علی تقوی گفت‌: شرکت‌های هرمی هر روز لباس تازه‌ایی می‌پوشند. از روش تازه برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: اخیراً یکی از شرکت‌های هرمی تحت پوشش فروش دستبندهای انرژی‌زا اقدام به عضو گیری و فروش این دستبندها می‌کند، اعضا باید این دستبندها را به دو نفر دیگر فروخته و پورسانت دریافت کنند و نفرات جدید نیز به شکل هرمی مسیر را ادامه می‌دهند.

تقوی افزود: برخی هرمی‌ها تحت عنوان بیمه عمر و خودرو اقدام به عضو گیری و پرداخت پورسانت می‌کردند، از این شرکت بیمه موضوع استعلام شد که توسط این شرکت موضوع تکذیب شد. افراد سودجو، از اعضای خود می‌خواستند تا اقدام به فروش بیمه‌نامه کنند و این بدون هماهنگی با شرکت بیمه مذکور بود.

این مدیر وزارت اطلاعات تصریح کرد: این شرکت‌ها حق عضویت هم دریافت می‌کردند، هر چند شرکت‌های هرمی عضوگیری صرف را کنار گذاشته و همه به دنبال فروش محصول در کنار عضوگیری هستند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های هرمی تحت پوشش فروش لوازم آرایش، کتاب، لوازم خانگی و … اقدام به عضوگیری می‌کنند.

مدیرکل بخش مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات گفت: «فارکس» که تحت عنوان خرید و فروش سهام اقدام می‌کند، نوع دیگری از فعالیت شرکت‌های هرمی است. استفاده از نام فارکس به عنوان یک تجارت اینترنتی در بورس‌های جهانی مطرح است.

تقوی افزود: فارکس شرکت‌هایی هستند که ثبت هم نشده‌اند اما دفتر به راه می‌اندازند و می‌گویند بیایید شما را عضو بورس‌های بین‌المللی کنیم و آنجا به اسم خرید و فروش شروع می‌کنند اما اینها دروغ است.

وی در ادامه افزود: در واقع پشت صحنه هیچ چیز نیست و اینها پول مردم را می‌گیرند و بعد در معاملات سهام به گونه‌ای وانمود می‌کنند که سهام شما سودآور شده و چند هزاردلار سود کرده‌اید ولی همه اینها در حساب‌های مجازی افراد است اما در عمل زمانی‌که فرد می‌خواهد سودش را دریافت کند در اولین معامله زیان کلانی به فرد وارد می‌شود و کل پولش را از دست می‌دهد.

این مدیر وزارت اطلاعات گفت: شرکت‌های هرمی آدرس خود را مدام تغییر می‌دهند و سعی می‌کنند ردی از خود بر جای نگذارند. رسانه‌ها باید در زمینه فعالیت شرکت‌های هرمی و شیوه‌های به کارگرفته شده توسط آنان اطلاعات لازم را به شهروندان ارائه دهند.

مدیر کل بخش مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات اعلام کرد: ‌ عمده دفاتر شرکت‌های هرمی در تهران مستقر هستند و لیدرهای این شرکت‌ها بسته به اینکه اصالتاً به کدام شهر نسبت دارند سعی می‌‌کنند همشهریان خود را با وعده‌های دروغ و عناوین مختلف جذب کنند.

وی در ادامه افزود: این افراد به همشهریان خود می‌گویند که در شرکت‌هایی که مثل شرکت‌های خودروسازی، بیمه و ادارات مختلف استخدام شده‌اند اما برای اینکه به مشکل برنخورند باید دوره‌های آموزشی را تحت نظر این شرکت بگذارند.

تقوی گفت: مدیران این شرکت‌ها ارتباط اعضا را با دنیای بیرون قطع می‌کنند و هرگونه فعالیت هرمی خود را تکذیب می‌کنند.

این مقام وزارت اطلاعات خواستار استفاده از شیوه‌های جدید برای شناسایی و معرفی روش‌های شرکت‌های هرمی در قالب فیلم، سریال و مستندهای آموزشی شد و تصریح کرد: بسیاری از هموطنانمان در مناطق دور افتاده و روستاهای کشور ارتباط زیادی با رسانه‌های مکتوب و برنامه‌های تخصصی ندارند و شرکت‌های هرمی از این مسئله سوء استفاده می‌کنند.

تقوی گفت: با برخوردهای انجام شده با شرکت‌های هرمی فعالیت این شرکت‌ها به شدت کاهش یافته و کار برایشان سخت شده است. برخورد با شرکت‌های هرمی توسط نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی همچنان ادامه دارد.