به گزارش افکارنیوز علی محمد احمدی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: اورانیوم ضعیف شده در گرد و غبار و ریزگردها به گونهای نیست که روی همه مردم به سرعت اثر بگذارد. اورانیوم ضعیف شده در عراق در جنگ نظامی بوده و قرار نیست که همه را بکشد، ولی به هرحال چون مواد شیمیایی و رادیو اکتیوی هستند احتمال دارد که در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تاثیر داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین گرفتن یک آزمایش به مفهوم این نیست که همه جمعیت آلوده هستند و یا اینکه بگویند آزمایش کردیم و اورانیوم نبود، پس یعنی اورانیوم اثری نداشته است.

وی ادامه داد: با این حال بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان می‌دانند وقتی در یک منطقه‌ای از اورانیوم ضعیف شده و گسترده استفاده شود اثر آن تا مدت‌ها اقلیم، آب، خاک و فضای آن منطقه را آلوده می‌کند و الان همه بر این باور هستند که عراق آلوده به اورانیوم است.

احمدی تصریح کرد: همچنین گزارش‌هایی که تلویزیون ما از عراق می‌دهد در مناطق جنوبی این کشور همه اذعان دارند که آمریکا در زمان جنگ از این نوع سلاح استفاده کرده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بنابراین در تمام ریزگردهای جنوب عراق و همچنین گردوغباری که از صحرای عربستان به جنوب عراق و پس از آن به ایران وارد می‌شود، این احتمال وجود دارد که اورانیوم ضعیف شده وجود داشته باشد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر موضوع اورانیوم ضعیف شده هم وجود نداشته باشد آیا آثار زیان بار این گرد و غبار و ریزگردها کم است و ما باید بی‌تفاوت از کنار آن بگذریم؟

در مقابله با گردوغبار و ریزگردها کم کاری شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در زمینه مقابله با گرد و غبار و ریزگردها کم کاری خیلی شده است و در طول یک دهه است که این معضل بخش عظیمی از کشور و استان‌های مرزی از جمله استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان و آذربایجان غربی را فرا گرفته و به آرامی به مرکز کشور هم می‌رسد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این پدیده از زوایای مختلف زیان‌های جدی به اقتصاد کشور، زیست بوم‌ها و به ذخایر ژنتیکی، گیاهی و جانوری وارد می‌کند.

احمدی بیان کرد: به عنوان مثال از مشکلاتی که ریزگردها و گرد و غبار به‌ وجود می‌آورند این است که در فرودگاه‌های غرب کشور وقتی این پدیده به صورت گسترده وارد می‌شود همه پروازها لغو شده و بسیاری از مراکز آموزشی، مدارس و ادارات تعطیل و همچنین فضای کسب و کار به شکل جدی دچار تهدید می‌شود که از بعد اقتصادی در طول ۱۰ سال گذشته خیلی آسیب‌های جدی به اقتصاد استان‌های مرزی و مخصوصا در حوزه جنوب و جنوب غرب کشور وارد کرده است.

وی ادامه داد: پدیده ریزگردها و گرد و غبار در بعد زیست محیطی استان‌هایی مانند ایلام، کردستان و استان‌های غربی کشور که دارای بهترین ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری زاگرس هستند تاثیر گذاشته تا جایی که آنها را به مرز نابودی کشانده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جنگل‌های بلوط و گیاهانی که عمدتا در این عرصه‌ها رشد پیدا کرده‌اند یکی از بهترین ذخایر ژنتیک گیاهی هستند که حداقل در زاگرس ۱۰۰ گونه آنها دارای قابلیت گیاهان دارویی هستند که متاسفانه به آرامی این گونه‌ها در حال خشک شدن است و از بین می‌روند. همچنین خشکسالی‌های اخیر و عدم بارش‌هایی که بر اثر تغییر الگوهای آب و هوایی است، مضاعف بر این جریان شده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حداقل انتظار می‌رفت که با سرمایه گذاری روی احیا و حفظ این ذخایر از نابودی آنها جلوگیری شود.

احمدی با اشاره به تاثیر گرد و غبار و ریزگردها بر سلامت مردم در غرب و جنوب کشور گفت: بعد دیگر وجود گرد و غبار و ریزگردها تاثیر گذاشتن روی سلامت مردم است. متاسفانه بعضی از این ریزگردها به‌دلیل اینکه آمریکا در عراق از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده، آلوده به ذرات اورانیوم ضعیف شده هستند.

وی تاکید کرد: این ذرات به صورت مستقیم وارد ریه، حلق و حنجره افراد و مخصوصا کودکان و سالمندان می‌شود که به دنبال آن بیماری‌های ریوی و تنفسی به همراه دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: انتظار داشتیم که سازمان حفاظت محیط زیست حداقل با هماهنگی‌های بین دستگاهی با وزارت بهداشت در زمینه تامین ماسک و همچنین در زمینه توجه به سالمندان و کودکان اقدامات اساسی را انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: واقعیت این است که در این ۱۰ سال گذشته فعالیت خاصی را مشاهده نکردیم و بیشتر حرکت‌های نمایشی بوده است و الان مردم این مناطق هستند که هزینه این مسئله را پرداخت می‌کنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: این پدیده روی رشد اقتصادی، رفاه، سلامت و … اثرات منفی برجای گذاشته و متاسفانه ما فقط به حداقل‌ها، شعار دادن‌ها و مصاحبه کردن‌ها اکتفا کرده‌ایم.

احمدی افزود: متاسفانه دولت هم در ارائه خدمات مانند توزیع ماسک و تجهیز بیمارستان‌ها کاری نکرده است و اقدام جدیدی برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار از مالچ‌پاشی و روش‌های مختلفی که در دنیا از مبدا جلوی این گرد و غبار و ریزگردها را می‌گیرند انجام نشده و عملا در منطقه چیزی را ندیدیم.

نیاز به یک کنوانسیون بین‌المللی

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: باید به دنبال تشکیل یک کنوانسیون بین المللی باشیم زیرا گستره ریزگردها صرفا در عراق نیست و از عربستان و سایر کشورهای دیگر وارد ایران می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از راهبردهایی که باید محیط زیست و دولت ما دنبال کنند، این است که این مشکل را یک جریان بین المللی کنند و سازمان‌های بین المللی که متولی این کار هستند، مانند سازمان بهداشت جهانی، سازمان ملل، حفاظت محیط زیست جهانی و … را درگیر این مسئله کنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وظیفه را داریم که از آثار این ریزگردها و گرد و غبار جلوگیری کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه باید از طریق سازمان‌های بین المللی منشا این مشکلات را پیدا کنیم، افزود: بعضی‌ها معتقدند علاوه بر تغییرات آب و هوایی و خشکسالی ها، کشورهایی مثل ترکیه آمده‌اند و جریان‌های آبی روان را سد کرد‌ه‌اند که باعثشده باتلاق‌های جنوبی عراق خشک شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفته رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر عدم امنیت در عراق برای انجام فعالیت گفت: به این بهانه که عراق امنیت ندارد هیچ اتفاقی نیفتاده است. پاشیدن مالچ و یا مازت چه نیازی به امنیت دارد؟ به عنوان میتوان با یک شرکت عراقی قرارداد بست تا خودشان این کار را انجام دهند.