به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، این تپه در ابتدا محل چراگاه احشام اهالی بیلقان بود و سودجویانی در زمان پهلوی، جهت رسیدن به اهداف مادی خود، مردم را تشویق به ساختن خانههایی در اين منطقه که بیشتر شبیه الونک است، كرده و همین باعث شد تا وزارت مسکن و شهرسازی آنجا را به دلیل وجود ۴۰-۵۰ خانوار، منطقه مسکونی بشناسد و رفته رفته نیز تعداد الونکنشینان در این منطقه افزایش یافت.

در فرهنگ عامیانه، مردم کرج این منطقه را " زورآباد " یا " نگین شب " و " زگیل روز " می‌نامند و علت آن این است که این منطقه به دلیل قرارگیری در ارتفاع، شبها همچون نگینی دربهترین جای شهر می‌درخشد و روز هنگامی که تاریکی شب کنار می‌رود، زشتیها و فقر آن مشخص می‌شود.

در فاصله سالهای ۵۲ به بعد با افزایش درآمدهای دولت در پی رشد قیمت نفت، بازار داغ راه اندازی کارخانه‌های مونتاژ در حد فاصل تهران – قزوین موجب شد بسیاری از مردم برای یافتن شغل مناسب سمت تهران سرازیر شوند، اما به دلیل نگرانی تامین مسکن و شرایط ویژه زندگی در پایتخت، آنها روانه کرج شده و در این میان، تپه مرادآباد نیز خان گسترده‌ای برای این سیل مهاجر شد، به طوری که در سال ۵۶ ظرفیت تپه، تکمیل و امکان ساخت حتی یک خانه نیز در آن مقدور نبود، اما ماجرا تنها به اسکان مهاجران ختم نشد و اندازه کوچک ساختمانهای مسکونی و نامناسب بودن اغلب آنها از نظر بهداشتی و فنی، شیب تند منطقه خصوصأ در بخش شمالی تپه و ارتباطات اصلی و فرعی بدون نظام شهری منسجم و پوشش نامناسب خانه‌ها، شکل ناموزونی از سکونت و به عبارتی وصله‌ای ناجوری برای شهر کرج شد.

تپه مرادآباد در شهرستان کرج طوری واقع شده که برای اشخاصی که از تهران به کرج وارد می‌شوند، جلب نظر کرده و به آبروی شهرمان لطمه زده است.

در سال ۷۰ پس از بازدید رئیس جمهور وقت، بررسی‌هایی آغاز شد که به شکل گیری طرح ساماندهی تپه مرادآباد انجامید. این طرح که هم اکنون نیز در دست اجراست و طبق اساسنامه مصوب دفتر ریاست جمهوری پیش می‌رود، زیر نظر هیئت امنا متشکل از فرماندار شهرستان کرج به عنوان رئیس هیئت، نماینده وزیر مسکن و شهرسازی، امام جمعه کرج، نمایندگان کرج در مجلس شورای اسلامی، شهردار کرج، رئیس شورای شهر کرج، ریاست دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان کرج، ریاست دادگستری کرج و نماینده اهالی اسلام آباد – با انتخاب فرماندار کرج است.

هیئت امنا به ترسیم و تعیین سیاستها و اهداف کلی طرح پرداخته و مدیر اجرایی طرح موظف به انجام مصوبات است.

در این میان برای بررسی وضعیت این تپه به سراغ مسئول ساماندهی این تپه رفتیم.

حسین عطایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه طرح ساماندهی تپه مرادآباد از آغاز فعالیت خود درپنج سال اول پیشرفت بسیار کندی داشته است، اظهار کرد: در این زمان فعالیتها بیشتر بر روی کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی و ستادی متمرکز بود و در پنج سال نخست تنها به خرید ۲۰۲ واحد مسکونی آن هم به صورت پراکنده مبادرت شد.

