به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، موضوعی که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن‌سازی نوین اسلامی نام بردند و از نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه برای «پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه» دعوت کردند.

بعد از طرح ۲۰ سوال از سوی مقام معظم رهبری در مورد بحثسبک زندگی که در جریان سفر به استان خراسان شمالی در جمع پرشور هزاران نفر از دانشجویان، دانش آموزان و جوانان این استان عنوان کردند، خبرنگاران ایسنا در گفت‌و‌گو با ۱۳ نماینده مجلس پاسخ‌های آن ها را در مورد ۷ سوال جویا شد که در زیر می خوانید:

علت بروز بیماری خطرناک قانون گریزی در برخی افراد و بعضی بخش‌ها چیست؟

سیدرمضان شجاعی‌کیاسری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی:

برخی با قائل شدن حق ویژه برای خود، قانون را تنها در مواردی که به نفعشان است، اجرا می‌کنند و در موارد دیگر اعتقادی به اجرای قانون ندارند؛ آنها باور ندارند که قانون حرف اول و آخر را می‌زند. از این رو ضروری است در وهله اول دولتمردان و روسای قوای سه‌گانه نسبت به اجرای قانون تمکین کنند تا در چنین شرایطی به نبود قانون‌گریزی در جامعه امیدوار باشیم.

وحید احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی ایرانیان و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی را باید در همه ابعاد صنعتی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و بین‌المللی مورد توجه قرار داد تا به یک الگوی اسلامی دست پیدا کرد.

در این بین برای پیدا کردن پاسخ دلیل قانون‌گریزی برخی افراد و بخش‌ها، می‌توان ریشه آن را در خودخواهی و حفظ منافع مادی و موقعیت سیاسی‌شان جستجو کرد؛ معضلی که احتیاج به مبارزه و برخورد جدی دارد چون گریز از قانون توسط هر فرد و بخشی به نفع کشور و انقلاب اسلامی نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

خودخواهی انسان‌ها مقدمه قانون‌گریزی می‌شود به این معنا اگر انسان‌ها بدانند که لازمه یک جامعه آرمانی، عمل به قانون است مطامع شخصی و حزبی را کنار می‌گذارند و قانون را حتی اگر انتقادی به آن وجود دارد، به طور کامل عمل می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

با متخلفین برخورد قاطع نشده است. آموزش دینی لازم در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها انجام نشده است. جایگاه عمل به قانون در دین اسلام برای افراد تبیین نشده است.

حمیدرضا طباطبایی نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

ریشه قانون‌گریزی به شخصیت افراد و نقطه ضعف‌هایی که دارند برمی‌گردد؛ کسی که خود و استنباط خود را بالاتر و فراتر از قانون بداند، نمی‌تواند افکار مخالف و عقاید مخالف خود را تحمل کند.

در مباحثنظارتی نیز گفته شده است که اگر قانون‌گریزی در کشور رخ دهد تمام نهادها به هم می‌ریزد و حتی اگر این موضوع از جانب مسوولان کشور باشد آثارش بدتر است زیرا به زیرمجموعه‌های اداری و قوای مملکت تسری می‌یابد و همچنین تاثیر بسیار نامطلوبی را بر روی مردم به جا می‌گذارد.

اما راه‌حل این است که ضمانت اجرایی قانون قوی‌تر شود یعنی اگر کسانی از قانون فرار کردند و یا خلاف قانون عمل کردند مجازات انتظامی برایشان در نظر گرفته باشند و اگر در مقام‌های دولتی هستند سازمان‌های نظارتی آنها را شناسایی کرده و یا دستگاه‌های قضایی و سایر قوای کشور که می‌توانند در این خصوص برخورد کنند، برخوردهای لازم را انجام دهند تا در این صورت ضمانت اجرا قوی‌تر شود.

همچنین در این زمینه نیازمند هستیم که اهتمام به قانون به عنوان یک اصل فرهنگی به شمار رود و تخطی از آن یک ناهنجاری تلقی گردد تا بتوان اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه انجام داد.

میرهادی قره سید رومیانی، عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی:

مقام معظم رهبری با درایت و حکمتی که دارند در این بخش‌ آسیب‌ها را مشاهده کرده و به آن اشاره داشته‌اند اما باید بدانیم که در مقابل قانون نایستیم و آن را دور نزنیم. قانون‌گریزی آفت بدی است و اگر قانون با مصالح و منافع شخص یا بخشی سازگار نیست، به نحوی قصد دارد آن را دور زند و به کار خود بپردازد و یا حتی تفسیر به نقد خودش کند.

