به گزارش افکارنیوز به نقل از سلامتنیوز، براساس این گزارش محققان دریافتند كه هنگامی كه سلولهای سرطانی در بدن در معرض داروهای شیمی درمانی قرار میگیرند، DNA نوعی از سلولهای غیرسرطانی به نام فیبروبلاستها صدمه میبینند كه این منجر به تولید پروتئینی به نام WNT۱۶B درون تومور یا بافتهای اطراف آن میشود كه سطوح زیاد آن باعث رشد سلولهای سرطانی و حمله به بافتهای اطراف و نهایتاً ایجاد مقاومت در برابر شیمی درمانی میشود.

نتایج حاصل از این گزارش می‌افزاید که پیدا کردن راهی برای جلوگیری از این واکنش مقاومتی نسبت به درمان توسط داروهای شیمی درمانی، می‌تواند میزان اثربخشی درمان را بهبود بخشد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ نتایج حاصل از این گزارش مؤید این مسئله است که مهم‌ترین دلیل بالینی که منجر به شکست شیمی درمانی در مواجهه با سرطان‌های پیشرفته می‌شود، دوز لازم برای از بین بردن سرطان‌های کشنده است که دوزهای بالا علاوه بر کشتن سلول‌های سرطانی، سلول‌های سالم و میزبان را هم می‌کشند.

به گفته محققان مراحل درمانی برای تومورهای سرطانی رایج در دوزهای کوچکتر و در یک سیکل زمانی به خصوص صورت می‌گیرد که این روش هم ممکن است تمام سلول‌های سرطانی را از بین نبرد و قسمتی از آن‌ها که زنده می‌مانند در مرحله بعدی درمان مقاوم‌تر شوند. گفتنی است؛ درمان سلول‌های سرطانی باید به طور خیلی خاص و انتخابی مولکول‌های کلیدی محل سرطان را هدف قرار دهد تا از آسیب به بافت‌های دیگر و ایجاد واکنش‌های مختلف به درمان مانند تولید پروتیئن WNT۱۶B‌ جلوگیری شود.

بیشتر: .::سلامت نیوز :سرویس خبری: داروها:اسرار مقاومت بدن در برابر داروهای شیمی درمانی::.