معاون وزير نيرو با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران، به تشريح جزئيات جديدي از تغييرات صورتحسابهاي برق مشتركين پس از هدفمند شدن يارانهها پرداخت.

به گزارش ایسنا، محمد بهزاد - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، اظهار کرد: قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق در حال حاضر ۱۰۰ تومان بوده که پس از هدفمندی یارانه‌ها ۵۵درصد آن باز هم به صورت یارانه‌ای عرضه خواهد شد و قرار نیست در سال آینده قیمت آن تغییر کند.

وی با بیان این‌که آزادسازی قیمت برق قرار است در دور مرحله صورت گیرد، گفت: در حال حاضر ۱۰هزار مگاوات ظرفیت برق مازاد داریم که ۶ هزار مگاوات نیروگاه در دست تعمیر بوده و ۴هزار مگاوات نیز برای صادرات آماده داریم.

او با اشاره به بی‌تاثیر بودن موضوع تحریم بر حوزه نیرو اظهار کرد: ایران جزو هفت کشور نخست دنیا در حوزه نیروست. از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۲۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار کرده‌ایم؛ به طوری که ظرفیت تولید برق کشور از ۳۸ هزار مگاوات در سال ۱۳۸۳ به ۶۰ هزار مگاوات تا پایان امسال خواهد رسید.

وی درباره الگوی مصرف برق برای مناطق مختلف کشور، تفاوت قیمت برق در ساعات مختلف روز، حذف هزینه‌های جانبی از صورت‌حساب‌های برق، تاثیر صرفه‌جویی در هزینه‌های برق، نظارت بر میزان مصرف لوازم خانگی و تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر دهک‌های مختلف جامعه توضیحات جدیدی را ارائه کرد.

* * تاثیر مدیریت مصرف بر قبض‌های برق

وی درباره میزان تاثیرگذاری مدیریت مصرف مردم بر قبض‌های برق توضیح داد: با بررسی‌هایی که داشته‌ایم، اگر مشترکان برق بتوانند ۲۰ درصد از میزان مصرف برق خود را بکاهند، چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از قیمت نهایی صورت‌حساب برق آنان کاسته می‌شود و اگر ۱۰ درصد از مصرف برقشان را کاهش دهند، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت کمتری را پرداخت خواهند کرد. مردم این موضوع را به خوبی متوجه هستند، ‌ضمن این‌که صورتحساب‌ها به قدری ساده و شفاف شده که هرکس به راحتی می‌تواند برای مدیریت مصرف برق خود برنامه‌ریزی‌ کند. درحالی که پیش از این کتاب‌های پیچیده‌ای برای بررسی نحوه محاسبه قبوض برق وجود داشت که فقط کارشناس‌های خبره می‌توانستند تمام نکات را در قبوض برق محاسبه کنند، در قبض‌های جدید تمام هزینه‌های جانبی پیشین حذف شده و دیگر شاهد عناوینی مانند آبونمان، دیماند و … نیستیم و تنها قیمت پلکانی برق به اضافه مالیات بر ارزش افزوده در قبوض برق لحاظ می‌شود.