وی افزود: دلیل اصلی عدم تحقق منابع درآمدی طرح، تخصیص زمین بدون کاربری مصوب از سوی وزارت مسکن و شهرسازی به طرح ساماندهی و معارضین فراوان و نیز عدم همکاری بانکها در خصوص اختصاص وام مسکن به اهالی تپه بوده و در پنج سال آغازین دست مسئولین طرح را بسته بود، اما از سال ۷۹ به بعد این طرح سامان پیدا کرد ودر مناطق قابل تملک در محدوده پارک ۷۲ هکتاری که شامل واحدهای مسکونی مستقر در ارتفاعات تپه با شیب بالای ۴۰ درجه و واحدهای مستقر بر روی لایه‌های لغزشی و رانشی است، مشخص شد.

عطایی در رابطه با املاکی که در این منطقه ساخته شده‌اند، گفت: املاک این منطقه ریزشی بوده و به تعبیری ایستایی کاملی نداشتند.

وی ادامه داد: در ابتدای طرح ساماندهی کل تپه مدنظر بود اما چون تملک و پاکسازی و آزاد سازی تمامی آن منابع مالی عظیمی را طلب می‌کرده، تصمیم گرفته شد که کار را محدودتر کرده و به شکلی بسته تری پیش ببرند و طرح ۷۲ هکتاری به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفت.

مسئول ساماندهی تپه مراد‌آباد تصریح کرد: افق دید اصلی این طرح در راستای ساماندهی وضعیت بافتهای فرسوده است و به نوعی در نظر دارد که بافت فرسوده را از محل خارج کند.

وی تاکید کرد: معضلات اجتماعی در این تپه هرچند قابل کتمان نیست، اما در دایره مسئولیت این طرح قرار ندارد و در حیطه کاری فرمانداری و نیروی انتظامی کرج است.

این مسئول با اشاره به اعتبار ساماندهی این تپه گفت: طرح ساماندهی بودجه مشخصی ندارد و ردیف معینی برای آن تاکنون مشخص نشده است و بودجه آن از طریق فروش اراضی طرح ساماندهی در مهرشهر یا معاوضه آنها تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: وظیفه این طرح عملا تملک، تخریب و آزاد سازی محل بوده و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ واحد در طرح ۷۲ هکتاری باقی مانده که به محض تامین بودجه آزادسازی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات عمده طرح ساماندهی اظهار کرد: املاکی که در این محل وجود دارند، بعضا دو یا سه طبقه ساخته شده‌اند که از هیچ یک از اصول فنی و شهرسازی بهره نبرده‌اند.

این مسول ادامه داد: املاکی را که با هزینه زیاد تملک می‌کنیم، به دلیل ریزدانه بودن به آزاد سازی محدود منجر می‌شود.

عطایی ادامه داد: مشکلات فرهنگی و اجتماعی این تپه نیز مزید بر علت شده و از سوی دیگر مالکان قدیمی بعضی از این املاک فوت شده‌اند و ارثبه ورثه رسیده است که بر سر آن مشکل دارند و این مساله نیز کار ما را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با اشاره به افق برنامه‌های طرح ساماندهی اظهار کرد: در بخشهای بعدی طرح با جذب سرمایه‌گذار و همکاری شهرداری به زیر خط هزار و ۴۰۰ ورود کرده تا هم بافتهای فرسوده را ترمیم کنیم و هم سرانه‌های خدماتی منطقه که به دلیل ساخت و سازهای غیر اصولی در سنوات گذشته به شدت پایین بوده را ارتقاء بخشیم و کاستیها را از بین ببریم، همچنین تعریض معابر در چشم انداز برنامه‌هایمان قرار دارد.

وی ادامه داد: این طرح چون یک طرح ویژه بوده، نیازمند همکاری همه دستگاهها است. بانکها و مجموعه‌هایی که می‌توانند تامین اعتبار خاص برای بافتهای فرسوده داشته باشند، در اجرای طرح کمک شایانی به ما خواهند کرد و مسکن و شهرسازی، استانداری و فرمانداری و ادارات فرادستی در تامین منابع مالی از این طرح مثمرثمر هستند.

