به گزارش افکار نیوزبه نقل از مهر، مهندس خدیجه محصلی اظهار داشت: ‌ در هنگام سیگار کشیدن ضربان قلب ۱۰ تا ۲۰ ضربه در دقیقه و فشارخون ۵ تا ۱۰ میلی متر جیوه افزایش می یابد که مهمترین علت آن منقبض شدن عروق خونی است.

وی گفت: افزایش ضربان قلب و افزایش فشارخون سبب بالا رفتن میزان کار قلب شده و مونوکسید کربن یا co موجود در دود سیگار، در خون جای اکسیژن را می گیرد و باعثکمبود اکسیژن در قلب و سایر ارگانها می شود.

محصلی با اشاره به اینکه سیگار کشیدن یک عامل خطر مهم برای ایجاد بیماریهای قلبی عروقی است، افزود: تاثیر استعمال دخانیات از نظر میزان خطر، با فشار خون بالا و چربی خون برابر است و به همان اندازه تهدید کننده سلامتی می باشد و از هر ۴ مرگی که بر اثر تصلب شرایین رخ می دهد، یک مورد به علت مصرف دخانیات است.

وی افزود: استعمال دخانیات احتمال ایجاد لخته در خون را زیاد می کند و در افراد سیگاری عبور خون از عروقی که توسط تصلب شرایین تنگ شده منجر به ایجا لخته در عروق از جمله عروق کرونر و در نهایت سکته قلبی می شود.

مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات با بیان اینکه احتمال بروز سکته های مغزی و حملات قلبی در افراد سیگاری دو تا سه برابر بیشتر از غیر سیگاریها است، گفت: در سیگاریها سکته قلبی عامل کشنده تری نسبت به غیر سیگاریهاست و خطرات حمله قلبی در زنان سیگاری بالای ۴۰ سال که قرصهای ضدبارداری مصرف می کنند، بالاتر است.