* * تفاوت قیمت برق در ساعات مختلف

بهزاد در پاسخ به این سوال که آیا تعرفه‌های برق اعلام شده فقط برای ساعات عادی است و تعرفه‌های برق برای ساعت اوج مصرف و ساعات کم‌باری فرق می‌کند؟ گفت: اگر مشترکی کنتور سه‌زمانه نداشته باشد، تعرفه‌ها برای همه زمان‌ها و ساعات شبانه‌روز یکسان است و تنها جمع پلکان‌های مصرف به اضافه مالیات ارزش افزوده به عنوان قبض نهایی در اختیار مشترک قرار می‌گیرد، ولی اگر مشترک کنتور سه‌زمانه داشته باشد، در دوره پیک(ساعات اوج مصرف)، به ازای هرکیلووات ساعت مصرف، ۳۰ تومان به تعرفه‌های فوق اضافه می‌شود، ولی در ساعات کم‌باری ۱۵ تومان از تعرفه‌های فوق کاسته می‌شود. یعنی اگر مشترکی در دو ساعت اوج مصرف برق مصرف کند، ۶۰ تومان به هزینه‌های برق او اضافه می‌شود، ولی اگر در هشت ساعت کم‌باری مصرف برق داشته باشد، ۱۵*۸ تومان(۱۲۰ تومان) از هزینه‌های برق او کاسته می‌شود. این درحالی است که پیشتر مصرف برق در ساعات اوج مصرف در عدد دو ضرب می‌شد و در ساعات کم‌باری، مصرف در عدد ۰.۵ ضرب می‌شد، ولی ما برای سادگی قضیه سیستم محاسبه را تغییر دادیم و به جای دو برابر کردن تعرفه‌ها در ساعات اوج مصرف برق، حداقل قیمت یعنی ۳۰ تومان را به تعرفه برق اضافه کردیم؛ بنابراین مشترکانی که کنتور سه‌زمانه دارند، بهتر است که در ساعات پیک، مصرف برق خود را کاهش دهند و در ازای آن در ساعات کم‌باری با هزینه کمتری برق مصرف کنند. این درحالی است که فعلا در این فصل ساعات پیک مصرف تنها در ساعات شب محاسبه می‌شود، ولی در تابستان احتمالا چند ساعت از روز نیز به عنوان ساعات اوج مصرف در محاسبه تعرفه‌های برق محاسبه خواهد شد.

* * الگوی مصرف برق در مناطق مختلف کشور

معاون وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش به تشریح نحوه محاسبه الگوی مصرف برق در شهرهای مختلف باتوجه به شرایط متفاوت جغرافیایی و آب‌وهوایی پرداخت و گفت: الگوی تعیین شده برای مصرف برق در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود. به طور مثال باتوجه به این‌که تهران جزو مناطق گرم۵ محسوب می‌شود، الگوی مصرف برق این شهر در تابستان از ۲۰۰ کیلووات ساعت به ۳۰۰ کیلووات ساعت افزایش می‌یابد و تسهیلاتی برای مردم در نظر گرفته می‌شود. به طورکلی در کشور چند منطقه گرم تعریف شده است، مثلا خوزستان منطقه گرم یک محسوب می‌شود که در فصل تابستان الگوی این منطقه سه هزار کیلووات ساعت در ماه است. در منطقه گرم۲ الگوی مصرف دو هزار کیلووات ساعت در ماه است. منطقه گرم۳ الگوی هزار کیلووات ساعت در ماه را دارد و منطقه گرم۴ نیز ۵۰۰ کیلووات ساعت است و تهران جزو شهرهایی است که منطقه گرم۵ محسوب می‌شود.

* * مدیریت مصرف؛ نتیجه نهایی هدفمندی یارانه‌ها

بهزاد، تاثیر هدفمند شدن یارانه‌ها بر میزان کاهش مصرف را مورد تحلیل قرار داد و با بیان این که شرکت توزیع برق تهران، بین سه تا پنج درصد کاهش مصرف برق را در مناطق مختلف آمار داده است، گفت: البته این آمارها در نقاط مختلف کشور متفاوت است و در بعضی از مناطق کاهش ۱۱ درصدی مصرف برق را شاهد بوده‌ایم که واقعا این روند مدیریت مصرف در بخش خانگی و تجاری قابل توجه است؛ کارخانه‌ها به این سمت حرکت می‌کنند که سیستم‌های خود را بهینه کنند، مغازه‌ها سعی می‌کنند لامپ‌های پرمصرف خود را تعویض کنند و همه این مسایل نشان می‌دهد که مردم خیلی زودتر از چیزی که تصور می‌کردیم، خودشان هدفمندی و مدیریت مصرف را انجام می‌دهند.

