شهریار افندیزاده، درباره افزایش ٧.۷ درصدی تصادفات و تلفات رانندگی در جادههای کشور، اظهار کرد: تصادفات منجر به فوت، به ارگانهای بسیاری مرتبط است که همگان برای روند کاهشی آن تلاش میکنند.

به گزارش اکونیوز، وی افزود: تا پایان سال باید روند آمار تصادفات را در نظر گرفت چراکه ممکن است طی یک ماه تعداد تصادفات و تلفات افزایش و طی ماه دیگر روند کاهشی داشته باشد، لذا میانگین سالانه را باید در نظر گرفت و نسبت به سال گذشته مقایسه کرد.
افندی‌زاده تصریح کرد: با توجه به افزایش وسایل نقلیه که حدود یک میلیون دستگاه در سال است و همچنین افزایش طول راه‌های کشور، تلاش می‌شود روند تصادفات و تلفات روبه کاهش باشد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه میزان سرعت نقش بسزایی در تصادفات برون شهری دارد طرح نصب دوربین‌های ثبت سرعت برای کاهش و کنترل سرعت از دو سال اخیر در دستور کار قرار گرفته است که با تصویب لایحه جرایم راهنمایی و رانندگی ‌۶ درصد مبلغ جرایم به وزارت راه و ترابری اختصاص می‌یابد که برای تجهیز جاده‌ها به دستگاه‌های ثبت تخلفات و ارتقای ایمنی در راه‌ها اختصاص می‌یابد.

به گفته وی، براساس تحقیقات در کشورهای دیگر با استفاده از این سیستم ‌٢ تا ‌٥ درصد از تصادفات ناشی از بالا بودن سرعت کاسته می‌شود.

معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران آمادگی نصب و نگهداری از این دستگاه‌ها را دارند و تصویب این لایحه و اختصاص ‌۶ درصدی مبلغ جرایم منبع جدیدی برای مجهز کردن جاده‌ها به سیستم هوشمند کنترل سرعت خواهد بود.

افندی‌زاده اظهار کرد: تلاش می‌شود تا پایان سال نسبت به سال گذشته افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای نداشته باشیم که در این راستا تجهیزات راه‌های کشور در دستور کار قرر گرفته از سوی دیگر تعامل با پلیس، اوژانس، هلال احمر و … نیز بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: مردم نقش اول را در کاهش تصادفات و تلفات رانندگی دارند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: اگر عوامل انسانی را با فرهنگ‌سازی و ایجاد سیستم‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات، تحت نظارت قرار داد به شدت تصادفات در جاده‌های کشور کاهش می‌یابد کما اینکه در موادی که پلیس در جاده‌ها حضور دارد میزان تخلفات و تصادفات بسیار کمتر است.

به گفته وی سال گذشته میزان تصادفات و تلفات ناوگان عمومی برون‌شهری با کمک تشکل‌های صنفی، ‌٥ / ٢ درصد بوده است.

پیش از این شمار کشتههای تصادفات را در کشور روزانه ٦٤ نفر عنوان شده بود و این یعنی هر دو روز یک بار یک هواپیمای توپولوف در جادههای کشور سقوط میکند، اما سقوط آن خاموش است.