به نظر می‌رسد آنهایی که می‌خواهند از قانون فرار کنند دست به چنین اقداماتی می‌زنند که می‌تواند خطرناک باشد و هدف قانونگذار و حسن اجرای قوانین را به خطر بیندازد.

توجه به کیفیت در تولیدات داخلی چقدر است؟

محمدرضا پورابراهیمی نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

میزان کیفیت محصولات در کشور ما در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و حوزه‌های دیگر متفاوت است ولی در مجموع علی‌رغم تمامی تلاش‌ها برای رشد و شکوفایی اقتصاد و تولیدات، به دلیل وجود تفکر غلط در بین مردم مبنی بر کیفیت بالای کالاهای خارجی نسبت به محصولات داخلی، ممکن است این محصولات مورد استقبال مردم قرار نگیرد.

عدم توجه کافی به محصولات داخلی شرایطی را برای تولیدکنندگان فراهم آورده که آنها محصولاتشان را متناسب با نیازهای داخلی تولید نکنند؛ در این شرایط با کاهش تقاضا و افزایش محصولات خارجی و نبود امکان رقابت محصولات داخلی با کالاهای خارجی وضعیت برخی تولیدکنندگان به جایی رسیده که به جای توجه به کیفیت، تنها به قیمت‌گذاری محصولاتشان بسنده کنند، شرایطی که اثرات منفی در جامعه به جای گذاشته است.

تمامی این مشکلات منکر توجه نسبی به کیفیت تولیدات داخلی نیست البته به باور ما باز هم حرکت مطلوبی متناسب با سند چشم‌انداز انجام نشده است موضوعی که به فرهنگ‌سازی در بین مردم برای توجه کافی به محصولات داخلی نیازمند است.

غلامرضا نوری، عضو هیات‌رییسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴:

یکی از بال‌های حمایت از تولیدات ملی افزایش میزان کیفیت تولیدات داخلی است چون این موضوع اثر مستقیمی در استفاده از کالاهای داخلی دارد، موضوعی که نمود آن را می‌توان در توجه بیشتر مردم به محصولات و مارک‌های خارجی نسبت به تولیدات داخلی دید.

در این شرایط تولیدکنندگان باید برای افزایش کیفیت، استحکام و دوام محصولات خود، برنامه‌ریزی مدونی داشته باشند؛ کاری که نتیجه آن داغ‌تر شدن بازار داخلی و تاثیر مستقیم آن در رشد اقتصاد ملی است.

اینکه در کشور به ارتقای کیفیت تولیدات داخلی نیازمندیم نیز امری است که هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن باشد، این شرایط با توجه لازم به واحدهای تولیدی و ایجاد شدن زمینه لازم برای رقابت کالاهای داخلی با کالاهای مشابه خارجی فراهم می‌شود.

آیا حقوق افراد در رسانه‌ها و در اینترنت رعایت می شود؟

محمد بیاتیان، عضو هیات‌رییسه کمیسیون صنایع و معادن:

با توجه به قوانین موجود، حقوق افراد در روزنامه‌ها، صداوسیما و خبرگزاری‌ها به دلیل وجود یکسری محدودیت‌ها و خطوط قرمز نادیده گرفته نمی‌شود، شرایطی که در فضای اینترنتی به دلیل نبود قانون مدون و جامع حاکم نیست.

در فضای اینترنت حتی اگر آبروی افراد به حراج گذاشته شود، آخرین میزان مقابله فیلتر و یا بسته شدن یک سایت و یا وبلاگ است؛ این شرایط نشان می‌دهد که در فضای مجازی به یکسری قوانین مدون و نظارت‌های کافی نیاز داریم تا در آنجا هم حقوق افراد محترم شمرده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

خیر، چرا که نبود قانون در بخش فضای رسانه‌ای مخصوصا در بخش سایبری باعثشده است افراد قانون‌گریز از حاشیه امن مناسبی برخوردار باشند. ضمن آنکه ضعف اخلاقی، اعتقادی و عدم پایبندی به ارزش‌های اسلامی این اجازه را به افراد می‌دهد که بی‌پروا به حقوق یکدیگر تجاوز کنند.

