افکارنیوز: وقتی از پای میزتان بلند میشوید، ۱۰ مرتبه بیشتر گرفتار باكتریها شدهاید اما تمام باكتریهایی كه در كنار شما زندگی میكنند و هر روز قویتر میشوند، از پشت میز و آلودگی هوا به بدنتان راه پیدا نمیكنند. حتی اگر در استرلیزهترین شرایط زندگی كنید، باز هم یك دنیا میكروب و باكتری خوب و بد در بدن شما با هم میجنگند. همین موضوع بود كه باعث شد محققان برای تحقیقات جامعی بسیج شوند و مشخص كنند كه در چه نقاطی از بدن، باكتریها بیشترین جمعیت را دارند.

تحقیقات آنها که چند روز قبل، توسط بی‌بی‌سی منتشر شد، توانست نقشه جامعی از نقاط پر‌میکروب بدن را ترسیم کند. محققان می‌گویند گرچه بدن شما پر است از میکروب‌های خوب و بد، اما حتی نوع بد این میکروب‌ها هم در شرایط عادی مشکلی برای بدن شما به وجود نمی‌آورند، بلکه منتظر فرصت مناسبی هستند تا میدان را برای فعالیت خود باز کنند. از نظر متخصصان وسواس بیش از حد برای تمیزی، می‌تواند حضور میکروب‌های خوب را در بدن شما کمرنگ‌تر کند و باعثقدرت گرفتن میکروب‌های بد شود؛ از طرف دیگر، پایین آمدن سیستم ایمنی بدن و کم شدن گلبول‌های سفید، استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها و مقاوم شدن بدن به آنها، کم شدن مقاومت بدن بخاطر استرس و شرایط نامساعد روانی و یا وارد شدن میکروب‌هایی به بدن، که می‌توانند فعالیت این همنوعان خاموش‌شان را تشدید کنند، از مواردی هستند که موتور میکروب‌های بد را به حرکت می‌اندازند. اگر می‌خواهید پرمیکروب‌ترین نقاط بدن‌تان را بشناسید و بتوانید از پس نوع بد میکروب‌ها بربیایید، در ادامه این متن با ما باشید.

بینی

برخلاف بسیاری نقاط بدن، باکتری‌های بد موجود در این حفره، قدرت بیشتری دارند. عفونت‌های سینوسی و از مشکلات دیگر، به دلیل ضعف باکتری‌های خوب حفره بینی گریبان شما را می‌گیرند و در بسیاری از افراد، به‌دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن، قدرت باکتری‌های بد موجود در حفره بینی، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

دهان

در دهان شما بیشتر از ۶۰۰ نوع باکتری زندگی می‌کنند که تنها بخش اندکی‌از آنها می‌تواند برای شما خطرساز باشد. باکتری‌های دهانی، ناجی دستگاه تنفسی شما هستند. باکتری‌های مضر دهان می‌توانند بوی بد، سرطان دهان و بسیاری از مشکلات دیگر را باعثشوند اما باکتری‌های خوب دهان، با خاصیت پروبیوتیکی که دارند، در برابر عفونت‌های بخش فوقانی دستگاه تنفسی شما را مقاوم می‌کنند.

پوست

هرقدر هم که پوست سالم و تمیزی داشته باشید، باز هم حداقل۱۸۲نوع متفاوت از باکتری‌ها روی آن زندگی می‌کنند و بسته به وضعیتی که پوست شما دارد، تعداد آنها می‌تواند به ۲۵۰ هم برسد. بیماری‌های پوستی مثل آکنه، جذام و… می‌توانند نتیجه حضور باکتری‌های مخرب در پوست باشند اما باکتر‌ی‌هایی در بسیاری از مناطق پوست زندگی می‌کنند که می‌توانند شما را در برابر این بیماری‌ها و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر ایمن نگه‌دارند. ترشح عرق و اسیدهای چرب به‌طور طبیعی از بین برنده میکروب‌های روی پوست هستند.

