کدام حرفها را می شود با پیامک گفت؟

افکارنیوز: همه ما گاهی دوست داریم خودمان را پشت گوشی تلفن همراهمان پنهان كنیم و آنچه نمیتوانیم بگوییم را با چند كلمه بنویسیم. كار سختی نیست. یك پیام میفرستید و حتی اگر با كلماتی سنگینتر پاسخش را دریافت كردید، گوشیتان را كنار گذاشته و از مهلكه بیرون میآیید. اما آیا همه حرفها را در همین چند كلمه میتوان گفت؟ اصلا یك پیامك باید چه ویژگیهایی داشته باشد كه تاثیر بهتری روی دریافتكننده بگذارد؟ اگر میخواهید با آداب پیامك نوشتن و باید و نبایدهای آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه این متن با ما باشید.

پیامکی «نه» نگویید

روش اشتباه

من به پیشنهاد شما فکر کردم.
فعلا قصد ازدواج ندارم. خدانگهدار

روش صحیح

باید برای صحبت در موضوعی
همدیگر را ببینیم. ممنونم


حرف‌های جدی و سنگین جای‌شان در پیامک نیست. خیلی حرف‌ها ارزش این را دارند که رودررو گفته شوند و در واقع خیلی آدم‌ها ارزش این را دارند که چنین حرف‌هایی را از زبان خودمان بشنوند، نه اینکه آن را در یک پیامک بخوانند. در شرایطی که می‌خواهید جواب منفی به کسی بدهید یا تکلیف کاری را یکسره کنید، هرگز سراغ پیامک نروید. اگر می‌خواهید به خواستگار‌تان جواب منفی بدهید، استعفایتان از کار را بیان کنید، همسرتان را برای اشتباهی محاکمه کنید و… بدانید که پیامک فرستادن شیوه مناسبی نیست. حق آدم‌هاست که از چنین موضوعاتی، نه با یک جمله چند کاراکتری بلکه به شکلی مفصل‌تر باخبر شوند، دلایل شما را بدانند و خودشان هم امکان دفاع از خود را داشته باشند.

عشق و نفرت را پیامک نکنید

از همان روز اول نامزدی، ارتباط شما پر می‌شود از خاطرات بی‌نظیر و لحظات سخت. محققان دانشگاه میشیگان می‌گویند که هرگز در چنین لحظاتی از امکانات مدرن زندگی بهره نگیرید و طعم واقعی‌ این لحظه‌ها را با یک پیامک از بین نبرید. از نظر آنها بعضی جمله‌ها تنها چند واژه نیستند، بلکه می‌توانند به یک لحظه ناب در زندگی شما تبدیل شوند. پس هرگز بی‌خیال ساختن چنین خاطراتی نشوید و آن کلمات را با ارسال پیامک نسوزانید. اگر می‌خواهید برای اولین بار به نامزدتان بگویید که دوستش دارید یا اگر می‌خواهید در جریان زندگی مشترک، خبرهای سرنوشت‌سازی را به همسرتان بدهید، هرگز از پیامک استفاده نکنید. اگر می‌خواهید خبر باردار شدن‌تان را بدهید یا حتی بگویید که احساس می‌کنید زندگی‌تان به بن‌بست نرسیده، هرگز از پیامک کمک نگیرید. اگر هم بعد از یک دعوای سخت، احساس می‌کنید که حق با همسرتان بوده و می خواهید از او عذرخواهی کنید، در اولین فرصت چشم در چشمش این حرف را بزنید. هیچ کس با یک پیامک ساده کسی را نمی‌بخشد. پس رودررو موضوع را مطرح کنید و تمام احساس‌تان را در مقابلش به نمایش بگذارید.


شکلک‌ها را فراموش نکنید

روش اشتباه

آقای رئیس من حالم بده فردا اداره نمیام

روش صحیح

با عرض پوزش، به‌دلیل مشکلاتی
فردا امکان حضور در اداره را ندارم.


