به گزارش افکارنیوز، علی باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بر اساس برنامه‌هایی که برای نهضت سواد آموزی تا پایان برنامه پنجم هدف گذاری شده، پیدا کردن این تعداد افرادی که اظهار بیسوادی کرده‌اند از بین جمعیت ۵۰ میلیونی، کار دشواری است و احصا آنها برای ارائه آموزش‌ها نیازمند همکاری مرکز آمار کشور است.

وی افزود: علاوه بر مرکز آمار، سایر ارگان‌ها از جمله شرکت مخابرات(همراه اول، ایرانسل)، کمیته امداد امام خمینی(ره)، جهاد کشاورزی، وزارت کار، رفاه، تعاون و سازمان بهزیستی می‌توانند در شناسایی اسمی و مکانی افرادی که اظهار بیسوادی کرده‌اند با سازمان نهضت سواد آموزی همکاری کنند.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم تا پایان برنامه پنجم توسعه بیسوادی را به صفر برسانیم، عنوان کرد: هدفگذاری سازمان نهضت برای ریشه کنی بیسوادی در سال ۹۴ و با پایان برنامه پنجم توسعه است. اما با توجه به اینکه درصد باسوادی در برخی از استان‌ها از جمله بوشهر، سمنان، اصفهان، زنجان و قزوین بالاست، پیش بینی می‌کنیم جشن پایان بیسوادی در این استانها در سال ۹۲ برگزار شود.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور با بیان اینکه ۳۲۰ هزار نفر در شش ماهه نخست سال ۹۱ تحت پوشش‌ آموزش‌های این سازمان قرار گرفته‌اند، گفت: استان‌های خراسان رضوی، ایلام، کرمان و گیلان عملکرد خوبی را در این زمینه داشتند، این در حالی است که استان‌هایی همچون تهران، سمنان، خراسان شمالی و مرکزی عملکرد پایینی را داشته‌اند و لازم است مباحثمربوط به بیسوادی را با جدیت دنبال کنند.

وی با بیان اینکه داشتن بانک اطلاعات اسمی از بیسوادان یک ضرورت برای سازمان نهضت سواد آموزی است، تصریح کرد: اگر این اطلاعات به درستی احصاء و مشخص نشود، چالش‌های گذشته سازمان ممکن است تکرار شود و اعتباراتی که برای ریشه کنی

بیسوادی انجام می‌شد، ممکن است در جای واقعی خود هزینه نشود، لذا برای داشتن این اطلاعات همکاری مرکز آمار با این سازمان ضروری است.

باقرزاده با تاکید بر اینکه برنامه‌های نهضت سوادآموزی باید با جدیت دنبال شود، در خصوص آموزش‌ها از طریق برون سپاری که یکی از روش‌های جدید ارائه خدمات آموزشی به جامعه هدف است، گفت: وضعیت سواد آموزی در کشور به دلیل پراکندگی یک مسئله جدی است و با شیوه‌های سنتی و دایر کردن کلاس در ساعت، زمان و مکان مشخص ممکن نیست، لذا در یکی از برنامه‌های این سازمان مقرر شده از طریق برون سپاری آموزش‌ها با اولویت افراد خانواده و اقوام نزدیک انجام شود.

وي ادامه داد: هر چند بخشي از نيروي انساني سازمان نهضت سواد آموزي نيز بر اساس قانون تعيين تكليف شدهاند، افرادي كه حداقل داراي مدرك ديپلم هستند ميتوانند با سازمان نهضت سواد آموزي در بخش برون سپاري همكاري آموزشي داشته باشند.