتر مرضیه وحیددستجردی روز دوشنبه در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت که در محل ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، در مورد سیاستهای سلامت باروری به عنوان برنامه جایگزین کنترل جمعیت، گفت: الان وضعیت کنترل جمعیت به حدی رسیده که لازم نیست برنامه کنترل جمعیت داشته باشیم چرا که سن ازدواج بالا رفته و بعد از ازدواج فرزندآوری به تاخیر افتاده و پس از آن مردم به تک فرزندی بسنده میکنند.

وی افزود: برنامه‌های افزایش جمعیت باید در بعد اجتماعی، ‌اقتصادی و فرهنگی پیگیری شود چرا که بیشترین تأثیر را در رشد جمعیت طی سالهای اخیر داشته است.
دستجردی تصریح کرد: امروز بهترین نرخ باروری نهایی در کشور ۲ تا ۳ فرزند و به طور متوسط ۲.۵ فرزند است ولی معتقدیم برنامه قبلی کنترل جمعیت تاثیری در کند شدن روند جمعیت نداشته چرا که جامعه خودش کنترل جمعیت را با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی تعیین می‌کند.

وزیر بهداشت در مورد برنامه‌های سلامت دهان و دندان در کشور نیز گفت: یکی از برنامه‌های پیشگیرانه ما اجرای برنامه وارنیش فلوراید برای بچه‌های ۶ تا ۱۲ ساله است که بنا داریم از ابتدای مهرماه امسال در سطح مدارس اجرا کنیم. چرا که این طرح جلوی پوسیدگی بعدی دندانها را می‌گیرد و تا ۷۰درصد از میزان پوسیدگی کم می‌کند.

دستجردی با عنوان این مطلب که در حال حاضر ۳ هزار یونیت دندانپزشکی در ۷ تا ۸ هزار مرکز بهداشت و درمانی در سطح کشور فعال است، افزود: بنا داریم مراکزی که یونیت دندانپزشکی ندارند نیز یک یونیت دایر شود و تعدادی دندانپزشک هم برای کار در این مراکز استخدام خواهیم کرد. با وجود اینکه اکنون از تمام ظرفیت دندانپزشکان طرحی استفاده می‌کنیم، اما در حدود ۳ هزار دندانپزشک در این مراکز کم داریم که به دنبال استخدام این تعداد دندانپزشک هستیم.

وزیر بهداشت به مزایای برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: افراد در سطح یک این برنامه هیچ هزینه ای نمی پردازند و در سطح ۲ و ۳ فقط ۱۰ درصد تعرفه را پرداخت می کنند و اگر از طریق ارجاع به بیمارستان مراجعه کنند، ۵ درصد هزینه بستری را می پردازند.

وی با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور، افزود: در این برنامه ارتباط مالی بین پزشک و بیمار قطع می شود و زیرمیزی نیز حذف می شود و اگر معلوم شود کسی زیرمیزی گرفته قطعا اخراج می شود.

به گفته وزیر بهداشت تمام این اتفاقات به شرط اجرای فاز دوم برنامه هدفمندی یارانه ها و اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت است که می تواند انقلاب بزرگ دیگری در حوزه سلامت باشد.

وی در ارتباط با تاثیر تحریمها در حوزه سلامت نیز افزود: از نظر استراتژیک مشکلمان را حل کرده‌ایم و از حیثدارو و تجهیزات مشکلی نداریم، ستاد تدابیر ویژه در وزارت بهداشت تشکیل شده تا روی قیمت گذاری تجهیزات پزشکی نظارت کند تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.

وزیر بهداشت گفت: برای واردات تجهیزات پزشکی ارز دولتی نداریم و برای برخی داروها که نتوانسته‌اند از ارز دولتی ۱۱۲۶ تومانی استفاده کنند از طریق یارانه کمک کنیم.

وی ادامه داد: دشمنانی داریم که می‌خواهند با جوسازی و ایجاد رعبت و وحشت تقاضای کاذب در بازار دارو ایجاد کنند ولی برای جلوگیری از این مسئله داروی بیماران خاص و صعب العلاج را با مقدار محدود در مناطق مختلف کشور در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی و داروخانه های خاص توزیع می کنیم.

دستجردی همچنین از راه انداری خط تماس برای مدیریت زنجیره ای توزیع دارو در کشور طی هفته آینده خبر داد و گفت: با راهاندازی این شماره دست دلالان دارو کوتاه شده و افراد در هر جا که با کمبود دارو مواجه شوند میتوانند از طریق این شماره مشکل حود را حل کنند که قرار است جزئیات آن هفته آینده از طریق رئیس سازمان غذا و دارو اعلام می شود.