به گزارش افکارنیوز، دکتر هاله حامدی فر - مجری طرح در گفتگو با مهر، داروی پوکی استخوان تولید شده را از نوع داروهای نوترکیب دانست وافزود: نمونه این دارو که در حال حاضر در بازارهای جهانی وجود دارد نمونه آمریکایی است که قیمت آن بسیار بالا است به این دلیل تعداد زیادی از بیماران نمی توانند از این دارو مصرف کنند.
وی با اشاره به آمار مبتلایان به بیماری پوکی استخوان در کشور، اظهار داشت: اکثر بانوان پس از سن یائسگی مبتلا به بیماری پوکی استخوان می شوند از این رو نیاز به درمانهای پس از آن دارند.

حامدی فر با بیان اینکه تولید این دارو را از ۵ سال قبل آغاز کردیم، ادامه داد: پس از انجام مراحل تحقیق و توسعه، پرونده ثبت آن به وزارت بهداشت ارسال و با ارزیابی های و تست های آزمایشگاهی مطالعات بالینی آن آغاز شد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه مطالعات بالینی این دارو در مرکز تحقیقات بیمارستان شریعتی انجام شد، اضافه کرد: نتایج مطالعات بالینی حاکی از آن بود که داروی تولید شده مشابه نمونه آمریکایی است.

وی با اشاره به عملکرد این دارو در بدن، توضیح داد: هورمونی در بدن ترشح می شود که بر جذب کلسیم تاثیرگذار است که به دلیل بروز برخی بیماریها ممکن است جذب کلسیم در بدن کم شود و در نهایت منجر به پوکی استخوان شود از این رو با تزریق این دارو می توان میزان جذب کلسیم را در بدن به حالت تعادل درآورد.

دارویی برای درمان ناباروری

مجری طرح از تولید دارویی برای درمان ناباروری خبر داد و گفت: این دارو از داروهای نوترکیب است که تاکنون نمونه سوئیسی آن وارد بازارهای جهانی می شد که نمونه بعدی آن در ایران تولید شد.

حامدی فر یکی از بیماریهای شایع در کشور را ناباروری ذکرکرد و یادآور شد: داروهای وارداتی با تنش های اقتصادی و سیاسی ممکن است کمبودهایی در بازار احساس شود ولی در صورتی که در کشور تولید شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

به گفته وی این دارو مراحل تخمک گذاری را تحریک و منجر به درمان ناباروری می شود.

ورود این داروها تا پاییز ۹۱

حامدی فر گفت: این ۲ دارو مجوز ورود به بازار را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده اند و تا پایان پاییز سال جاری وارد بازار کشور می شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت تحت پوشش قرار دادن این داروها، خاطرنشان کرد: در صورتی که سازمانهای بیمه گر این داروها را تحت پوشش بیمه ای خود قرار ندهند تعداد کمی از شهروندان می توانند از این دارو استفاده کنند.