به گزارش افکارنیوزبه نقل از روزگارنو، دبیر انجمن تولید کنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و مواد شوینده از آمار قابل توجه مصرف لوازم آرایشی در ایران خبر داد.

بختیار علم بیگی دبیر این انجمن با اشاره به نحوه فعالیت انجمن تولیدکنندگان لوازم شوینده، بهداشتی و آرایشی گفت: این انجمن می کوشد تا صدای رسای تولیدکنندگان در ارتباط با نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی(داخلی و خارجی) بوده و با تعامل سازنده و با انجام شناسایی، بررسی، مطالعه و مذاکره و پی گیری، تلاش لازم را جهت اصلاح یا تصویب قوانین، مقررات و... به نحوی که گره گشای مشکلات تولید کنندگان بوده و فضای مطلوب را برای انجام تولید، توزیع و صادرات محصولات در این بخش فراهم آورد.

انجمن تلاش می کند تا ضمن تحکیم و گسترش اعتماد جامعه به محصولات داخلی، منافع قانونی اعضاء انجمن نیز محفوظ بماند. انجمن جهت تحقق اهداف فوق دارای سازمان متناسبی است که شامل دبیرخانه، آزمایشگاه مجهز کنترل کیفیت همکار سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو، همچنین دارای وب سایت پرمحتوا و نشریه ایست که بصورت فصلنامه منتشر می شود. گروهی از کارشناسان زبده نیز در کمیسیونهای تخصصی یا بصورت مشاور مسئولین انجمن را یاری می رسانند. در حال حاضر شاهد روابط نزدیک و حسنه بین انجمن و تشکلات دولتی و اعتماد متقابل بین آنها می باشیم.


جهت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی باید شرکت ها ابتدا به سازمان غذا و دارو مراجعه کرده و کمیسیون فنی این سازمان در مورد این محصولات نظر تخصصی را اعلام و پس از طی یک پرسه تحقیقاتی و آزمایشی در نهایت مجوز واردات این محصولات صادر می شود، در صورت نیاز برخی از این محصولات جهت کنترل کیفیت به آزمایشگاههای انجمن ارسال می شود که با بررسی کیفی این محصولات نتایج به سازمان غذا و دارو اعلام می شود. انجمن ما و سایر نهادهای نظارتی، بصورت دائمی بررسی ها و کنترل های مستمر خود را در این خصوص ادامه می دهند.



دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی در خصوص برند و یا هر نوع محصولاتی که وارد می شود گفت: این انجمن هیچ حساسیتی در خصوص نوع و نام محصولاتی که قصد ورود به کشور را دارد ندارد و تنها حساسیت این انجمن این است که حتماً باید تمام محصولات از کانال مجاز و قانونی وارد کشور شود و همچنین مجوز سازمان غذا و دارو برای ورود این محصولات صادر شده باشد که این تضمین کننده کیفیت و همچنین بی خطر بودن این محصولات برای مردم و مصرف کننده است.

نکته جالب اینجاست که همین قاچاقچیان و سوء استفاده گران برای اینکه بتوانند بهتر به مقاصد شوم خود برسند شایعاتی را علیه محصولات قانونی موجود در بازار و نیز محصولات ساخت داخلی، به راه می اندازند و مثلاً می گویند که این محصول سرب دارد و خطرناک است و ایجاد حساسیت می کند و یا فلان کرم ضدآفتاب ایجاد لک می کند و...
علم بیگی در خصوص محصولاتی که به صورت غیرمجاز وارد کشور می شوند هشدار داد و گفت: کالاهای قاچاق و همچنین برخی محصولاتی که به صورت زیرزمینی در کشور تولید می شوند بسیار خطرناک هستند به خصوص محصولات آرایشی که به دلیل ارتباط مستقیم با پوست بسیار آسیب رسان و خطرناکند چرا که تولید لوازم آرایشی نیازمند مواد اولیه و شرایط نگهداری و آزمایشگاهی مناسب است که متأسفانه به دلیل عدم رعایت اصول بدیهی تولید و نگهداری این محصولات، مصرف کنندگان با خطرات بسیاری که گاه برگشت پذیر و جبران پذیر نیستند مواجه می شوند.

لوازم آرایشی تولیدی در ایران، زیر نظر مستقیم مسئولین فنی شرکتها، نظارت سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان استاندارد تولید می شود که این مهم تضمین کننده سلامت مصرف کنندگان می باشد.

علم بیگی با اشاره به محصولات بی کیفیت و قاچاق گفت: این محصولات و همچنین سایر محصولاتی که به صورت زیرزمینی در ایران تولید می شود به دلیل اینکه نظارتی به واردات و همچنین تولید آن نیست بسیار خطرناک هستند.

