به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، محسن دستور وضعیت دام‌های کشور نسبت به بیماری بروسلوز را مطلوب عنوان و اظهار کرد: شدت این بیماری به علت افزایش آگاهی جامعه به ویژه دامداران کاهش یافته و با توجه به مشترک انسان و حیوان بودن این بیماری، جامعه انسانی در مصرف فرآورده‌های دامی و مواد لبنی دقت کافی به خرج می‌دهند.

وی به وضعیت دام‌های کشور نسبت به بیماری تب کریمه کنگو اشاره و بیان کرد: تمامی استانها باید نسبت به جلوگیری از این بیماری فعال بوده و آگاهی کامل نسبت به نحوه برخورد با دام‌ها و استفاده از فرآورده‌های دامی را بدانند.

دستور خاطر نشان کرد: استان‌هایی که در مناطق مرزی قرار دارند باید نسبت به پیشگیری از این بیماری حساسیت بیشتری نشان دهند و پیشگیری را جدی تر بگیرند.

در استان همدان تاکنون هیچ موردی از بیماری " تب کریمه کنگو " گزارش نشده اما تمامی مجموعه‌های دامپزشکی سراسر کشور باید از ابتلای دام‌ها به این بیماری پیشگیری کنند چراکه این بیماری بین انسان و دام مشترک بوده اما در دام‌ها به صورت پنهانی است و هیچ علامتی ندارد ولی به محض ورود به بدن انسان موجب مرگ می‌شود.

دستور اذعان کرد: ۹ استان از واکسیناسیون علیه بیماری شاربن، تب برفکی و آبله بهره‌مند شدند که در سال‌های آینده تعداد استان‌های تحت پوشش واکسینه را افزایش خواهیم داد و در این ۹ استان ۲۳۰ میلیون مورد واکسینه انجام شد.

وی گفت: در راستای انجام واکسیناسیون ۱۰ درصد میزان آبله و ۳۰ درصد میزان آبله در کشور کاهش یافت.

رییس سازمان دامپزشکی از راه‌اندازی سیستم " پیش‌سرد " در کشتارگاه‌ها خبر داد و گفت: مجهز شدن کشتارگاه‌ها به سیستم " پیش‌سردکننده " بسیاری از بیماری‌های دامی را کاهش می‌دهد و سلامت گوشت را تضمین می‌کند لذا مردم می‌توانند با اطمینان خاطر گوشت خریداری کنند.

وی ادامه داد: مجهز شدن کشتارگاه‌ها به این سیستم موجب از بین رفتن بیماری " تب کریمه کنگو " می‌شود بنابراین در صورتیکه گوشت مورد نظر به مدت ۲۴ ساعت قبل از مصرف در یخچال نگهداری شود، بیماری تب کنگو از بین می‌رود لذا وجود این دستگاه در کشتارگاه بسیار ضروریست که امید می‌رود تمامی کشتارگاه‌ها به زودی به این سیستم مجهز شوند.

دستور گفت: سرمایهگذاران بخش خصوصی باید وارد کار شوند و اقدام به احداث کشتارگاههای صنعتی کنند تا کشتارگاههای سنتی به صورت کامل به صفر برسد که در این زمینه مجموعه دامپزشکی از بخشهای خصوصی حمایت خواهد کرد.