معده

معده شما یک عضو پرمیکروب نیست؛ اما همان یک باکتری‌ای که قدرت زندگی در معده را دارد، اگر به بدن شما راه پیدا کند، می‌تواند برای‌تان مشکل‌‌ساز شود. «هلیکوباکتر پیلوری» عضو ثابت همه معده‌ها نیست اما اگر به معده‌ای وارد شود، تکثیر می‌شود و به شرایط پیچیده، سخت و دشوار محیط آن، مانند اسید معده و… عادت می‌کند. جالب اینجاست که حدود ۵۰ درصد از مردم دنیا این باکتری را در خود دارند اما تنها درصد کوچکی از این عده به آلوده بودن خود آگاه هستند.

روده

پژوهشگران می‌گویند، روده شما حداقل ١۶ نوع باکتری مختلف را در خود دارد که این میزان تنها بخش ناچیزی از باکتری‌های دستگاه گوارش را تشکیل می‌دهند. پژوهشگران می‌گویند، در روده‌ باکتری‌های مفید و مضری زندگی می‌کنند که شمار آنها حتی از تعداد کل سلول‌های بدن بیشتر است باکتری‌های مضر دستگاه گوارش، به وسیله خوردن و آشامیدن آب و مواد‌غذایی آلوده و رعایت نکردن بهداشت فردی جان افراد را می‌گیرند و حتی می‌توانند به بیماری‌هایی مثل حصبه، وبا، تب مالت، اسهال و… منجر شوند.

دستگاه ادراری و تناسلی

از آنجا که سیستم ایمنی سلولی(گلبول سفید)، در بافت دستگاه تناسلی بدن جایی ندارند، این دستگاه بیشتر از دیگر نقاط بدن در خطر ورود میکروب و مبتلا شدن به عفونت است. البته در خود این دستگاه، هیچ گونه میکروبی زندگی نمی‌کند و وجود هر نوع میکروب در آن، به معنای عفونت دستگاه است و باید به سرعت درمان شود. میکروب‌های مضر در بخش داخلی آن جایی ندارند و به همین دلیل نبود گلبول‌های سفید شما را از پا در نمی‌آورد اما این دستگاه، بیشتر از پوست و دیگر نقاط پرباکتری بدن در برابر ورود میکروب‌ها آسیب‌پذیر است و سهل‌انگاری در بهداشت شخصی، خیلی راحت می‌تواند باکتری‌های بد را به آن وارد کند.

پا

کفش شما ۶۶ میلیون میکروب دارد و حدود ۹ نوع باکتری در آن مشغول زندگی هستند. محققان می‌گویند تعداد میکروب‌های کف کفش، چندین برابر کاسه توالت است و همین کافی است تا بدانید که در پایان روز، چند میلیون میکروب را با خود وارد خانه می‌کنید. به نوشته سلامت، محققان می‌گویند از آنجا که با راه رفتن ما، این میکروب‌ها به گوشه‌گوشه خانه می‌چسبند، آنها می‌توانند منشا بیماری‌های گوارشی، عفونت‌های چشمی و حتی عفونت‌های شدید ریوی شوند. بوی بد پا تنها نمونه یکی از فعالیت‌های کوچک این باکتری‌هاست. این بوی ناخوشایند به علت فعالیت باکتری خاصی به نام «بروی» ایجاد میشود. این باکتری بیشتر روی پوست کف پا و پوست بین انگشتان پا زندگی می‌کند و از تکه های پوستی که بطور مرتب از این نواحی جدا میشوند تغذیه می‌کند. پس اگر نمی‌خواهید قربانی این میکروب‌ها باشید بهتر است پای‌تان را به‌طور مرتب با صابون های ضد‌باکتری بشویید، جوراب های تمیز و غیر نایلونی و ترجیحا کفش‌های روباز بپوشید تا پایتان هوا بخورد، کفش‌تان را همیشه خشک نگه دارید و هر چند ماه یکبار، کفی داخل آن را عوض کنید.