این کالاهای بی کیفیت عمدتاً از کشورهای بسیار عقب افتاده مانند تایوان، تایلند، بنگلادش و ویتنام و... به صورت قاچاق و با قیمت پایین عرضه می گردند که البته ناگفته نماند برندهای معتبر اصلاً چین ریسکی نمی کنند و ترجیح می دهند به صورت کاملاً قانونی به فروش محصولات خود بپردازند.

علم بیگی ادامه داد: از میان محصولات مرتبط با این صنعت بیشترین آمار تقلب مربوط به لوازم آرایش می باشد که البته گذشته از بازار مصرف فراوان به دلیل گران بودن محصولات دارای برند معتبر در بازار، قاچاقچیان و سوء استفاده گران، کپی و جعل مارک و برندهای معتبر اجناس بی کیفیت خود را با قیمت گزاف در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و شوینده افزود حدود ۱۶ درصد الی ۲۰درصد از واردات از مسیرهای قانونی می باشد و سایر محصولات موجود در بازار به صورت غیرقانونی و قاچاق هستند که این مهم سبب ولع سوء استنفاده گران و قاچاقچیان می شود و در نهایت فقط مصرف کنندگان متضرر می شوند.

علم بیگی افزود: نکته جالب اینجاست که همین قاچاقچیان و سوء استفاده گران برای اینکه بتوانند بهتر به مقاصد شوم خود برسند شایعاتی را علیه محصولات قانونی موجود در بازار و نیز محصولات ساخت داخلی، به راه می اندازند و مثلاً می گویند که این محصول سرب دارد و خطرناک است و ایجاد حساسیت می کند و یا فلان کرم ضدآفتاب ایجاد لک می کند و... که البته این شایعات کاملاً نادرست است چرا که تمام محصولات داخلی توسط آزمایشگاه های انجمن و دیگر آزمایشگاههای معتبر همکار مورد بررسی قرار می گیرد و تمام مواد اولیه آنها آنالیز و فلزات سنگین و غیرمجاز و... نیز ارزیابی می گردد که خدای ناکرده برای مصرف کنندگان ضرری نداشته و سلامت آنها را دچار مشکل نکند ولی متأسفانه تبلیغات ماهواره ای نیز به بازار این شایعات دامن می زند و مصرف کنندگان را دچار گمراهی می کند. نکته جالب اینجاست که حداقل ۹۰ درصد مواد و محصولات آرایشی تبلیغی در ماهواره غیرمجاز و غیربهداشتی هستند ولی متأسفانه بازار شایعات همچنان داغ است.

من به عنوان یک شخص مطلع به مصرف کنندگان اطمینان می دهم که محصولات واراداتی مجاز و تولید داخل که از مراکز معتبر تهیه و مجوز وزارت بهداشت را دارند، کاملاً برای مصرف کننده بی زیان هستند و تمام فاکتورهای لازم برای یک محصول خوب و مطمئن را دارند. در اینجا به تمام مصرف کنندگان به خصوص بانوان محترم توصیه می کنم که از محصولات تولید داخل استفاده کنند و با محصولاتی که دارای مجوز واردات و پروانه وزارت بهداشت هستند خریداری کنند که سلامت آنها در امان باشد. وی در خصوص برخورد با قاچاقچیان و سوء استفاده گران گفت: وجود کالاهای قاچاق و خطرناک در بازار به حدی جدی شده است که ستاد مبارزه با قاچاق کشور از سال گذشته با حساسیت بیشتری شروع به جمع آوری و برخورد با این محصولات غیرمجاز کرده است.

دبیر انجمن تولید کنندگان در پاسخ به سوال مربوط به میزان مصرف لوازم آرایش در کشور گفت: بازار محصولات آرایشی در ایران یک بازار بسیار بزرگ می باشد به طوری که نسبت به جمعیت ایران دارای مرتبه و جایگاه خاصی می باشد، ایرانیان سالانه، حدود یک میلیارد و پانصد میلیون دلار برای لوازم آرایش هزینه می کنند که از این میزان بیست درصد به محصولات تولید داخل و درصدی نیز به محصولات وارداتی و بیش از شصت درصد این مبلغ در اختیار قاچاقچیان و سوء استفاده گران می باشد، که این بازار زمینه بسیار مناسبی برای کشورهای خارجی است که محصولات خود را به داخل ایران منتقل کنند.

علم بيگي در خصوص سهم كم محصولات توليد داخل از اين بازار بزرگ كفت: دليل آنست كه برخي كارخانجات با كمبود بودجه و نقدينگي مواجه هستند و نمي توانند توليد خود را افزايش داده و با نصب تجهيزات و دستگاههاي جديد سهم بيشتري را به خود اختصاص دهند. دولت و سرمايه گذاران داخلي و خارجي مي توانند با ورود به اين عرصه، هم باعث اشتغال زايي شوند و هم سود مطلوبي را از آن خود كنند.