به گزارش افکارنیوز دكتر لطفعلي پوركاظمي در گفتوگو با ایسنا، با بيان اينكه عرضه مكملها در هر مكاني غير از داروخانهها مطلقا ممنوع است، گفت: مكملها را حتما پزشكان و متخصصان تغذيه بايد تجويز كنند. هيچ مربي در داخل هيچ باشگاهي حق نوشتن نسخه و رژيم مكمل و فروش آن را ندارد.

پورکاظمی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته از شش هزار باشگاه در سراسر کشور بازرسی به عمل آمد، گفت: از این تعداد از دو هزار باشگاه را به این دلیل که مکمل استفاده نمی‌کنند تقدیر شد و یک هزار و ۵۰۰ باشگاه تذکر و اخطار دریافت کردند.

وی ادامه داد: اگر تعداد این تذکرها به سه مورد برسد، باشگاه توسط مراجع قضایی پلمپ خواهد شد.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه اکنون مکمل‌های بدنسازی در هیچ باشگاهی عرضه نمی‌شوند، گفت: گاهی اخباری مبنی بر عرضه مکمل‌ها در فروشگاه‌های غیرمجاز و سوپرمارکت‌ها شنیده می‌شود که نیروهای محسوس و نامحسوس قویا پیگیر آن هستند.

وی افزود: پرونده تعدادی از متخلفان ارجاع شده و در حال بررسی است.

پورکاظمی ضمن تاکید بر اینکه در سطح ورزش همگانی به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم جوانان ما از مکمل‌های دارویی استفاده کنند، ‌ گفت: انواع غذاهای طبیعی، میوه، سبزی‌ها، لبنیات، حبوبات و انواع پروتئین‌ها از بهترین مکمل‌ها هستند.

وی افزود: در سطح ورزش قهرمانی و حرفه‌ای نیز تنها مکمل‌های مجاز را که مورد تایید وزارت بهداشت هستند در آزمایشگاه دوپینگ تهران مجدد چک می‌کنیم. اگر بنا باشد یک ورزشکار از مکملی در گروه پروتئین، نشاسته یا ویتامین مصرف کند، تنها مجاز به استفاده از همین مکمل‌هاست. برای ورزشکاران اعزامی‌ به المپیک لندن، ۲۷ مکمل را مجاز اعلام کرده بودیم.

سکته مغزی، قلبی، نارسایی کبد و کلیه و سرطان خون در انتظار مصرف کنندگان مکمل‌های غیرمجاز

وي با بيان اينكه پروتئينها، امگا ۳، مولتي ويتامين و مانند آن جزو مكملها محسوب ميشوند، گفت: متاسفانه برخي شركتهاي خارجي به اين مكملها هورمون اضافه ميكنند كه هم باعث مثبت شدن تست دوپينگ شده و هم عوارضي از قبيل سكته مغزي، قلبي، نارسايي كبد و كليه، سرطان خون، تخريب سلولهاي دستگاه گوارش و سلولهاي مغزي را به همراه مي آورد. موارد ذكر شده از جمله خطرناكترين عوارض مصرف مكملهاي غيرمجاز هستند.