وی افزود: همیشه گفته‌ام که به جای تشویق مردم به صرفه‌جویی، بهترین کار تشویق برای مدیریت مصرف است. یعنی هر خانوار درواقع خودش روند مصرف خود را مدیریت کند. به طور مثال اگر خانواده ای ۳۲۵ کیلووات ساعت مصرف برق داشته باشد، وقتی با قبض‌های ساده برق متوجه شود که به ازای مصرف هرکیلووات برق در ۱۰۰ کیلووات اول ۲۷ تومان، ۱۰۰ کیلووات دوم ۳۲ تومان و ۱۰۰ کیلووات سوم ۷۲ تومان می‌پردازد و البته ۲۵ کیلووات نهایی هم با تعرفه ۱۳۰ تومانی پرداخت می‌کند، تلاش می‌کند ۲۵ کیلووات مازاد مصرف خود را حذف کند و قیمت نهایی قبض برق خود را مدیریت کند. برای این‌کار انجام اقدامات آسانی مانند کم‌مصرف کردن لامپ‌ها، خاموش‌ کردن تلویزیون و کامپیوتر در مواقع غیر ضروری و استفاده از وسایل برقی در ساعت‌های غیرپیک مصرف می‌تواند به خانواده‌ها کمک زیادی کند.

* * لوازم خانگی هم اصلاح می‌شوند

معاون وزیر نیرو همچنین به نقش لوازم خانگی برقی در کمک به مدیریت مصرف برق مشترکان اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که در شرایطی که خیلی از لوازم خانگی یا برچسب انرژی ندارد، یا برچسب انرژی آن‌ها غیر واقعی است، حالا که قیمت برق افزایش یافته چه نظارتی روی لوازم خانگی از نظر میزان مصرف برق صورت می‌گیرد؟ تصریح کرد: خوشبختانه هم سابا(سازمان بهره‌وری انرژی) از طرف وزارت نیرو روی این موضوع نظارت می‌کند و هم این‌که وزارت صنایع نیز شرایط را زیر نظر دارد. اکثر لوازم خانگی که در منازل وجود دارد از رتبه‌هایی پایین بهره‌وری انرژی مانند G یا F برخوردارند که اگر این رتبه‌های مصرف انرژی به A یا B تبدیل شود، تقریبا مصرف برقشان نصف می‌شود. خوشبختانه اخیرا وزارت صنایع با کمک به بخش‌های تولیدی تلاش می‌کند میزان مصرف برق لوازم خانگی را کاهش دهد و درحال حاضر خود اصناف هم با پایین آوردن قیمت این لوازم، مردم را به خرید این لوازم خانگی با مصرف کم‌تر تشویق می‌کنند.

وی همچنین افزود: در زمینه واردات نیز با آزمایشگاه‌هایی که در مبادی گمرک‌ها آماده شده، بر واردات لوازم خانگی نظارت صورت می‌گیرد که از ورود لوازم خانگی پرمصرف به کشور جلوگیری شود، گرچه انجام این فرایند مدتی طول می‌کشد، اما همه مشترکان میل دارند که به هر حال این اصلاح صورت گیرد. باید به این نکته توجه داشت که درحال حاضر مصرف برق روشنایی حدود ۳۰ درصد از کل مصرف برق منازل را شامل می‌شود که اگر لامپ‌های کم‌مصرف داشته باشیم، باید در خود این لامپ‌های کم مصرف هم مدیریت مصرف داشته باشیم. یعنی اول باید تجهیزاتی که از آن استفاده می‌کنیم بهینه شود و دوم این‌که نحوه استفاده از وسایل خود را هم بهینه کنیم. دولت هم قصد دارد به مردم کمک کند تا برای بهینه کردن وسایل خانگی خود اقدام کنند. در این میان یکی از مشکلات اصلی استفاده از کولرهای گازی است که مصرف بالایی دارد و از این به بعد استفاده از کولرهای گازی باتوجه به هدفمندی یارانه‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

* * مردم در مقابل سودجویی‌ها هوشیار باشند

با هدفمند شدن یارانه‌ها، بازار سودجویی برخی افراد نیز سکه شده و در این میان برخی سودجویان با معرفی برخی وسایل که نزدیک کنتورهای برق قرار می‌گیرد و با ساطع کردن تشعشعاتی، نحوه محاسبه برق توسط کنتور را مختل می‌کند به دنبال اغفال مشترکان برق هستند.

