به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دكتر 'جعفر مهراد' رییس مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس اعلام مركز رتبه بندی دانشگاههای ' شانگهای ' ، دانشگاه ژئوژیاتنگ واقع در شانگهای چین از سال ۲۰۰۴ میلادی بر اساس معیارها و شاخص های كاملا كمی، دانشگاه های جهان را رتبه بندی می كند و امروز ۲۵ مردادماه ۱۳۹۱ برابر با ۱۵ اوت ۲۰۱۲ ، نتایج رتبه بندی سال جاری میلادی توسط این نظام رتبه بندی بین المللی منتشر شد.

وی افزود: بر اساس این رتبه بندی دانشگاه هاروارد مقام اول جهان را به دست آورده است که در بین دانشگاه های ایالات متحده آمریکا نیز حائز رتبه اول است، رتبه های دوم تا پنجم به ترتیب به دانشگاه های استنفورد، انستیتو فناوری ماساچوست، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه کمبریج انگلستان مربوط است.

به گفته مهراد، این دانشگاه‌ها درسطح ملی به ترتیب رتبه های ۲،۳، ۴ و ۱ را به دست آورده اند.

رتبه های ۶ تا ۱۰ متعلق به انستیتو فناوری کالیفرنیا، دانشگاه پرینستون، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه آکسفورد در انگلستان است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) افزود: نخستین دانشگاه جمهوری اسلامی ایران که موفق به حضور در رتبه بندی شانگهای شده است دانشگاه تهران است که در دامنه ای بین ۳۰۱ تا ۴۰۰ قرار دارد.

وی گفت: از کشورهای نوظهور علمی و در حال توسعه که رتبه ای همسان با رتبه جمهوری اسلامی ایران دارد کشور هندوستان است که انستیتو علوم هند در حالی که مقام نخست کشور هندوستان را دارد در این رتبه بندی در جایگاهی بین ۳۰۱ تا ۴۰۰ نشسته است. مصر سومین کشور اسلامی است که بعد از عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و رتبه آن در دامنه ای بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ است.

مهراد افزود: در رتبه بندی شانگهای در سال های قبل رتبه دانشگاه های ترکیه همواره پیشتر از جمهوری اسلامی ایران بوده که امسال دانشگاه استامبول بعد از دانشگاه تهران قرار گرفته و رتبه این دانشگاه در دامنه ای بین ۴۰۱ و ۵۰۰ است.

مهراد در ارتباط با دانشگاه تهران که با کسب رتبه در این نظام رتبه بندی بین المللی افتخار بزرگی را برای جمهوری اسلامی ایران کسب کرده است، گفت: دانشگاه تهران از سال ۲۰۰۹ موفق شده تا رتبه ای درخور توجه بین ۵۰۰ دانشگاه جهان که مورد رتبه بندی نظام رتبه بندی شانگهای می باشد به دست آورد.

وی گفت: دانشگاه تهران در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ به ترتیب رتبه ای بین ۴۰۲ تا ۵۰۱ و ۴۰۱ تا ۵۰۰، در سال ۲۰۱۱ رتبه ای بین ۳۰۱ تا ۴۰۰ بدست آورد. امتیاز این دانشگاه در سال ۲۰۱۲ بسیار چشمگیر است و در مقایسه با سالهای اعلام شده رتبه ای بین ۳۰۱ تا ۴۰۰ بدست آورده است که نشان دهنده پیشرفت های علمی و تحقیقاتی این دانشگاه در بین کشورهای جهان است.

وی گفت: از نظر موضوعی نیز دانشگاه تهران در رشته علوم کامپیوتر در سال ۲۰۱۲ رتبه ای بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ بدست آورده است.

وی افزود رتبه دانشگاه صنعتی شریف در رشته كامپیوتر بالاتر از دانشگاه تهران است و این دانشگاه موفق شده رتبه ای بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ بدست آورد، سومین دانشگاه ایران كه در رشته علوم كامپیوتر در بین ۲۰۰ دانشگاه تراز اول جهان خودنمایی می كند دانشگاه امیركبیر است كه در رتبه ای بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ قرار دارد.