آموزش فرمت و پاکسازی هارد

افکارنیوز: ۱x۱.trans آموزش فرمت و پاکسازی هاردlaptop hard drive آموزش فرمت و پاکسازی هارداگر می خواهید اطلاعات کامپیوتر، اسمارتفون و یا تبلت خود را پاکسازی کنید، یک مشکل اساسی وجود دارد که فراموش کردهاید. اگر اطلاعات را Wipe Clean Data نکنید و فقط به Delete سیستم عامل خود اکتفا کنید باید بیان کرد که اطلاعات شما به طور تئوریک پاک نشدهاند. شما نیاز دارید که پاکسازی را هرچه بهتر انجام دهید. می گوید چگونه؟ به ادامه مطلب توجه کنید.

پاکسازی تلفن همراه، اسمارت فون و تبلت

اسمارت‌فون و تبلت‌ها اساسا تمام زندگی ما را در خود جای داده اند. اطلاعاتی همانند شماره تلفن‌ها، ایمیل‌ها، تماس‌های ورودی و خروجی، فایل ویدئو، عکس و… پس اگر شما می خواهید اطمینان داشته باشید که شخص دیگه به این اطلاعات دسترسی پیدا نکند. شما می توانید برنامه‌ها را Uninstall کنید اما شانس اینکه برنامه به طور کامل حذف شود در حد صفر است. به جای این شما باید Reset Factory انجام دهید تا تنظیمات نه تنها حذف بلکه جایگذین شوند. خوب شما چگونه این کار را انجام می دهید برای هر سیستم عامل متفاوت است. این آموزش که به طور کلی می‌باشد تقریبا تمام مدل‌ها را پشتیانی می کند. البته بهتر است به دفترچه راهنما نگاهی کنید تا از روش آن اطمینان کامل پیدا کنید.

دارندگان اندروید زیر ۴ طبق این روش اقدام کنند:

کلید Menu را از صفحه اصلی انتخاب کنید و به Setting بروید. از منوی باز شده وارد Privacy و Factory Reset را انتخاب کنید. برای شما صفحه اخطار نمایش داده می شود. گذینه Reset Phone را بزنید. همچنین اگر شما می خواهید اطلاعات SD خود را پاک کنید به شما پیشنهاد می شود که تیک Erase SD Card را هم در صفحه اخطار بزنید.

برای دارندگان اندروید ۴ به بالا طبق این روش اقدام کنند:

۱x۱. trans آموزش فرمت و پاکسازی هاردsamsung galaxy s ۴g teardown ifixit ۱۱۳۹۴۹۸۸ ۳۰۰x۲۲۴ آموزش فرمت و پاکسازی هارداز صفحه اصلی وارد Setting شوید و به دنبال Backup and reset بگردید انتخاب کنید و از منوی باز شد Factory Data Reset را انتخاب کنید. به شما اخطاری به همراه اکانت‌های ثبت نام شده شما که در صورت نیاز می توانید عملیات را متوقف کنید.

دارندگان iOS طبق این روش اقدام کنند:

از صفحه اصلی وارد Setting شوید و بر روی General بروید و از منوی باز شده به بخش Reset و به راحتی را زدن Erase All Content And Setting تمام اطلاعات را پاکسازی کنید.

دارندگان ویندوز فون ۷ از این روش اقدام کنند:

از صفحه Home وارد Application شوید بر روی Setting کلیک کنید. از صفحه باز شده وارد System و About شده و Reset Your Phone را انتخاب کنید.

دارندگان BlackBerry از این روش اقدام کنند:

وارد Option شده بر روی Security Option کلیک کنید و از منوی باز شده وارد General Setting شده و بروی Menu کلیک کنید و در این صفحه گذینه Wipe Handheld را انتخاب کنید.

پاکسازی هارد دیسک کامپیوتر

حذف فایل، پوشه و حتی برنامه و پاکسازی آن از طریق سطل زباله اطلاعات شما را از بین نخواهد برد. هر شخص می تواند با استفاده از ابزار موجود همانند برنامه های Recovery فایل های شما را بازگشت بدهد حتی اگر شما هادر خود را Format کرده باشید باز اشخاصی وجود دارند که با کمی تلاش می توانند به آن فایل های پاک شده دسترسی پیدا کنند.

این می تواند یک مشکل جدی باشد. در سال ۲۰۰۳ دو دانش آموزش فارغ التحصیل آزمایشگاه MIT از طریق فروشگاه eBay اقدام به خرید ۱۵۸ هارد دیسک و دیگر منابع کردند. فقط ۱۲ عدد از آن هارد دیسک‌ها اطلاعات آنها به درستی پاک شده بود. این در حالی بود که ۶۰% هارد‌ها فرمت شده بودند و ۴۵% آنها مشکل سخت افزاری داشتند که حتی نمی توانستند به کامپیوتر وصل کنند. با این وجود این دانش آموزان خبره توانستند اطلاعات آنها را برگردانند. جالب نتیجه کار آنها بود. آنها توانستند نزدیک به ۵٫۰۰۰ اطلاعات شماره حساب های بانکی و کارت های اعتباری به دست بیاورند. همچنین اطلاعات مالی شرکت‌ها و ایمیل‌های شخصی و غیر.

شما چکار می توانید انجام دهید تا اطلاعات شما امن باقی بماند؟ یک برنامه پاکسازی بگیرید. ترجیعا برنامه‌ای باشد که توسط حوضه امنیتی آمریکاه تایید شده باشد. این برنامه‌ها هارد شما را دوباره نویسی می کنند. یعنی می آیند اطلاعات شما را با اطلاعات جدید جایگذین می کند که این عمل باعثمی شود حتی اگر اطلاعات جدید پاک شود بعد از Recovery فقط اطلاعات جدید برگردانده شوند نه اطلاعات ما قبل آن البته باید مد‌نظر داشته باشید که حداقل چند ساعت این عملیات طول خواهد کشید.

یکی از برنامه‌های مجانی که توسط حوضه حفاظتی آمریکاه تایید شده برنامه Darik’s Boot and Nuke است. این برنامه یک فایل Boot برای شما می سازد که تمام اطلاعات شما را پاک می کند. این برنامه حتی به وسیله Floppy Disk، USB Flash Drive، DVD، CD جواب می دهد. یکی دیگر از برنامه‌های تایید شده مجانی برای ویندوز raser می باشد.

اگر شما ار کاربران MAC می باشید می توانید از برنامه داخلی خود مک یعنی Built in Disk Utility که در بخش Application / Utility قرار دارد استفاده کنید. البته برنامه‌های دیگرهم وجود دارد که می توانید آنها را دانلود کنید. برنامه های همانند ShredIt X که قیمتی معادل ۲۵$ دارد که به شما اجازه shred کردن فایل‌ها را می دهد یا به بیان دیگر اطلاعات شما را با فایل های جدید جایگذین و بعد عملیات فرمت را انجام می دهد.

اگر هم خیلی استرس دارید می توانید از سخت افزار‌هایی همانند Drive eRazer Ultra برای پاکسازی استفاده کنید. و یا اینکه می توانید هارد دیسک خود را به شرکت های hard drive shredding service ارسال کنید تا آنها عملیات پاکسازی را انجام دهند هر چند چنین شرکت‌هایی در ایران موجود نیست.