قدر باکتری‌ها را بدانید

محققان ۱۰هزار ارگانیسم میکروبی متفاوت که حتی در بدن آدم‌ها ی سالم هم می‌توانند زندگی کنند را کشف کرده‌اند و معتقدند که بیشتر آنها، هیچ ضرری برای بدن ندارند؛ بلکه سرجای خودشان نشسته‌اند و زندگی می‌کنند، بی‌آنکه بیماری خاصی را در بدن فرد ایجاد کنند. حتی در بسیاری از مواقع، این باکتری‌‌ها به‌عنوان یک نیروی کمکی هم برای بدن به‌حساب می‌آیند. بعضی‌هایشان باعثمی‌شوند که بهتر از غذاها انرژی بگیرید و بعضی‌های دیگر هم به جذب بهتر ویتامین‌ها در بدن کمک زیادی می‌کنند. البته میزان و نوع باکتری‌ها در بدن همه افراد یکسان نیست و در همه جای بدن هم یک‌اندازه باکتری وجود ندارد. به همین دلیل محققان سعی کردند تا بدن را به بخش‌هایی تقسیم کنند و از این طریق، به افراد نشان دهند که در چه نقاطی از بدن، حجم بالاتری از باکتری زندگی می‌کند.

سلام باکتری‌های خوب

شاید نتیجه تحقیقاتی که روی سلول‌های بدن انجام شده، برایتان تعجب‌آور باشد. این بررسی‌ها نشان داده، در ازا‌ی هر سلول بدن حدود ۱۰ سلول باکتری وجود دارد ولی اندازه سلول باکتری‌ها بسیار کوچک‌تر از حجم سلول‌های بدن است. به عبارتی میکروب‌ها یک تا ۳ درصد از توده بدن هر انسانی را به‌خود اختصاص می‌دهند و مهم‌ترین موضوع این است که بدانیم با این دریای میکروب چطور باید رفتار کنیم.

سبزی و میوه روی میز

شما برای سالم ماندن، به ترشح آنزیم‌هایی نیاز دارید که می‌توانند باکتری‌های خوب را در بدنتان تقویت کنند. متخصصان می‌گویند خوردن چهار تا شش سهم میوه یا سبزیجات خام در روز، می‌تواند به رشد این باکتری‌ها کمک کند و ایمنی بدن شما در برابر باکتری‌های بد را بالاتر ببرد.
کنگر، موز، انواع توت‌ها، سیر، عسل، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، پیاز و حبوبات از جمله میوه‌ها و مواد‌غذایی هستند که در این مسیر می‌توانند شما را همراهی کنند. این مواد با قوی‌تر کردن باکتری‌های خوب، مقاومت بدن شما را بالاتر می‌برند و نمی‌گذارند که بیماری‌ها و عفونت‌ها به سادگی روی بدن شما تاثیر بگذارند.

به جای دسر، ماست پروبیوتیک

خوردن روزی یک‌فنجان ماست پروبیوتیک، می‌تواند بسیاری از باکتری‌های خوب را در بدن شما زنده نگه ‌دارد. پروبیوتیک‌ها که باکتری‌هایی برای مقاوم ساختن بدن هستند، به فراورده‌های لبنی مثل ماست اضافه می‌شوند و می‌توانند دستگاه گوارش شما را درمقابل بسیاری از بیماری‌ها مقاوم کنند.

غذای تازه با طعم پنیر

از میان لبنیات، برخی انواع پنیر به حضور باكتریهای خوب در بدن شما كمك میكنند. همه انواع پنیر در این دسته قرار نمیگیرند اما برخی از آنها بهدلیل فرایندهای خاص فراوری، مقادیر زیادی باكتری مفید را در خود دارند كه با خوردنشان میتوانید آنها را وارد بدنتان كنید. پنیر چدار و موتزارلا در این دسته قرار میگیرند.