صعود ایران به رتبه شانزدهم تولید علم جهان

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، دكتر كامران دانشجو عصر روز گذشته در نشستي با خبرنگاران در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اظهار كرد: از سال ۸۸ تاكنون تعداد پاركهاي علم و فناوري از شش به ۳۱ پارك در كشور رسيده و موفق شدهايم با ايجاد ۱۱۷ مركز رشد و بيش از دو هزار و ۷۰۰ شركت دانش بنيان ۲۱ هزار شغل ايجاد كنيم و اين در حالي است كه ايجاد شغل وظيفه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيست.

وی افزود: نگاه ابزاری به علم، نگاه درستی نبوده و من نیز همواره در سخنان و موضع‌گیری‌های خود بر نگاه به علم برای رسیدن به هدف متعالی تاکید کرده‌ام.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه، تصریح کرد: فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی در کشور از کیفیت علمی مناسبی برخوردارند که حاصل آن وضعیت قابل قبول ایران در تولید علم است و به گونه‌ای که در تولید علم و علومی مانند نانو، هوافضا و هسته‌یی توانسته‌ایم به علوم بومی دست پیدا کنیم. این به همت همین فارغ‌ التحصیلان بومی شده و خوشبختانه ایران کشوری است که دنیا برای فارغ‌ التحصیلان آن ارزش قائل بوده و مشاهده می‌‌کنیم که تیم مذاکره کننده از ایران در برابر تیم مذاکره کننده هسته‌ای روبه‌رو می‌نشیند و با اقتدار از توانمندی هسته‌یی ایران سخن می‌گوید. در واقع اگر اقتدار علم و فناوری در کشور وجود نداشت، نمی‌توانستیم در این مذاکرات با اقتدار خواسته ملت را مطالبه کنیم.

دانشجو با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بررسی ابعاد علمی این موضوع، عنوان کرد: تاکنون حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در قالب طرح های کلان ملی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعریف شده است که از سه تا پنج سال آینده اجرایی خواهند شد و در این طرح ها حدود ۵۰ دانشگاه درگیر شده‌ و عمدتا پروژه های کلان به صورت کنسرسیومی با حضور چندین دانشگاه پیگیری می‌شود.

وی گفت: همچنین با وزارت نفت تفاهمنامه‌ای به امضا رسیده که بر اساس آن کنسرسیومی از دانشگاه‌های کشور تشکیل شده تا بتوانیم دانشگاه‌ها را در زمینه مسایل نفت نیز فعال کنیم که خوشبختانه شاهد بودیم وزیر نفت از این موضوع استقبال کرده و در ادامه کنسرسیومی تشکیل شد که هیات امنای آن متشکل از شش تا هفت دانشگاه و حدود پنج نفر از وزارت نفت بوده و ریاست آن نیز بر عهده وزیر نفت است.

دانشجو اظهار اميدواري كرد با تشكيل اين كنسرسيوم پروژههاي نفتي داخل براي دانشگاهيان سامان داده شده و با فعال شدن اين پروژه ها از مهر ماه سال جاري دانشگاهها در اين زمينه حركت كنند. همچنين مهمترين موضوع در اين زمينه ازدياد برداشت بوده، به گونهاي كه اگر يك درصد بتوانيم ازدياد برداشت انجام دهيم، ۷۵۰ ميليارد دلار ارزش افزوده براي صنعت نفت در پي خواهد داشت.