تمام بیماری های ناشی از خروپف!
افکارنیوز

: شاید باور‌تان نشود، اما همین خروپف‌های آزار دهنده زمان خواب، شاید نشانه‌های خطرناکی باشند.

خر و پف = مشکلات رفتاری

اول از بچه‌ها شروع کنیم. اگر کودکتان خرخروست، همین امروز از یک متخصص برایش وقت بگیرید؛ زیرا محققان می‌گویند درمان نشدن این اختلال خواب، می‌تواند فرزند‌تان را به مشکلات روانی جدی مبتلا کند. از نظر آنها خروپف مداوم و با صدای بلند در کودکان، می‌تواند به بروز مشکلات رفتاری مانند بیش‌فعالی، افسردگی و کاهش تمرکز منجر شود. به گزارش روزنامه اکسپرس، محققان معتقدند پایین بودن سطح اجتماعی و اقتصادی خانواده، تغذیه نشدن کودک از شیر مادر یا خوردن شیرمادر برای یک دوره کوتاه می‌تواند او را با چنین مشکلی روبه‌رو کند. اما اگر خانواده‌ها بعد از مشاهده خر و پف فرزند‌شان، برای درمان کردنش اقدامی نکنند، باید منتظر بروز نشانه‌هایی از مشکلات رفتاری در سال‌های قبل از دبستانش باشند.

خر و پف = دیابت

شاید باور نکنید اما همین صداهای ناهنجار تنفسی شما در شب می‌تواند روی قند خونتان هم تاثیر بگذارد. محققان می‌گویند خر و پف خطر ابتلا به دیابت را تا ۵۰ درصد بالا می‌برد. از نظر محققان دانشگاه ییل ایالات متحده، کسانی که مرتب خر و پف می‌کنند بیشتر در معرض تغییرات در متابولیسم بدنشان هستند که این اتفاق، منجر به بروز دیابت در آنها می‌شود. بررسی‌های آنها نشان می‌دهد هرچه شدت خر و پف و قطعی نفس در افراد بیشتر باشد، دیابت هم یک قدم به آنها نزدیک‌تر است، البته محققان تاکید می‌کنند این موضوع با توجه به جنس، سن، نژاد یا وزن می‌تواند خطر‌های بیشتر یا کمتری را به دنبال داشته باشد.

آلرژی = خر و پف

همیشه خر و پف با خودش بیماری نمی‌آورد، بلکه این مشکل می‌تواند نشانه ابتلای فرد به بیماری‌های دیگر باشد. آلرژی یکی از این بیماری‌هاست که با خودش خر و پف را به همراه می‌آورد.

محققان استرالیایی معتقدند کودکانی که به این اختلال خواب دچار هستند، احتمالا از آلرژی هم رنج می‌برند. به گزارش رویترز محققان می‌گویند تورم جدار داخلی مجاری تنفسی در کودکان، می‌تواند باعثبروز خر و پف شود. جالب اینجاست که محققان معتقدند خر و پف در فرزندان اول ۵/۲ برابر فرزندان کوچک‌تر خانواده است. همچنین احتمال خر و پف کردن در فرزندان مادرانی که در سال اول زندگی کودک خود در خانه سیگار می‌کشند ۴/۲ برابر بیشتر از کودکان دیگر است. با توجه به بررسی‌های پژوهشگران، کودکانی که آسم دارند ۵۱/۲ برابر بیشتر در معرض خروپف قرار دارند.

خر و پف = سرطان

خر و پف شدید، تنها هوش و حواس‌تان را از شما نمی‌گیرد، بلکه حتی بیشتر از آلودگی تهران می‌تواند برایتان سرطان‌زا باشد. محققان می‌گویند این مشکل تنفسی، خطر سرطان را تا ۵ برابر افزایش دهد. از نظر آنها خر و پف و سایر اختلالات تنفسی در خواب، مانع ورود اکسیژن کافی به بدن می‌شود و کمبود اکسیژن خون می‌تواند باعثرشد رگ‌هایی شود که سلول‌های سرطانی از آنها تغذیه می‌کند. یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد کسانی که هنگام خواب با اختلالات شدید تنفسی روبه‌رو هستند، ۸/۴ برابر بیشتر در معرض خطر سرطان قرار می‌گیرند. این در حالی است که مبتلایان به اختلالات خفیف‌تر، تنها دوبرابر بیشتر از افراد سالم در معرض سرطان هستند. از طرف دیگر، این پژوهشگران می‌گویند خر وپف می‌تواند مشکلات دیگری از جمله چاقی، دیابت، فشار خون بالا، حملات قلبی و سکته مغزی را هم موجب شود.

خر و پف = خنگ شدن

اگر فرزند‌تان به آپنه مبتلاست و به خاطر آن خر و پف می‌کند، زودتر درمانش کنید. محققان می‌گویند این موضوع، می‌تواند ضریب هوشی(IQ) فرزند‌تان را کم کند و باعثافت تحصیلی او شود. محققان می‌گویند گرچه تمام کودکان گاهی در خواب خرناس می‌کشند، اما در ۲ تا ۳درصد آنها، خر و پف‌های شبانه، نشانه ابتلا به بیماری آپنه است که باید جدی گرفته شود. از نظر آنها افرادی که مبتلا به آپنه هستند، به طور متوسط ۱۰ بار در هر ساعت تنفس‌شان در خواب متوقف می‌شود و اگر کودکی بین ۱۵ تا ۲۰ باردر شب چنین مشکلی را تجربه کند، باید قبل از کم‌هوش شدنش، تحت درمان قرار گیرد.

خر و پف = سکته و بیماری قلبی

محققان میگویند خر و پف با صدای بلند، احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و سکته را بالا میبرد. پژوهشگران مجارستانی در تحقیقات گستردهای این موضوع را ثابت کردهاند، اما گروه دیگری از پژوهشگران، چندان با نتایج آنها موافق نیستند. به گزارش پزشکان بدون مرز، گروه دیگری از محققان معتقدند خر و پف تنها میانسالها را در خطر بیماری قلبی قرار میدهد و برای سالمندان، کارکردی کاملا برعکس دارد. بررسیهای آنها نشان داده خروپف کردن برای طول عمر و سلامت در سالمندان مفید است. آنها میگویند، اگر اشخاص بالای ۶۵سال با مشکل وقفه تنفسی بین خواب که به خر و پف کردن مربوط میشود، مواجه باشند بیشتر از سالمندانی که خر و پف نمیکنند، عمر خواهند کرد. در واقع بررسیها نشان میدهد وقفههای تنفسی کوتاه و خر و پف کردن تاثیر محافظتی روی سالمندان داشته و سیستم قلبی - عروقی آنها را به گونهای تغییر میدهد که با كمبود اکسیژن هماهنگ شود، اما آنها هنوز هم تاکید میکنند خر و پف در اشخاص میانسال، به ویژه در مردان احتمال بروز بیماریهای قلبی را افزایش میدهد.