به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم روز شنبه همزمان با نخستین روز هفته نیروی انتظامی و در مراسم رونمایی و افتتاح شماره‌گذاری و تعویض پلاک خودروهای ناجا با بیان اینکه پلیس ایران پیشتاز، منعطف، پاسخگو، مقتدر، اخلاق‌مدار و مومن است، گفت: هفته ناجا ظرفیتی برای افزایش ارتباط با مردم است.

وی با بیان اینکه ناجا به عنوان واحد تولیدکننده نظم و امنیت در جامعه است، گفت: ما نیز باید مانند سازمان‌های تجاری به دنبال مشتری‌مداری باشیم.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه مشتری‌مداری در نیروی انتظامی همان مشارکت مردم است، گفت: سرمایه اجتماعی ناشی از اعتماد مردم است و یک پلیس باید پاسخگوی مطالبات مردمی باشد تا بتواند رضایت آن را کسب کند.

فرمانده ناجا با طرح این سوال که منشا اقتدار چیست؟ گفت: آیا سلاح، ابزار و کاربرد زور می‌تواند موجب اقتدار شود؟ که باید بگوییم خیر، اقتدار یعنی قدرت، در کنار مشروعیت و با پشتوانه مردمی.

وی با بیان اینکه راهنمایی و رانندگی به عنوان اجتماعی‌ترین و نرم‌ترین لایه و بخش پلیس، بیشترین ارتباطات را با مردم دارد، گفت: اگر تاثیر ابزارهای مراقبتی، قانون، جریمه و … را مشخص کنیم، هیچ کدام از این ابزارها به اندازه بعد فرهنگی تاثیرگذار نیستند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه اثربخشی جریمه‌ها با افزایش نرخ تورم کاهش یافته است، گفت: پلیس بر اساس آمارها در پنج ماهه نخست سال جاری کاهشی در صدور قبض جریمه داشته است، به گونه‌ای که یک سوم کاهش در صدور قبض جریمه داشته‌ایم.

فرمانده ناجا با بیان کار فرهنگی از هر سلاحی برنده‌تر است، افزود: رفتار امروز پلیس راهنمایی و رانندگی با مردم مثال‌زدنی است، به گونه‌ای که قاطعیت در این پلیس توام با مهربانی و محبت است و باید پذیرفت راهور به عنوان معلم و پدری است که ناگزیر از سر دلسوزی کودک و دانش‌آموز خود را تنبیه می‌کند.

وی با بیان اینکه توجه به رفتار سازمانی و تغییر رفتار پلیس امروز در رفتار ماموران راهنمایی و رانندگی موج می‌زند، گفت: نقش پلیس راهور به عنوان معلم اجتماعی بسیار ارزنده است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه مشارکت اجتماعی به سادگی به دست نمی‌آید، گفت: مشارکت در سایه پاسخگویی، نوسازی و … به دست می‌آید و پلیس ایران توانسته با حرفه‌ای‌گرایی و برخورداری از تکنولوژی‌های گوناگون امروز از دنیا عقب نماند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در راهنمایی و رانندگی افتخار‌آمیزترین آمارها را داریم، گفت: آمارهای تصادفات و تلفات در حال حاضر شبیه زمانی شده است که وسایل نقلیه یک چهارم وضعیت کنونی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه پلیس تا پایان برنامه پنجم توسعه باید کاهش ۶۰ درصدی در تلفات و تصادفات را داشته باشد، گفت: کاری سخت اما شدنی است و باید همه تلاش کنیم تا به این نقطه برسیم.

احمدی‌مقدم با تاکید بر نقش آموزش و فرهنگسازی، گفت: باید به بحثآموزش و فرهنگسازی مردم از جمله کودکان و نوجوانان توجه شود.

فرمانده ناجا با اشاره به ظرفیت‌های بخش خصوصی، گفت: با توان مردم و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌توانیم توان خود را افزایش داده و در مسیر توسعه با سرعت بیشتری حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه از یک دهه گذشته بحثتعویض پلاک در دستورکار قرار داشت، گفت: هنگامی که من فرمانده ناجا شدم همگان تصور می‌کردند که تعویض پلاک امری شدنی نیست و پیشنهاد داده بودند خودروها به ترتیب اسقاط، پلاکشان از رده خارج شود، اما ما نپذیرفتیم و این عمل ظرف چند سال محقق شد.

احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پلاک ملی که از خودروهای شخصی، عمومی و دولتی آغاز شد، تاثیر زیادی در برقراری نظم و امنیت داشته است، گفت: با نصب پلاک ملی در مورد خودرو به وضعیت روشنی رسیدیم، به گونه‌ای که متوجه شدیم چه خودروهایی تصادفی، چه خودروهایی سرقتی و چه خودروهایی دارای صلاحیت فنی و … هستند و پلاک‌های ملی پایه‌ای برای آمار ملی شدند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه حدود یک میلیون خودروی غیرفعال در کشور وجود دارد، گفت: این خودروها پلاک دارند اما فعالیتی در کشور ندارند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه با ملی کردن پلاک‌ها، سوء استفاده از خودرو و جعل کاهش می‌یابد، گفت: ملی کردن پلاک نیروی انتظامی و نیروهای مسلح که تا پایان سال به اتمام می‌رسد، راه را بر سوء استفاده کنندگان می‌بندد و افرادی که با سوءاستفاده از لباس، تجهیزات و … نیروهای مسلح در سوء استفاده داشتند، تمام می‌شوند.

احمديمقدم در پايان با بيان اينكه بزودي از پلاك خودروهاي كلاسيك نيز رونمايي ميشود، از راهاندازي موزه نيروي انتظامي خبر داد و گفت: بايد كمكم به فكر راهاندازي موزهاي در نيروي انتظامي باشيم تا با قرار دادن البسه، اسناد، خودرو و ... قديمي ناجا راه را براي محققان و علاقهمندان باز كنيم.