طراحی لباس‌ها و معماری شهرها چقدر منطقی و عقلانی است؟

احمدرضا مقیمی، نایب‌رییس کمیسیون عمران:

ما مدعی فرضیه الگوی حکومت اسلامی در جهان هستیم و باید در همه بخش‌ها حداقل در داخل کشور به این الگو احترام بگذاریم که یکی از بخش‌های مهم معماری و شهرسازی در فضاهای شهری کشور است به طوری که باید ساختمان‌ها به شکلی طراحی شود که تداعی‌کننده فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد به طور مثال ساختمان‌های ما باید مطلوب و قابل استفاده برای ایثارگران و معلولین باشد که به دلیل جنگ تحمیلی در کشور ما بخش زیادی از جامعه را تشکیل می‌دهند.

اما متاسفانه مبلمان شهری، حمل و نقل عمومی و ساختمان‌ها دارای سازوکار مناسب برای استفاده ایثارگران و معلولین نیستند و در مجموع به نظر می‌رسد در بخش عمران و معماری شهری جای خالی تصمیمات درازمدت و اساسی و ایده‌های نو و مبتنی بر الگوی زندگی ایرانی و اسلامی خالی است.

چرا در برخی مناطق، طلاق زیاد شده است؟

عباس قائد رحمت، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی:

آنچه مقام معظم رهبری در خراسان شمالی فرمودند که ما سبک ایرانی و اسلامی خودمان را دنبال کنیم از این رو است که سبک‌های زندگی در شرق و غرب با یکدیگر متفاوت است و اصول و ساختار و ساز و کار و نتایج آنها با یکدیگر تفاوت دارد.

خانواده‌ی ایرانی فرهنگ ایرانی دارد، خانواده‌ی اسلامی فرهنگ اسلامی خود را دارد و در مقابل یک خانواده‌ی اروپایی طبیعی است که زندگی‌اش به سبک اروپایی باشد حتی ازدواج کردن به سبک ایرانی و اروپایی متفاوت است. ارتباطات افراد با یکدیگر، دوستی‌ها و نیز فرآیند ازدواج و همسریابی کاملا با یکدیگرمتفاوت است.

بنابراین تاکیدی که مقام معظم رهبری داشتند بسیار سنجیده و دقیق است و ما باید سبک ایرانی و اسلامی خودمان را که برگرفته از آموزه‌های دینی و فرهنگی ما است مد نظر قرار داده و ترویج کنیم و همچنین دستگاه‌های اطلاع رسانی رسانه‌ها، صدا و سیما و مطبوعات باید این کار را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای ذیربط باید این کار را با جدیت دنبال کنند.

این سبک زندگی که رهبری فرمودند قطعا می‌تواند در کاهش طلاق موثر باشد. با توجه به این که اکنون در دوره‌ی گذار قرار داریم یعنی سبک زندگی‌ها از سنتی تغییر کرده باید در این زمینه توجه بیشتری انجام شود. چرا که پیش از این در گذشته رسانه‌ها یا وجود نداشتند و یا نقش موثری نداشتند و نهایتا بزرگان در خانواده به نقل قول از حوادثو وقایع و داستانها می‌پرداختند و یا اگر رادیویی وجود داشت، تعداد محدودی شبکه‌ را پوشش می‌داد حتی تلویزیون نیز کم بود.

در حالی که برخی‌ها آن را نیز حرام می‌دانستند و استفاده نمی‌کردند اما با ورود تلویزیون به خانه‌ها بسیاری از مرزها برداشته شد.

استفاده از اینترنت و ماهواره نیز همین ویژگی‌ را داشت ولی فرهنگ استفاده از آن متاسفانه رسوخ نیافته بود در واقع ما یک تقدم فرهنگی داشته‌ایم، تقدم و تاخر فرهنگی مساله‌ی مهمی است چرا که باید قبل از استفاده از این گونه ابزارها فرهنگ نیز نهادینه شود.

اینترنت و ماهواره آسیب‌هایی را وارد کردند آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند برای این که خانواده‌های ما را دچار فروپاشی کنند و در برخی شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغاتی صورت می‌گیرد که حتی می‌تواند ارتباط زن و مرد را با یک سری دوستی‌های دیگر همراه کند، و با شکستن مرزها فرهنگ دیگری را ترویج کند که نتیجه‌ی آن مسایلی است که جامعه با آنها مواجه می‌شود.

