دستگا ه ها برای مشکل ازدواج گریزی همکاری کنند

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، مصطفی تبریزی اظهار داشت: یافتن همسر ایده‌آل محال و نشدنی است، چون هیچ انسانی کامل و بی‌نقص نیست. امروزه توقع‌ها از ازدواج‌ بالا رفته است؛ بنابراین زمان می‌برد تا فرد مستقل شود.

وی گفت: در نتیجه یک جوان ۱۹-۱۷ ساله نمی‌تواند استقلال یافته، شرایط ازدواج را کسب کند. جوانان در آغاز زندگی مشترک، نخست باید شرایط مالی خودشان را بررسی و سپس اقدام به ازدواج کنند.

وی افزود: بحثیادگیری اجتماعی نیز در این زمینه بسیار مؤثر است. جمله «همه دیر ازدواج می‌کنند»، مانند تلقینی برای دیگر جوانان شده است. وقتی این جمله زیاد رد و بدل می‌شود در نتیجه تمایل به ازدواج به تأخیر می‌افتد و همه باور می‌کنند که سن ازدواج بالا رفته است.

تبریزی، با برشمردن عوامل مؤثر بر ازدواج تصریح کرد: عوامل متعددی بر ازدواج تأثیر دارند. عوامل اقتصادی، اجتماعی، روانی، ارتباطی و…، که در نتیجه درمان درد ازدواج‌گریزی را تنها یک سیستم اجتماعی می‌تواند درمان کند چاره کار برای حل این مسئله کار سیستمی است و باید همه عوامل با هم حرکت کنند تا عقربه ساعت به گردش درآید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با وجود اهمیت عامل اقتصادی، جوانان درگیر مسائل دیگری چون افزایش سطح توقع از همسر و ایده‌آل‌گرایی در انتخاب همسر نیز هستند، که به بالا رفتن سن ازدواج منجر شده است.

وی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان می‌تواند بخش فرهنگی و فرهنگ‌سازی را در این زمینه پوشش دهد، ولی حل این مشکل همکاری دیگر دستگاه‌ها را می‌طلبد تا به صورت موازی با بخش فرهنگی حرکت کنند. تنها به زور قانون و بخشنامه نمی‌توان جوانها را با یکدیگر پیوند داد و باید بستر این عوامل و شرایط ایجاد شود.

این روانشناس مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج را ضروری خواند و افزود: این امر بر افزایش آمار ازدواج تأثیری ندارد، ولی برای شروع زندگی مشترک، مهم‌ و تأثیرگذار است تا دو نفر که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، با ریسک کمتری به ازدواج اقدام کنند.

وی درباره آشنایی پیش از ازدواج گفت: در روزگار قدیم ارتباطات میان افراد، مستقیم و بیشتر بود ولی امروزه در شهری مانند تهران با وجود این جمعیت، روابط به گونه‌ای رنگ باخته است که جوان‌ها دیگر امکان دیدن یکدیگر را ندارند تا با هم آشنا شوند. این دور شدن‌ها موجب شده تا میل به تنهایی در افراد فزونی یابد و آمار ازدواج نسبت به گذشته کاهش یابد.

تبریزی تصریح کرد: تصور زن و مرد از نقش‌های یکدیگر در زمان قدیم بسیار متفاوت از امروز بوده است. مرد سنتی همسر خوب را زنی می‌دانسته که خوب آشپزی کند و به امور خانه رسیدگی کند و زن قدیم‌ هم مردی را همسر مناسب می‌دانست که خرج خانه را بدهد و کتکش نزد! اما امروزه زوج‌ها از درک متقابل و محبت و… صحبت می‌کنند و همسر مطلوب را به گونه‌ای دیگر تعریف می‌کنند.

این استاد دانشگاه گفت: هویت انسان امروز با هویت انسان گذشته فرق کرده است و در نتیجه نمیتوان راهکارهای مؤثر گذشته را در جامعه امروزی پیاده کرد و باید به فکر راهکارهای جدید و متناسب بود.