خشکی چشم چیست؟

به گزارش افکارنیوزبه نقل از باشگاه خبرنگاران: اشکی که روی چشم را فرش می کند از سه لایه تشکیل شده است: یک لایه خارجی(سطحی) یا لایه چربی(لیپیدی) که از تبخیر سریع اشک جلوگیری کرده و کمک می کند تا اشک روی چشم بماند؛ یک لایه میانی(لایه آبکی) که قرنیه و ملتحمه را تغذیه می کند؛ و یک لایه عمقی(لایه موسینی) که کمک می کند تا لایه آبکی اشک در سطح چشم پخش شود و چشم مرطوب شود. زمانی که ما پا به سن می گذاریم، معمولا چشممان اشک کمتری تولید می کند. از طرفی، در بعصی موارد چربی و موسینی که توسط چشم تولید می شود، کیفیت پائینی دارد و اشک نمی تواند به اندازه کافی روی چشم بماند تا چشم را لغزنده و مرطوب نگهدارد.

معمولا علامت اصلی خشکی چشم احساس خراش یا شن ریزه در چشم شبیه افتادن جسم خارجی در چشم است. سایرعلائم می تواند بصورت سوزن سوزن شدن یا سوزش چشم، اشکریزش شدید که بدنبال خشکی شدید چشم اتفاق می افتد، و درد و قرمزی چشم باشد. گاهی اوقات افراد مبتلا به خشکی چشم احساس سنگینی پلک، یا تاری، تغییر و کاهش بینائی دارند اما از بین رفتن بینائی شایع نیست.

خشکی چشم در زنان بخصوص پس از یائسگی شایع تر است. با کمال تعجب در بعضی افراد مبتلا به خشکی چشم، اشکریزش وجود دارد. دلیل آن این است که در این افراد چشم موسین و چربی کمتری ترشح می کند. در نتیجه اشک قادر نخواهد بود که مدت زیادی در چشم باقی بماندتا چشم را مرطوب نگهدارد.

خشکی چشم ممکن است در آب و هوای خشک و همچنین بدلیل استفاده از داروهای آنتی هیستامین، ضد احتقان های بینی، آرامبخشو ضد افسردگی ایجاد شود. بنابراین بیماران باید لیست داروهایی را که مصرف می کنند به پزشک معالج اطلاع دهند زیرا ممکن است بعضی از این داروها خشکی چشم را تشدید کنند.

افراد مبتلا به خشکی چشم، مستعد عوارض جانبی قطره های چشمیهستند. به عنوان مثال ماده نگهدارنده در قطره های اشک مصنوعی نیز می تواند چشم را تحریک کند. به همین علت، گاهی اوقات لازم است که از قطره های اشک مصنوعی فاقد ماده نگهدارنده اسستفاده کنیم.

افرادي که مبتلا به بيماري هاي بافت همبند نظير روماتيسم مفصلي هستند، ممکن است دچار خشکي چشم شوند. ذکر اين نکته حائز اهميت است کهگاهي اوقات خشکي چشمعلامتي از "سندروم شوگرن" است. سندروم شوگرن بيماريي است که غدد مرطوب کننده نظير غدد اشکي و بزاقي را درگير مي کند لذا دهان فرد نيز خشک است. با معاينه فيزيکي کامل ممکن است بتوانيم بيماري زمينه اي را تشخيص دهيم