به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، سردار علی مویدی صبح سه‌شنبه با بیان اینکه پلیس امروز «اجتماعی‌محور» شده است، گفت: پلیس امروزه در راستای پاسخگویی به خواسته‌های مردم گام برمی‌دارد که یکی از خواسته‌های مردم مبارزه جدی با موادمخدر است، چرا که امروز مردم موادمخدر را تهدیدی جدی برای جان خویش و آیندگان می‌دانند و اگر پلیس در این راه شبانه‌روز ایثارگری می‌کند، صرفا در راستای پاسخگویی به مطالبات مردم است، چرا که سرمایه اجتماعی اساس اقتدار است.

کشف ۲۲۱ تن در ۶ ماه

تریاک در صدر کشفیات مواد مخدر

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در تشریح عملکرد شش ماهه پلیس در عرصه مبارزه با موادمخدر از کشف حدود ۲۲۱ تن انواع موادمخدر خبر داد و گفت: این در حالی است که تریاک با کشف ۱۶۵ تن در صدر بیشترین کشفیات موادمخدر قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۸۰۰ عملیات در نقاط مختلف کشور در عرصه مبارزه با موادمخدر رخ داده است، گفت: این در حالی است که نزدیک به ۱۰۰ مورد این عملیات‌ها منجر به درگیری مسلحانه با قاچاقچیان شده که در این راه پلیس چهار شهید تقدیم نظام کرده است.

مویدی با بیان اینکه در این عملیات‌ها ۴۵ قاچاقچی مسلح توسط ماموران پلیس به هلاکت رسیدند، گفت: ۸۰ درصد این عملیات‌ها در مرز و حاشیه مرزهای کشور بوده است.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه استان‌های غیرمرزی و مرکزی ایران تلاش زیادی در امر مبارزه با موادمخدر داشته‌اند، گفت: به گونه‌ای که کشفیات در استان‌های غیر مرزی ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، هرمزگان با ۱۷ درصد از کشفیات و مرزبانی ناجا با ۱۶ درصد کشفیات در راس استان‌ها و رده‌های انتظامی دارای بیشترین کشفیات بوده‌اند.

اولولیت‌های پلیس در شش ماهه دوم ۹۱

مویدی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پلیس توانسته با اتخاذ تمهیدات مفید و هدفمند در مرز خشکی به توفیقات زیادی در امر کاهش ورود موادمخدر دست یابد، گفت: آمارها نشان می‌دهد در مرز افغانستان توانسته‌ایم با ایجاد سدی محکم و غیرقابل نفوذ در مقابل قاچاقچیان موادمخدر بایستیم، اما باید پذیرفت که با مسدودشدن مسیر خشکی مافیا ناخودآگاه به سمت جنوب و آب‌های آزاد حرکت کرده‌‌‌ که خوشبختانه ناجا در راستای تدابیر فرماندهی در شرق و جنوب شرق برنامه‌های زیادی را در نظر گرفته است.

به گزارش ایسنا، رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه در مرز خشکی با افغانستان شاهد کمترین ورود موادمخدر به کشور هستیم، گفت: این مسیر به سمت پاکستان و آب‌های آزاد کشیده شده است و امروزه شاهد تغییر مسیر موادمخدر هستیم.

ورود ۷۰ درصدی موادمخدر از راه پاکستان و آب‌های آزاد

وی با اشاره به تمهیدات اخذ شده در مرز ایران و افغانستان، گفت: کمتر از ۳۰ درصد از مواد از سمت افغانستان وارد کشور می‌شود و ۷۰ درصد مابقی از طریق پاکستان و آب‌‌های آزاد وارد می‌شود.

اعدام ۲۰ سرشبکه‌ تولید و توزیع موادمخدر صنعتی

مویدی به انهدام ۱۰۰ کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال جاری اولویت برخورد پلیس با موادمخدر صنعتی است که با توجه به تصویب قانون مبارزه با موادمخدر صنعتی، شاهد توفیقات زیادی در این حوزه بوده‌ایم، به گونه‌ای که برای اولین بار در سال جاری قانون در بحثاحکام قضایی به اجرا درآمد و ۲۰ سرشبکه‌ تولید و توزیع موادمخدر صنعتی اعدام شدند.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه وضعیت موادمخدر صنعتی در کشور در شرایط خوبی قرار دارد، گفت: پلیس سعی دارد با تکیه بر قانون جدید عرصه را برای قاچاقچیان و فعالان این حوزه تنگ کند، به گونه‌ای که تا پایان سال به وضعیت مطلوب‌تری در این حوزه خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه در بحثقاچاق مبارزه با موادمخدر در شش ماهه نخست سال جاری، ۱۱۰ هزار پرونده تشکیل شده است، گفت: این در حالی است که ۱۳۲ هزار تن نیز دستگیر شده‌اند.