بعضی‌ها دوست ندارند از شکلک‌ها استفاده کنند، چون فکر می‌کنند چهره کودکانه‌ای به پیامکشان می‌دهد؛ بعضی‌ها هم فکر می‌کنند این تصاویر از جدیت یک متن کم می‌کند. اما اگر نظر ما را بخواهید، استفاده درست و بموقع از شکلک‌ها، می‌تواند پیام شما را چند برابر جالب کند. یادتان نرود که چهره و حالات شما در زمان پیامک فرستادن دیده نمی‌شود و تنها چیزی که می‌تواند حال‌وهوای آن لحظه شما را شرح دهد، یک شکلک ساده ‌است. در واقع «اسمایلی‌ها» خود شما هستید که کوچک شده‌اید و در یک پیامک جا گرفته‌اید. اگر از گفتن یک حرف، منظور جدی‌ نداشتید، قیافه به کمک شما می‌آید و اگر می‌خواهید نگرانی یا کمی ناراحتی‌ را ابراز کنید، می‌توانید از این شکلک‌ها کمک بگیرید. البته یادتان نرود که این صورتک‌ها کمی خودمانی هستند و اگر می‌خواهید به مدیر‌تان یک پیامک بفرستید، بهت ر است سراغ آنها نروید زیرا چنین پیامکی، قطعا ساده، صریح و کاملا اداری است و نیاز به یک شکلک برای توضیح دادن ندارد. از طرف دیگر، خود پیامک، به اندازه کافی صمیمانه است. پس اگر می‌خواهید یک پیامک رسمی بفرستید، آن را بدون شکلک، با فونت فارسی و با کلمات رسمی بنویسید.

همه را در یک گروه جا ندهید

پیامک‌هایی که می‌فرستیم، همه در یک دسته جا نمی‌گیرند، پس آدم‌های دریافت کننده‌شان هم نمی‌توانند یکسان باشند. پیامک‌های جوک، جملات حکیمانه، احوال‌پرسی‌های دوستانه، یادآوری برخی روزها و رویداد‌ها و ده‌ها نوع پیامک دیگر، همه به مخاطبان خاص خود نیاز دارند. از طرف دیگر اگر بخواهید همه موضوعات را به تمامی فهرست تلفن همراه‌تان بفرستید، خیلی زود دیگران را خسته می‌کنید و به آدمی تبدیل می‌شوید که وقت و بی‌وقت پیامک‌هایش به گوشی دیگران می‌رسد و کم‌کم خیلی‌ها بدون خواندن متن‌هایتان، پیامتان را حذف می‌کنند. پس قبل از آنکه برای فرستادن یک متن دست به موبایل شوید، به این فکر کنید که موضوع آن برای چه افرادی می‌تواند جالب و برای چه کسانی می​توانند خارج از ادب یا حتی خارج از چارچوب آن رابطه باشد.


خبرهای بد را پیامکی ندهید

روش اشتباه

دلم می‌خواد از ناراحتی بمیرم

روش صحیح

دلم گرفته، کی وقت داری صحبت کنیم؟

در هیچ شرایطی خبر‌های بد یا غیرمترقبه را با پیامک نفرستید. چنین اخباری نیاز به یک مقدمه‌چینی دارند که در یک پیام ممکن نیست. در این مواقع شما باید رابطه‌ای که با فرد مقابل دارید را هم درنظر داشته باشید.

پیامک زدن در این شرایط می‌تواند مقدمه‌ای برای گفتن خبر باشد اما نمی‌تواند تنها راه انتقال آن به‌حساب بیاید. برای مثال اگر از اینکه زمان مناسبی برای گفتن خبر است، مطمئن نیستید، می‌توانید با یک پیامک، از فرد مقابل فرصتی بخواهید تا با او در مورد مشکلی که پیش آمده صحبت کنید. شاید فرد مقابل‌تان در آن لحظه امکان صحبت کردن بیشتر را نداشته باشد و یک پیامک شوکه کننده بتواند او را برای ساعت‌ها به هم بریزد.

پیام را جایگزین کلام نکنید

بعضی‌ها فکر می‌کنند که پیامک زدن جایگزین همیشگی تلفن کردن است. اگر شما هم از این دسته هستید، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. در لحظه‌هایی که امکان صحبت ندارید و فکر می‌کنید وقت خوبی برای تلفن کردن نیست، می‌خواهید به کسی بگویید که به یادش هستید اما نمی‌خواهید وقتش را با صحبت تلفنی بگیرید، می‌خواهید موضوع کوچکی را یادآوری کنید و… آن وقت پیامک به داد شما می‌رسد.