مسول طرح ساماندهی مراد تپه با اشاره به اینکه تاکنون ۶۸ هکتار از اراضی این تپه به شهرداری تحویل داده شده است، گفت: شهرداری احداثپارکها، آسمان نما و فرهنگسراها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام برای ساماندهی این تپه در آینده تصریح کرد: سیاستی که فعلا برای ما تعریف شده، در راستای تملک و آزاد سازی منطقه است.

وی افزود: شاید در آینده هیئت امنا و مجموعه تصمیم گیرنده، ماموریت را عوض کنند و بهسازی بافتهای فرسوده را در دستور کار قرار دهند، ولی هنوز تصمیم قاطعی اتخاذ نشده است.

عطایی با اشاره به اینکه در دنیا زمین یک سرمایه محسوب می‌شود، گفت: این سرمایه رشد و پیشرفت را به دنبال دارد و باعثتوسعه زندگی شهری می‌شود، از این رو تپه مراد آباد این امکان را به ما می‌دهد که برای توسعه شهرمان سرمایه خوبی در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: وجود ارتفاع و منابع آبی خوب و موقعیت جغرافیایی مطلوب و شرایط آب و هوایی ویژه امکان توسعه شهر کرج را در این منطقه به خوبی فراهم کرده است و از منظر دیگر بستری مناسب برای افزایش سرانه خدماتی کلانشهر کرج است.

این مسئول تاکید کرد: این منطقه در آینده با جذب سرمایه‌گذاران به نوعی امکانات رفاهی کرج را گسترش می‌دهد.

وی اظهار کرد: تپه مراد آباد همه بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری را دارد که باید به آنها توجه ویژه شود.

همچنین حسین شریف کاظمی، شهردار سابق منطقه یک کرج نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشکلات اصلی بر سر راه توسعه زورآباد اظهار کرد: در حال حاضر یکی از چالشها و تهدیدات توسعه این منطقه فعال بودن آبهای زیر سطحی است، بنابراین جمع آوری و ساماندهی این مقوله یکی از مهمترین موضوعات است.

وی افزود: ضروری است این مشکل هرچه زودتر حل شود تا از آسیب پذیری و استهلاک بیش از پیش ابنیه موجود در این منطقه خصوصا خانه‌هایی که در ارتفاع زیر هزار و۴۰۰ متر ساخته شده‌اند، جلوگیری شده و دغدغه شهروندان رفع شود.

شریف کاظمی تصریح کرد: در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق ساختمانهای موجود این منطقه در معرض آسیب خطر جدی قرار دارند، به طوری که از اول سال جاری تا کنون حدود پنج دستگاه ساختمان در قالب ۱۱ واحد مسکونی و یک مطب پزشک و چهار واحد صنفی به دلیل فرو رفتن قسمت قابل توجهی از محیط اصلی سازه به عمق دو متر در چند نقطه و ترک برداشتن سازه با شکاف عمیق و بزرگ شرایط قابل سکونت بودن خود را از دست داده و خالی از سکنه شده‌اند.

شهردار سابق منطقه یک کرج افزود: این مشکل متاسفانه دنباله‌دار خواهد بود، بنابراین پدیده حادثشده همان مشت نمونه خروار است را پیام می‌دهد، بنابراین لازم است مسئولین و متولیان محترم حکومتی و مدیریت شهری به فکر چاره‌اندیشی در امر مدیریت آبهای زیرسطحی و رفع خطرات ساختمانهای مذکور باشند.

وي در پایان گفت: البته این مهم با تخصیص بودجه و اعتبار کافی از طریق مدیریت شهری و سازمان عمران نوسازی استان البرز، ستاد حوادث غیر مترقبه استان و شهرستان کرج در کلان موضوع میتواند برون رفتی اساسی از این مرحله باشد تا در کنار آن افرادی مسئول و اهل فن و متخصص به فکر بهسازی، ساماندهی و انجام اقدامات زیرساختی اصولی و مهندسی بر روی ابنیه قدیمی و کلنگی ساز محله مذکور برآیند.