به گزارش افکارنیوزدکتر پریسا طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: براساس آخرین سرشماری آمار که در سال ۱۳۹۰ انجام شد حدود ۸.۲ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند. به این ترتیب پیش بینی‌هایی که پیش از این درباره جمعیت سالمند کشور کرده بودیم در حال اتفاق افتادن است.

وی گفت: پیش بینی‌ها بر آن است که تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۱۰ درصد و تا سال ۱۴۳۰ بین ۲۱ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.

ایران با دو موج سالمندی روبروست

فرصت برای برنامه‌ریزی کلان محدود است

طاهری با بیان این که بر اساس آخرین آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران، کشور دو موج سالمندی را پیش رو دارد، افزود: این دو موج سالمندی باعثمی‌شوند تعداد افراد سالمندان کشور به سرعت پیش رود. متولدین دهه شصت، اکنون در محدوده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال زندگی می‌کنند و این گروه موج اولی هستند که حدود ۳۰ تا ۴۰ سال آینده به سن سالمندی می‌رسند و طی یک مدت زمان ۲۰ تا ۲۵ ساله موج بعدی اتفاق خواهد افتاد. موج اول سالمندی موج گسترده‌تری خواهد بود و فرصت ۳۰ تا ۴۰ ساله برای انجام برنامه‌ریزی‌های کلان فرصتی محدود است.

وی تاکید کرد: سرعت سالمند شدن جمعیت ایران چندین برابر کشورهای توسعه یافته و ناحیه مدیترانه شرقی است و همین موضوع اهمیت برنامه‌ریزی و تنظیم ارایه خدمات سالمندی به سالمندان در تمام سطوح را دو چندان می‌کند.

ادغام برنامه‌های شیوه زندگی سالم در پزشک خانواده

طاهری با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای سالمندی سالم، ادامه داد: در حال حاضر اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، برنامه مراقبت‌های ادغام یافته و شیوه زندگی سالم را به صورت گسترده در تمام دانشگاه‌های کشور در حال اجرا دارد و پکیج این برنامه‌ها در حال بازبینی است و پس از بازنگری در قالب برنامه پزشک خانواده و در تمام نقاط کشور جاری خواهد شد. برنامه پزشک خانواده اهرمی توانمند خواهد بود برای آن که ارایه خدمات به سالمندان سریع‌تر به دست گیرندگان آن برسد.

تصویب سند ملی سلامت سالمندان در مراحل نهایی است

وی به پیگیری‌های انجام شده برای تدوین و تصویب سند ملی سلامت سالمندان ایران اشاره کرد و گفت: سند ملی سلامت سالمندان ایران تحت عنوان برنامه ملی تحول نظام سلامت، رفاه و منزلت سالمندان ایران مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی است که در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت مصوب شده و مراحل نهایی تصویب را طی می‌کند و به زودی اطلاع رسانی‌های لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

طاهري همچنين از نيازسنجي و بررسي وضعيت سلامت سالمندان كشور خبر داد و گفت: پيش بيني ميكنيم با برنامههايي كه پيش رو داريم و اجرايي شدن سند سالمندان ايران بتوانيم قدمهاي بلندتري را در رسيدن به اهداف آرماني و در شان سالمندان ايراني برداريم.