به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، حجتالاسلام سید حسین حسینی قمی در جمع نمازگزاران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه مؤمنان در روزهای پایانی ماه ضیافتالله نگران هستند، اظهار کرد: این نگرانی از این جهت است که آنها در مورد رحمت و آمرزش الهی در رابطه با خود تردید دارند.

وی با تاکید بر اینکه دعاهای ماه مبارک رمضان در روزهای این ماه قرائت شود، تصریح کرد: دعایی برای قرائت در هر یک از شب‌های این ماه نیز نقل شده است مبنی بر اینکه «خدایا پناه می‌برم به جلال و عظمت کریمانه تو، مبادا این ماه تمام شود و امشب به صبح برسد و گناهان من آمرزیده نشده باشد».

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه با نزدیک شدن به روزهای پایانی باید نگران باشیم که آیا از دریای رحمت الهی استفاده کرده‌ایم یا خیر، خاطرنشان کرد: برای بهره بردن از رحمت الهی در این ماه روش‌هایی بیان شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سفارش در مورد احسان به پدر و مادر است.

حسینی قمی با تاکید بر اینکه یکی از بهترین راه‌های جلب رضایت الهی، احسان به پدر و مادر است، اضافه کرد: صله رحم و ارتباط با والدین مقدم‌تر از دیگر اقوام و دوستان شمرده شده است.

وی با بیان اینکه شش مرتبه در قرآن سفارش در مورد احسان به پدر و مادر در کنار مهم‌ترین مسئله اعتقادی یعنی یکتاپرستی بیان شده است، ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مردم به دلیل گرفتاری‌های مادی دنیا فراموش می‌کنند حال پدر و مادر خود را جویا شوند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه رحمت خداوند شامل تمام بندگان نمی‌شود، اظهار کرد: رحم کردن به انسان‌ها موجب می‌شود رحمت خداوند شامل حال بندگان شود.

حسینی قمی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان، دریای رحمت الهی برای استفاده از آن جاری است، تصریح کرد: از راه‌های شامل شدن رحمت خداوند بر ما، برطرف کردن مشکلات مردم و شاد کردن دل مؤمنان است.

وی با تاکید بر اینکه رحمت خداوند به آسانی شامل حال انسان‌ها نمی‌شود، خاطرنشان کرد: عدل الهی در کنار فضل الهی قرار دارد و میزان عمل انسان‌ها برابر نیست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در حدیثی کفاره گناهان کبیره را شادی دل مؤمن و رفع گرفتاری مردم برشمرده است، اضافه کرد: خدمت به خانواده موجب کفاره و از بین رفتن گناهان است.

حسینی قمی اظهار کرد: امام صادق(ع) فرموده‌اند «احسان یعنی اینکه پدر و مادر وادار نشوند تا نیازهای خود را به زبان جاری کنند و اینکه بدون گفتن آنها حاجت آن‌ها را برآورده کردن».

وی با اشاره به اینکه در تمام اوقات باید به پدر و مادر نیکی کرد، تصریح کرد: حتی اگر پدر و مادر کافر و ظالم باشند، بر فرزند واجب است به وی خدمت و احسان کند.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه پدر و مادر نیز حق ندارند به فرزند خود ظلم و بی احترامی کنند، خاطرنشان کرد: دعای پدر و مادر فقط شامل زندگی در این دنیا نیست و آن‌ها پس از مرگ به دلیل اینکه فرزند یاد آن‌ها نباشد، می‌توانند وی را عاق کنند.

حسینی قمی با اشاره به اینکه زمان و مکان برای استجابت دعا مهم است، گفت: یکی از مکان‌هایی که در روایات برای استجابت دعا بیان شده، مزار پدر و مادر است.

وی با تاکید بر اینکه خداوند احسان به پدر و مادر را وسیله آزمایش قرار داده است، تصریح کرد: گاهی فرزندان خدمت کوچکی به والدین خود کرده و فکر می‌کنند وظیفه آنها به پایان رسیده است در حالی که این گونه نیست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه فرزند هر مقدار به والدین خود نیکی کند، به اندازه یک ناله مادر هنگام زایمان نمیرسد، خاطرنشان کرد: تا هنگامی که والدین در قید حیات هستند، قدر آنها را باید دانست و وقتی از دنیا میروند آنگاه انسان به خود میآید که چه نعمتهای عظیمی را از دست داده است.