البته در جامعه افرادی وجود دارند که نسبت به این موضوع واکسینه هستند و بسیاری از این مسائل تاثیری بر زندگی آنها ندارد یعنی آداب و رسوم‌شان نهادینه شده و از نظر فرهنگی غنی هستند و خود این امر می‌تواند به جامعه کمک کند که با تاثیر گذاری این افراد در سایرین نه تنها طلاق رخ ندهد بلکه آنها به جامعه هشدار نیز بدهند.

سبک زندگی که مقام معظم رهبری فرمودند بسیار بجاست و باید فرهنگ ایرانی و اسلامی را به خوبی دریافته و ترویج کرد و جوانان به این باور برسند که بهترین سبک، سبک ایرانی و اسلامی است و اگر خوبی‌های دیگران را نیز دریافت می‌کنیم چارچوب‌های اصلی از هم پاشیده نشود.

از سوی دیگر طلاق به عوامل متعددی وابسته است که یکی از آنها همان سبک زندگی است که در حال تغییر از سنتی به مدرن است که با این شرایط نتوانسته‌ایم زیرساختها را فراهم کنیم. همچنین مسائل اقتصادی جامعه از دیگر موضوعاتی است که خود این مساله را دامن می‌زند که بخشی مربوط به مشکلات و تورم‌هایی است که ناشی از تحریم‌هاست و بخشی دیگر ناشی از سوء مدیریت برخی از مدیران است که توان مدیریتی ندارند و با کارهایشان سبب شده‌اند که این مسائل در زندگی شکاف ایجاد کند چرا که هزینه‌ها افزایش یافته و درآمد مردم با هزینه‌ها سازگار نیست و همین امر اختلافات را روز به روز بیشتر می‌کند.

چشم‌ وهم چشم‌ی بستگان عامل دیگری است که در فرهنگ ما وجود دارد. با توجه به این که رهبری سبک زندگی درست را بیان فرمودند باید بدانیم که گرچه مشکلاتی وجود دارد از قبیل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، اما خرده فرهنگ‌هایی که در جامعه وجود دارد نباید نادیده گرفته و زیر پا گذاشته شوند و باید متخصصان رشته‌های مختلف از جمله روانشناسان، جامعه شناسان و علوم تربیتی وارد کار شده و نگذارند جوانان زندگی‌شان دچار فروپاشی شود چون طلاق در حال افزایش و ازدواج رو به کاهش است و این یک بلای جدی است که گریبان جامعه را گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

در بحثازدواج دستورات دینی و احترام به یکدیگر که آن نیز بخشی از دستورات دینی است، نادیده گرفته می‌شود.

میر هادی قره‌سید رومیانی، عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی:

طلاق از دیدگاه اسلام و قرآن پدیده‌ای است که عرش خدا از آن به لرزه و صدا در می‌آید و کل کائنات را تغییر می‌دهد. از دیدگاه اسلام مهم‌ترین نهاد خانواده است و از طلاق به عنوان مرگ و انحلال این نهاد مقدس یاد شده است.

طلاق یک بیماری است که این نهاد مقدس را از بین می‌برد در نظر داشته باشید کل طبقات اجتماعی محصول یک زندگی آرام و بی‌آلایش است. اگر زندگی راحت باشد یک مدیر می‌تواند به راحتی آن را مدیریت کند. عنصر حیاتی اجتماع، فرد است و بالندگی یک فرد به داشتن یک خانواده خوب می‌باشد. در سایه یک خانواده خوب است که فرد می‌تواند بالنده باشد. از این رو آسیب اصلی این نهاد مقدس طلاق است اما طلاق چطور شکل می‌گیرد؟

مقام معظم رهبری فرموده‌اند که مردم ایران مردم بانشاطی هستند، خیزش و انعقاد نشاط از خانواده است یعنی خانواده اگر آرامش نداشته باشد نمی‌تواند نشاط را ابتدا به خانواده و سپس به اجتماع انتقال دهد اما موجبات طلاق چیست؟

در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم. از لحاظ آماری نیز باید آمایش دقیقی انجام شود که ببینیم در دنیا در چه جایگاهی هستیم با این حال آموزه‌های دینی ما بهترین آموز‌ه‌ها هستند و اهمیت، جایگاه و اعتباری که اسلام به زن و خانواده داده است هیچ دین و مذهبی به آن اینگونه نپرداخته است.