معاون وزیر نیرو در واکنش به این موضوع به ایسنا گفت: اولا اگر کسی ادعا کند که بتواند با نصب دستگاهی مصرف برق را کاهش دهد، این موضوع به هیچ‌وجه مورد تایید وزارت نیرو نیست. ولی درخصوص مراقبت از استفاده غیر مجاز توسط سودجویان نیز تیم‌های قوی برای نظارت بیشتر آماده شده، ضمن این که چنین دستگاه‌هایی علاوه بر آسیب رساندن به وسایل برقی خانه‌هایی که استفاده غیر مجاز دارند، شبکه برق محلی را دچار اختلال می‌کند و شناسایی آن از سوی کارشناسان برق به راحتی امکان‌پذیر است. از سوی دیگر میزان مصرف برق و صورتحساب‌ها نیز به طور معمول چک می‌شود و درصورتی که تغییر ناگهانی در میزان مصرف یک مشترک پدیدار شود، این مساله از سوی کارشناسان برق پیگیری خواهد شد.

* * مثالی از صورت‌حساب جدید برق برای یک‌خانواده

معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که الگوی مصرف یک خانواده شهری در شرایط کنونی چگونه محاسبه می‌شود؟ گفت: به طور مثال در این فصل الگوی مصرف برق برای هر خانواده و مشترک در تهران ۲۰۰ کیلووات ساعت است که البته مصرف برق خیلی از مشترکان زیر این الگوست؛ به‌طوری‌که ۷۰ درصد مشترکان برق کشور زیر ۲۰۰ کیلووات ساعت مصرف برق دارند. یعنی اگر مشترکی ۲۰۰ کیلووات ساعت مصرف برق داشته باشند، صورتحساب برق آن‌ها ۵۹۰۰ تومان به اضافه ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود و قبض برق آن‌ها به شش هزار تومان هم نخواهد رسید.

* * تاثیر هدفمندی بر دهک‌های مختلف جامعه

به گفته بهزاد، هدفمندی یارانه‌ها به نفع هفت دهک اول جامعه است و برای دهک هشت و ۹ نیز باتوجه به یارانه‌های نقدی پرداختی از سوی دولت تغییر چندانی در هزینه‌های برق مشترکان نخواهیم داشت، ولی این دهک دهم جامعه است که باید مصرف برق خود را بهتر مدیریت کند تا با تغییرات زیادی در صورت‌حساب برق مواجه نشود. این درحالی است که متوسط مصرف برق هر مشترک در دهک دهم، تقریبا شش برابر دهک یک تا پنج است. در واقع منحنی افزایش قیمت برق واقعا برای هفت دهک اول جامعه چندان محسوب نیست، ولی حداکثر افزایش قیمت برق برای دهک دهم جامعه خواهد بود.

* * هدفمندی یارانه‌ها؛ الگوی طرح ایرانی اسلامی

معاون وزير نيرو در پايان تاكيد كرد: در خصوص تعرفه برق در بحث هدفمندي يارانههاي كار خيلي زيادي صورت گرفته تا آن را متناسب با يك طرح ايراني اسلامي آماده كنيم. باوجودي كه طرحهاي مشابهي كه براي حذف سوبسيد در ديگر كشورها انجام شده، تاكنون هيچ طرحي با اين دقت و ظرافت طراحي نشده كه تا اين حد براي دهكهاي پايين جامعه مفيد باشد. از سوي ديگر ميتوانم با قاطعيت به مردم اين اطمينان را بدهم كه بيشترين كار كارشناسي براي تعيين تعرفههاي برق صورت گرفته و ما حتي چندين ساعت با حضور شخص رييسجمهور تعرفه هاي برق را مورد بازبيني قرار دادهايم تا كم ترين فشار به مردم خوب كشورمان وارد شود.