دلایل ریزش مو در آقایان
افکارنیوز

: مردها به دلیل مختلف دچار ریزش مو می‌شوند؛ مثل زندگی پر استرس، عدم تعادل هورمون‌ها و تغذیه نامناسب. گاهی اوقات ریزش موها باعثاحساس نومیدی در مردان می‌شود، به همین دلیل سراغ انواع محصولات و مواد تقویت کننده موها می‌روند و معمولا نتیجه‌ای هم عایدشان نمی‌شود. یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌ها برای برطرف کردن این مشکل، روش کاشت مو است. اما چه دلایلی باعثافزایش ریزش مو در آقایان می‌شود:

استرس

همه ما در زندگی تنش‌ها و نگرانی‌هایی را تحمل می‌کنیم و نوع و سبک زندگی ما تاثیر مستقیمی روی موهای‌مان دارد.
ریزش موی زیاد در آقایان معمولا در اثر تنش‌ها و نگرانی‌ها به وجود می‌آید. اگر روش زندگی خود را کمی تغییر دهید، شب‌ها بهتر بخوابید، تغذیه سالمی را دنبال کنید و از مصرف مشروبات الکلی و سیگار بپرهیزید، تغییرات چشمگیری در موهای‌تان خواهید داد.

سیگار کشیدن

همه می‌دانیم که سیگار کشیدن عوارض بسیار زیادی دارد که باید ریزش موها را نیز به آنها اضافه کرد. سیگار کشیدن باعثمی‌شود رگ‌های خونی بدن جمع شوند و این انقباض مانع از رسیدن خون کافی به موها می‌شود و در اثر نرسیدن خون و اکسیژن کافی، برخی از موها می‌میرند.

تغذیه

تغذیه نقش مهمی در ریزش موها ایفا می‌کند. هر چه مواد مغذی متعادل و متنوع بخورید، موهای سالم‌تری خواهید داشت تغذیه سالم باعثضخیم‌تر شدن تارهای موها می‌شود. مصرف برخی مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها در صورت نیاز بدن نیز به افزایش سلامت موها کمک می‌کند.

درمان

نکات مهم: برخی داروهای گیاهی که حاوی روی، منیزیم، آهن و ویتامین E هستند، کمک زیادی به کاهش ریزش موها می‌کنند. مینوکسیدیل، نام یک لوسیون است که اگر به کف سر مالیده شود، ریزش موها را کاهش می‌دهد. پروپسیا، جدیدترین دارو برای رفع ریزش موهاست.
روش‌های درمان خانگی: با در نظر گرفتن عوامل اصلی مثل ژنتیک، تغذیه، روش زندگی و استاندارد ریزش مو، می‌توان تا حدودی با روند ریزش زیاد موها مقابله کرد. برای آنکه ریزش موهای‌تان را کنترل کنید: ۱ - استفاده از یک داروی طبیعی: برای تهیه یک داروی گیاهی موثر جهت مقابله با ریزش موها در خانه، می‌توانید مقداری برگ حنا را بجوشانید(در روغن خردل) و بعد از سرد شدن از صافی عبور داده و چند قطره از عصاره به دست آمده را در روغن نارگیل بریزید و با هم ترکیب و از آن برای ماساژ موها و کف سر استفاده کنید. این دارو تاثیر زیادی در جلوگیری از ریزش موها دارد. ۲ - برنامه غذایی مناسب برای ریزش موها: یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها، باید حاوی مواد مغذی که مورد نیاز موها است باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود از دانه‌ها و آجیل‌ها بیشتر استفاده کنید(مثل بادام و بادام زمینی) و در کنار آنها سبزیجات برگدار مثل اسفناج و کلم بروکلی و بنشن‌ها و پروتئین‌که مورد نیاز بدن می‌باشد نیز بیشتر بخورید. به طور کلی، غذاهایی که حاوی پروتئین و آهن بیشتری هستند، به سلامت پوست سر و موها کمک بیشتری می‌کنند. در کنار آنها از مکمل‌ها نیز استفاده کنند. مصرف مرتب آب مرکبات باعثمی‌شود میزان ویتامین C بدن به حد متناسب برسد. مولتی ویتامین‌ها، بتاکاروتن، ویتامین B کمپلکس و ویتامین E همراه با مقدار مورد نیاز روی و آهن نیز ضمن تضمین سلامت موها و پوست سر، از ریزش غیر عادی موها نیز جلوگیری می‌کنند.

عدم تعادل هورمون‌ها

یکی دیگر از دلایل ریزش موها، عدم تعادل هورمون‌های بدن است. مثلا تیروئید کم کار باعثکاهش قابل توجه موها می‌شود.

مصرف داروها

مثلاً مصرف برخی از داروها و داروهای هورمونی که برای افزایش توده عضلانی بدن، که در بعضی از ورزشکاران استفاده می‌شود و داروهای شیمی درمانی باعثافزایش ریزش مو می‌شود و همچنین برخی از داروها، مثل داروهای ضد افسردگی باعثافزایش ریزش موها می‌شوند. یکی از عوارض داروهای رقیق کننده خون، افزایش ریزش موها است.

