افکارنیوز: از همان ۱۲۵ سال پيش كه خودرو ساخته شد، خودروسازان فهميدند كه نام گذاري مناسب براي محصولاتشان مي تواند تأثير بسزايي روي فروش آنها داشته باشد. از يك سو نام هاي پر طمطراق و دهان پر كن ديده مي شد و از سوي ديگر نام هاي ساده و با وقار. مدتي بعد ساختار طراحي خودروها از روي حيوانت الهام گرفته شد. به همين دليل اسم گذاري خودرو بر اساس چهره خودرو صورت مي گرفت. حالت ديگر حس و حال ديگري از خودرو بود كه يك حيوان خاص را تداعي مي كرد. به عنوان مثال فورد امريكا براي يكي از محصولات خود از نژاد پر سرعت و قدرتمند Mustang استفاده كرد. پرونده مربوط به اسب هاي ماستنگ را در شماره هاي قبلي به تفسير پرداختيم. در اين شماره، چند اسامي خودرويي دنيا كه از روي حيوانات بر گرفته شده را ليست كرده ايم.



پلایموثباراکودا(Plymouth Barracuda)



پلایموثزیر مجموعه پر افتخار کرایسلر بین سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۴ یکی از بهترین محصولات خود یعنی باراکودا را روی خط تولید برد. حقیقت این است که واژه Barracuda از یک نوع ماهی گوشت خوار با دندان های بزرگ ریشه دار گرفته شده است. کرایسلر بعدها از نام خلاصه شده Cuda برای پیشرانه های Hemi خود بهره گرفت.

فولکس واگن(Volkswagen Beetle)



یکی از موفق ترین محصولات تاریخ خودروسازی دنیا. محصولی که بین سال های ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از ان فروخته شد. نام اصلی آن در آلمانیkäfer به معنی سوسک است. فردیناند پورشه در ابتدا نام فولکس واگن یعنی خودرو مردمی را برای آن برگزید ولی بعدها با جهانی شدن محبوبیتش به بیتل تغییر نام داد.

شلبی کبرا(Shelby Cobra)



شلبی موتورز پیش از آنکه در کنار فورد هم وطن فعالیت داشته باشد، برای خودش محصولات موفقی می ساخت. مهم ترین دستاورد مستقل کارول شلبی AC Corba نام داشت. یک رودستر فوق العاده زیبا که بین سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۷ طرفداران بی شماری را به سوی خود جلب کرد. واژه کبرا از روی همان مارهای سمی گرفته شده که در زمان خطر با بزرگ کردن غضروف گردن، چهره ای مرگبار به خود می گیرند.

لامبورگینی(Lamborghini)



داستان گاو وحشی با علاقه شدید مؤسس آن، فروچیو لامبورگینی به مسابقات گاوبازی اسپانیایی آغاز می شود. سال ۱۹۶۲ بود که از مزرعه ای به نام Miura در اسپانیا دیدن کرد. در این مزرعه به صورت انحصاری گاوهایی با خلق و خوی وحشی گری مختص مسابقات، پرورش داده می شد. می گویند فروچیو از همان موقع تصمیم گرفت روزی از این روح نا آرام استفاده کند که سرانجام با تأسیس کارخانه لامبورگینی، به این هدف رسید.

وایپر(Dodge Viper)



در معني واژه وايپر آمده: افعي، آدم خائن، بد نهاد و شرير. دوج دانسته يا ندانسته از همه اين استعاره ها بهره برد و سال ۱۹۹۲ محصولي با اين نام پر معني روانه بازار كرد. وايپر مانند رم، از نماد منحصر به فردي بهره مي برد. نمادي كه اشاره به يك مار افعي خشن با دهاني باز دارد. مدل وايپر در تمام مدت توليدش با پيشرانه هاي ۸ و ۸.۴ ليتري توليد مي شده است.