مویدی افزود: از این میان یک هزار و ۱۰۰ باند شناسایی و منهدم شدند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه ۱۳۲ هزار تن در این مدت دستگیر شده‌اند، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد کاهش داشته است که این کاهش به دلیل تمرکز پلیس روی دستگیری عناصر اصلی بود.

پاسخ پلیس مبارزه با موادمخدر در مورد کشت ماری‌جوآنا در آپارتمان‌های پایتخت!

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار برخی گزارش‌ها در رسانه‌های کشور مبنی بر کشت ماری‌جوآنا در آپارتمان‌های پایتخت، گفت: تابه حال مورد خاصی که قابل بیان باشد، نداشته‌ایم و آن رسانه محترم که نسبت به درج این اخبار اقدام کرده، باید اطلاعات خود را در اختیار پلیس مبارزه با موادمخدر قرار دهد.

مویدی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت کشت موادمخدر در کشورهای همسایه ایران، گفت: بر اساس اطلاعاتی که از سوی سازمان ملل در اختیار ما قرار گرفته است، مشخص شده که با تشویق، ترغیب و حمایت ناتو کشت موادمخدر در کشور افغانستان رو به افزایش است و این مسئله به خصوص در استان‌های همجوار با کشور ما شدت گرفته است.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه کشت تریاک و پس از آن هروئین در کشورهای همسایه افزایش یافته است، گفت: کشاورزان افغان، سربازان پیاده نظام ناتو در بحثترویج موادمخدر هستند، به گونه‌ای که کشورهای خارجی ابزار لازم برای فعالیت آنان را در اختیارشان قرار می‌دهند.

تمهیدات چند لایه پلیس برای کنترل حجاج در حج تمتع ۹۱

وی درباره تمهیدات پلیس مبارزه با موادمخدر برای کنترل حجاج در حج تمتع ۹۱ به ایسنا گفت: در دو سه سال اخیر با اقدامات صورت گرفته از سوی ناجا، توانسته‌ایم توفیقات مهمی در این زمینه کسب کنیم.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه اقدامات ناجا برای کنترل حجاج در لایه‌های مختلف و با شیوه‌های متعدد طراحی شده است، گفت: بحثکنترل حجاج در هنگام خروج در دستور کار قرار دارد و حجاجی که موادمخدر از آنان کشف شود، از نعمت سفر حج محروم می‌شوند.

مویدی با بیان اینکه در شروع حج و اعزام زائران، فیلترها و حلقه‌های کنترلی ناجا سخت‌تر می‌شود، گفت: از همین جا از حجاج اعزامی خواهش می‌کنم که اگر مبتلا به این بیماری هستند تا فرصت باقی‌مانده خود را آماده کنند، چرا که پلیس کنترلی در لایه‌های مختلف و گیت‌های مختلف طراحی کرده است، به گونه‌ای که هیچ فردی نتواند نسبت به انجام این عمل اقدام کند.

وی با بیان اینکه بیشتر باندها و شبکه‌های منهدم شده در کشور در حوزه موادمخدر، عمدتا بین‌المللی هستند، گفت: این باندها قصد داشتند موادمخدر را از راه ایران به غرب انتقال دهند که با اشرافیت قاطع پلیس این باندها منهدم شدند.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه عمده مصرف موادمخدرهای کشف شده، مصرف خارج از کشور داشته است، گفت: سیاست برخورد با باندهای بین‌اللملی از آرمان‌های نظام و رهبری است و پلیس وظیفه دارد مقابل هر گونه ارتکاب جرم علیه شهروند ایرانی و غیرایرانی را بگیرید و این یک تدبیر عقلی، شرعی و حکومتی است و علاوه بر آن آرمان‌ها و دین ما اجازه نخواهد داد که مرگ را تنها برای همسایه‌ها بخواهیم. هرچند که کم‌ لطفی غربی‌ها هر روز بیشتر می‌شود، اما ما بر اساس آرمان‌ها و ارزش‌های خود در راه مبارزه با موادمخدر گام برمی‌داریم.

فرودگاه و گمرک برای قاچاقچیان ناامن شد

مویدی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقال موادمخدر صنعتی از کشور به کشورهای مالزی و تایلند، گفت: با سخت‌گیری‌های انجام شده در فرودگاه و گمرک این مسیر برای قاچاقچیان ناامن شده و عناصر اصلی آنان نیز دستگیر شده‌اند که بسیاری از این اعدامی‌های موادمخدر صنعتی در سال جاری در این حوزه فعالیت می‌کردند.

برخورد با خرده‌فروشان و پاکسازی محلات

به گزارش ايسنا، وي در پايان سخنان خود با بيان اينكه طرح تشديد برخورد با خردهفروشان و پاكسازي محلات در شش ماهه دوم سال جاري در دستور كار پليس مبارزه با مواد قرار دارد، از مردم خواست تا اطلاعات خود را از طريق پليس ۱۱۰ در اختيار پليس قرار دهند تا پليس با استفاده از اطلاعات مردمي ضمن شناسايي خردهفروشان و معتادان، نسبت به پاكسازي آن محلات اقدام كند.