اروند هم به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می شود؟

رودخانه اروند با ۲۰۰ کیلومتر طول یکی از پرآب ترین و طولانی ترین رودخانه های کشور، این روزها به مشکل بزرگترین دریاچه داخلی کشور دچار شده است. به گفته نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی این مشکلات اکنون به حدی رسیده که آب شرب مردم خرمشهر هم شور شده است.
محمد سعید انصاری علت خشک شدن اروندرود را این گونه بیان می کند: با توجه به اینکه آب رودخانه اروند از این ۳ رودخانه دجله، فرات و کارون، تغذیه می‌شود به دنبال کاهش ورودی آب از این رودخانه‌ها، ارونددر حال شور شدن است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خانه ملت تاکید کرد: قبل از جنگ تحمیلی کشتی‌های اقیانوس‌ پیما در این تردد می‌کردند اما در حال حاضر آب رودخانه کم شده و امکان تردد کشتی‌های بزرگ وجود ندارد. وی افزود: بر اثر جنگ تحمیلی و عدم تردد قایق‌ها از گذشته، کف رودخانه بالا آمد و در خیلی از نقاط لایروبی صورت نگرفته است.
نماینده مردم آبادان در مجلس نهم همچنین در ادامه به بسته شدن آب رودخانه دجله، فرات و کارون اشاره کرد و گفت: آب رودخانه اروند از این ۳ رودخانه تغذیه می‌شد که به دنبال کاهش ورودی آب از این رودخانه‌ها، در حال شور شدن است. وی با بیان این‌که آب شور در حال غلبه کردن بر آب شیرین منطقه است، متذکر شد: به دلیل عدم لایروبی حتی در شهر خرمشهر نیز آب شورشده است.
انصاری با این توضیح که آب شور خلیج فارس بر اثر کم آبی اروند رود به بالا دست رفته و از شهرهای آبادان و خرمشهر نیز رد شده است، گفت: عدم لایروبی و بستن آب از دجله، فرات و کارون آب اروند را تحت تأثیرقرار داده است.
وی همچنین خاطر نشان ساخت: هزینه سرسام آور لایروبی رودخانه اجازه نمی‌دهد برای نجات آن اقدامی صورت گیرد؛ ضمن این‌که موضوع انفجار مواد منفجره باقی‌مانده از جنگ در رودخانه کار را سخت‌تر کرده است. نماینده مردم آبادان همچنین تأکید کرد: هیچ توافقی بین ایران و عراق برای لایروبی اروند رود تاکنون صورت نگرفته است.
با این وصف باید دید مسئولان چه برنامه ای برای حفظ این سرمایه ملی در دستور کار خود قرار خواهند داد؟