در واقع باید بهترین خانواده‌ها کمترین آمار طلاق را داشته باشد اما طلاق با توجه به اجتماع امروز ما یکسری مولفه‌های اصلی دارد که این مولفه‌های اصلی به اجتماع برمی‌گردد و اصلی‌ترین عنصر اجتماع، فرهنگ است و اگر فرهنگ‌سازی در درون خانواده انجام نشود و رفتار والدین با فرزندان و بالعکس اصلاح نگردد، در این زمینه موفق نخواهیم بود لذا نیازمندیم که سربازان فرهنگی در این جبهه آرایش گیرند که این سربازان همان حوزه علمیه است. حوزه علمیه سنگر مهمی است که می‌تواند فرهنگ اصیل و غنی اسلام را اشاعه دهد لذا معتقدم باید از توان حوزه علمیه و نیز دانشگاه‌ها برای به‌روز کردن کشور و زندگی و فرهنگ‌سازی استفاده کرد؛ بنابراین اگر بتوانیم بدی طلاق را در جامعه نهادینه کنیم می‌توانیم این آمار را کاهش دهیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

فرهنگ دینی از خانواده‌ها رخت بربسته و موجب شده توقعات زن و مرد در چارچوب دین نباشد. قبح طلاق شکسته شده است. شرایط نامناسب اقتصادی باعثشده است که توقعات خانواده‌ها بالا برود و زوجین نیز از هم توقعات خاص و ناممکنی داشته باشند.

الگوی تفریح سالم کدام است؟

حجت‌الاسلام و المسلمین طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

تفریح سالم تفریحی است که روح و جسم انسان هر دو سرزنده و بالنده شوند به طوری که در تفریحات علاوه بر شادابی جسمی، روح انسان نیز تعالی یافته و تقویت شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

گسترش جذابیت و امکانات زیارتگاه‌ها، استفاده از طبیعت و آموزش برای استفاده درست و بدون مخاطره از زیبایی‌های طبیعی.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

مقام معظم رهبری در سخنان خود بحثخوبی را مطرح کردند که ما نبایدها را در جامعه ترسیم می‌کنیم اما در مقابل آن راهکارها و بایدها را به جامعه ارائه نمی‌کنیم. در مورد تفریحات سالم هم معمولا نبایدها برای قشر جوان ترسیم می‌شود و حتی گاهی برای این نبایدها قدرت اجرایی هم به کار می‌گیریم و در جایی هم نیروی انتظامی را وارد می‌کنیم. این در حالی است که در مورد الگوهای سالم زندگی آنچنان امکانی در اختیار مردم قرار نمی‌دهیم.

اگر یکی دو روز تعطیلات پیش بیاید مردمی که می‌خواهند تفریح کنند از خانه‌ها بیرون می‌آیند اما برای همین نیاز هم امکانات لازم در نظر گرفته نشده است. در حال حاضر قریب به ۸۰ درصد کسانی که به مسافرت می‌روند اقدام به برپایی چادر می‌کنند چرا که اینها زندگی متوسط به پایینی دارند و هزینه‌ی هتل و مسافرخانه ندارند. برای این افراد می‌توان همچون سبک قدیم که کاروانسراها را داشتیم، کمپ‌هایی با امکانات انشعاب برق و سرویس عمومی در نظر گرفت، حتی می‌توان در سالن روباز فیلم سینمایی برای این افراد به نمایش گذاشت یا امکانی برای ورزش صبحگاهی در آن محل ایجاد کرد، برای مخارج آن هم می‌توان هزینه مختصری را از مردم دریافت کرد.

متاسفانه ما بعد از اینکه مردم به صورت خودجوش در جایی جمع شدند مداخله می‌کنیم مثل دریا که امکانات مناسبی برای افراد در نظر گرفته نمی‌شود اما اگر چند نفر خواستند به دریا بروند به فکر برخورد می‌افتیم، در حالی که خوب است به جای برخورد صرف انتظامی و ایجاد محدودیت و ممنوعیت، اقدام به سالم‌سازی دریا کنیم.