اما در خیلی شرایط هم باید به همان شیوه قدیمی یعنی تلفن کردن برگردید. تبریک گفتن به یک دوست صمیمی یا کسی که رابطه رسمی‌ای با شما دارد، اتفاقی نیست که با یک پیامک بیفتد. فرستادن پیام در این شرایط می‌تواند بی‌حوصلگی شما برای صحبت کردن با آن شخص را نشان دهد. از طرف دیگر رابطه ما با بسیاری از آدم‌ها، پیامکی نیست و در فرهنگ سنتی ما، فرستادن پیامک تبریک، تسلیت یا خیلی پیام‌های دیگر به کسی که اختلاف سنی یا موقعیت قابل ملاحظه‌ای با ما دارد، کار مودبانه‌ای تلقی نمی‌شود. پس قبل از آنکه دست به تلفن شوید، ارتباطی را که با آن فرد دارید در ذهن‌تان مرور کنید.


خلاصه بنویسیم؟ ننویسیم؟

روش اشتباه

nmitum bznm. mes plz

روش صحیح

نمی‌تونم تماس بگیرم. پیامک بده لطفا

در یک پیامک کاراکتر‌های کمی جا می‌گیرد و به همین دلیل خیلی از کلمات برای وارد شدن به چنین متنی خلاصه می‌شوند. این اتفاق در همه جای دنیا می‌افتد و جالب اینجاست که خیلی از این کلمات خلاصه شده به مرور وارد زبان گفتار هم می‌شوند و به یک کلمه جدید در زبان تبدیل می‌شوند. اما تا زمانی که این اتفاق بیفتد، فهمیدن تمام خلاصه‌ها برای هرکسی آسان نیست. این کلمات تازه، بیشتر برای پیامک‌باز‌های حرفه‌ای معنا دارد و از طرف دیگر، قرار هم نیست که در هر متنی جا بگیرد. شما می‌توانید در پیامکی که به دوست​تان می‌فرستید، با کمک این خلاصه‌ها تعداد کاراکتر‌ها را کاهش دهید اما در مقابل مدیرتان، کسی که تازه با او آشنا شده‌ و ارتباطی رسمی دارید یا مادرتان که پیامک‌باز حرفه‌ای نیست، نباید به راحتی از این خلاصه‌ها استفاده کنید. از طرف دیگر، یادتان نرود که میانسال‌ها هنوز با این ادبیات میانه‌ای ندارند و ترجیح می‌دهند که یک پیام کامل با فونت فارسی بخوانند. پس وقتی که برای آنها پیامک می‌فرستید همان قالب رسمی را رعایت کرده و از خلاصه‌نویسی با حروف لاتین پرهیز کنید تا پیامتان در خطر فهمیده‌نشدن نیفتد.

گاهی به‌جای تلفن کردن پیام بفرستید

درست است که پیامک فرستادن هم قانون‌های خاص خودش را دارد و شما اجازه ندارید در هر زمان از شبانه‌روز که بخواهید، یک پیام ناخواسته را به گوشی دیگران بفرستید؛ اما به لطف پیام‌های کوتاه، شما می‌توانید مزاحمت‌هایتان را کمتر کنید و با تلفن‌های مکرر دیگران را آزار ندهید.

اگر همكارتان برای یك مسافرت خانوادگی مرخصی گرفته، با تلفن زدن وقتش را نگیرید و كارهای واجبتان را با پیامك به او بگویید یا اگر احساس میكنید طرف مقابلتان در شرایط برابری برای صحبت كردن قرار ندارد، (بیمار، ناراحت یا سرش شلوغ است) به جای تلفن كردن به او پیام بفرستید. البته فکر نکنید که مجوز فرستادن پیامک در هر زمانی را دارید و با فرستادن پیامهای نیمه شب یا صبح زود، خود را یک فرد وقت نشناس جلوه ندهید.