استفاده از ژل‌های مو

ژل‌های مو از شایع‌ترین وسایل آرایشی موهاست و افراد بسیاری از آنها استفاده می‌کنند؛ در حالی که دانسته‌های کمی در مورد ژل‌ها و مراقبت از موها در برابر انواع آنها وجود دارد.

ماهیت شیمیایی

ژل‌های مو به طور اساسی از محصولات شیمیایی هستند؛ ولی باید در آنها از ترکیبات طبیعی استفاده کرد تا دست کم هنگام استفاده، مراقبت بیشتری از کف سر و موها شود. ژل‌هایی که حاوی مقدار زیادی الکل در ترکیبات خود هستند، برای کسانی که استفاده بیشتری از ژل می‌کنند، نامناسب‌اند، زیرا باعثخشکی پوست سر و از بین رفتن رطوبت آن می‌شوندو به همین ترتیب ریشه موها کم‌کم ضعیف‌تر می‌شود. برخی از ژل‌های بی‌کیفیت حتی باعثپوسته پوسته شدن کف سر و ریزش بیشتر موها نیز می‌شوند.

مرطوب‌کننده‌ها

کارشناسان معتقدند که پسرها و البته مردان باید روزانه پوست خود را با مرطوب‌کننده‌ها مرطوب کنند، حتی اگر پوست چرب داشته باشند. در افرادی که پوست چرب دارند باید از محصولات فاقد چربی استفاده شود. استفاده از محصولاتی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E و کوآنزیم Q۱۰ می‌باشند، در جلوگیری از پیری پوست مؤثرند.

تغذیه مناسب

توصیه می‌شود در رژیم غذایی، استفاده از غذاهای چرب و سرخ شده کاهش یابد و استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های تازه افزایش یابد. مواد غذایی زیر برای سلامت پوست پسرهای نوجوان مناسبند: تمشک، اسفناج، ماهی، سیب‌زمینی شیرین، غلات و سالاد.

اصلاح صورت

بهتر است اصلاح صورت بلافاصله بعد از بیدار شدن انجام نشود و بعد از برطرف شدن پف و خواب آلودگی صورت انجام شود. برخی ازکرم‌ها یا فوم‌های اصلاح حاوی مواد شیمیایی همچون سدیم لوریل سولفات هستند که پوست را خشک و تحریک‌پذیر می‌‌‌کند و استفاده از تیغ و برداشت سلول‌های مرده پوست باعثتشدید این تحریک‌ها و افزایش اثرات منفی این ترکیبات مصنوعی می‌شود. کرم‌های اصلاح که حاوی ویتامین A هستند احساس سوزش و خشکی پوست ناشی از اصلاح را کاهش می‌دهند. هنگامی که پوست صورت پسرها اصلاح می‌شود، سریع‌تر و راحت‌تر هر ماده‌‌ای را که روی آن قرار گیرد، جذب می‌‌کند؛ بنابراین بهتر است بعد از اصلاح صورت از آنتی‌‌‌اکسیدان‌های طبیعی و مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید. اگر تمایل به استفاده از کرم‌ها یا محصولات بعد از اصلاح دارید، از محصولات بدون الکل استفاده کنید. الکل موجب بی‌آبی و خشکی پوست می‌شود.

مراقبت از مو

پوست سر پسرها، یکی از اولین مناطقی است که تحت تأثیر سبوم اضافی قرار می‌گیرد. مالاسزیا، که نوعی قارچ است روی پوست انسان زندگی می‌کند و از سبوم اضافی پوست تغذیه می‌کند. علی‌رغم اینکه مردها به دلیل تولید سبوم زیاد باید دارای پوست چرب و روغنی‌تری باشند، ولی در تعدادی این موجودات زنده موجب تحریک‌پذیری، پوسته ‌پوسته شدن و خارش پوست سر آنها می‌شوند. به این دسته از مردان توصیه می‌شود از شامپوهایی استفاده کنند که تولید سبوم اضافی را کاهش دهد. مثل شامپوهای مخصوص موی چرب یا شامپوهای ضد شوره، البته استفاده از این شامپو‌ها باید تحت نظارت پزشک باشد. استفاده ازموادی مثل مریم گلی، رزماری و جلبک‌های دریایی مثل لامیناریا که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند، در شامپوها و محلول‌های تقویت کننده مو کمک کننده است.

نظافت ناخن‌ها

آيا پسر و همسر شما نيز علاقه دارند ناخنهايش را مانيكور و تميز كنند، ولي اين امكان را ندارند؟ آنها با استفاده از تركيبات طبيعي به راحتي ميتوانند اين كار را در منزل انجام دهند، فقط كافي است كمي نمك دريايي را با روغن زيتون و يا روغن بادام مخلوط كنند و ناخنها را با آن دو بار در هفته ماساژ و شستشو دهند. نوشيدن مقادير زيادي آب و يك رژيم غذایي سالم نيز به بازسازي سلولها كمك بسزايي ميكند.