چرا ساعات کاری مفید در دستگاه‌ها کاهش یافته است؟

حجت‌الاسلام و المسلمین طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

نظارت مسئولین مجموعه و پایبندی خود آنها به انجام کار مفید و حضور به‌موقع و همچنین احترام به کسانی که به قوانین و موازین کاری توجه می‌کنند و در مقابل برخورد با افراد بی‌مسئولیت می‌تواند باعثافزایش کار مفید در سطح دستگاه‌ها شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمرتضی حسینی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

کار علمی و آموزشی برای بهبود کارآیی صورت نگرفته است. آموزش، وجدان کاری و تاکید بر کسب روزی حلال کم‌رنگ شده است.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

ما روزی در مجلس هفتم به دنبال تعدیل و منطقی کردن تعطیلات در ایران بودیم. در آن زمان طرحی از سوی نمایندگان ارائه شد و با توجه به اینکه ایران از جمله کشورهایی است که از بیشترین تعطیلات در طول سال برخوردار است به دنبال تعدیل این موضوع بودیم اما سر و صدای زیادی به راه افتاد و هر کس می‌گفت مگر می‌شود فلان مناسبت را تعطیل نکرد. در آن زمان آقای حدادعادل گفتند که ما چون در زمان کار، تفریح می‌کنیم وقتی تعطیل می‌شود نمی‌دانیم چه کنیم.

اگر واقعا دو میلیون کارمند اداری کشور هشت ساعت در روز کار کنند ما باید همه قلل جهان را قتح کنیم! متاسفانه برخی از کارها صرفا یک نوع بروکراسی است و این بروکراسی اداری باید از حالت عمودی به افقی تبدیل شود.

ما راندمان زیادی از نظر اداری نداریم چرا که هر کس میزی دارد و بعضی کسانی هم که سر کار گذاشته می‌شوند بیشتر مانع کارند، ‌ این در حالی است که می‌توانیم کارآمدتر باشیم. به این منظور باید هر چه می‌توانیم دولت را کوچک کنیم، به مردم نقش بیشتری بدهیم و به بخش خصوصی اعتنا کنیم، ‌ خیلی از کارهایی که به دولت گره زده‌ایم می‌تواند توسط مردم انجام شود. در واقع در بخش خصوصی کار را می‌خرند اما در بخش دولتی ما زمان را می‌فروشیم، نه کار را و تا زمانی که این دو مفهوم جابجا نشود به توفیق دست پیدا نمی‌کنیم.

جواد هروی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

روح حاکم بر دستگاه‌ های اجرایی کشور باید به سمتی برود که نگاه اسلامی و ایمانی ما حاکم باشد و اگر جامعه و ادارات ما اسلامی باشند نگاه اجرایی هم کاملا کیفی خواهد شد و به همین خاطر روح همکاری، ‌تعامل و پیشبرد امور را خواهیم داشت اما اگر قرار باشد بر این اساس پیش نرود دچار چالش‌های جدی خواهیم بود.

در فرمایشات مقام معظم رهبری این نکته بود که در سیستم اداری به شیوه‌ای عمل کنیم تا روح کاری تقویت شود وعواملی که موجب تقویت آن می‌شود را قوت بخشیده و از عواملی که موجب تعضیف آن می‌شود اجتناب کنیم.

اینکه در جامعه به دنبال عوامل این قضیه بگردیم کار سختی است چرا که مبنای اسلام داریم و شالوده‌های مکتبی که تمام این قواعد را به ما داده است، لذا امیدواریم در جامعه‌ی اسلامی توجه خاصی به این موضوع صورت پذیرد و به شکل کمی و کیفی نتایج آن را ببینیم.

به همین خاطر معتقدم الگوهای روشن برای توجه به نظام اداری مناسب و صحیح و کاربردی در پیشینه و هویت ملی واسلامی ما وجود دارد. با توجه به اینکه صاحب هویتهای فرهنگی و فکری غنی در جامعه هستیم و بسترهای سرشار فرهنگی برای تقویت روحیه کار وجود دارد ضرورت دارد که نظام اداری ما به سمت مقوله انسانی و فرهنگ اسلامی گام‌های جدی بردارد.

اسلام به عنوان یک مکتب دقیق که بر تفکر و اندیشه‌ی انسانها تکیه می‌کند، رویکردهای جدی به مقوله‌ی حاضر برای نظام‌های اداری دارد که باید در این راستا اقدامات عملی صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، بعد از تبیین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از سوی مقام معظم رهبری و اکنون آسیب شناسی عینی در مورد بحث "سبک زندگی" انتظار میرود که تمامی دستگاههای فرهنگی تبلیغی، مسوولان در ردههای مختلف و اقشار گوناگون مردم با عمل به این رهنمودها بتوانند مشکلات را پشت سر گذاشته و آینده روشنی را پیش روی نسلهای بعدی قرار دهند.