به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، حسن خیرخواه اظهار داشت: کنترل حجم غذا، کاهش مصرف چربی‏ها، استفاده از روغن‏های غیراشباع(مایع) به میزان مناسب و کاهش مصرف انواع غذاهای موسوم به فست‏فود که دارای مقادیر بالایی از نمک و چربی بوده و زمینه‏ ساز چاقی و افزایش فشارخون است، را می‏توان از جمله اقدامات مؤثر در کاهش ابتلا به بیماری‏های قلبی و عروقی دانست.

خیرخواه اضافه کرد: کاهش مصرف غذاهای فرآوری ‏شده مانند انواع غذاهای آماده و کنسروها، انواع نوشیدنی‏های شیرین و گازدار، آب‏میوه صنعتی و تنقلات فاقد ارزش غذایی نظیر چیپس و پفک خطر ابتلا به بیماری‏های قلبی را کاهش می‏دهد.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند افزود: در مقابل، استفاده از برنامه غذایی روزانه حاوی انواع لبنیات کم‏چرب، فیبر، مصرف حداقل پنج واحد میوه و سبزیجات ضد عفونی‏شده، حبوبات، غلات و نان‏های سبوس‏دار ارتقای سطح سلامت را به دنبال دارد.

وی، مصرف ماهی دست‏کم دو بار در هفته، جایگزینی سبزی‏های معطر، آب‏لیمو، آب‏غوره، روغن زیتون و ماست کم‏چرب به جای سس‏های چرب در سالاد سبزی و میوه، طبخ غذاها به صورت آب‏پز، بخارپز، کبابی یا تنوری را به نوعی گام برداشتن به سوی زندگی سالم خواند.

خیرخواه، افزایش فعالیت‏های بدنی، کنترل وزن بدن و جلوگیری از چاقی را در کاهش بروز بیماری‏های قلبی و عروقی مؤثر دانست و افزود: انجام حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز با شدت متوسط، پیاده‏روی، شنا، دو، دوچرخه‏سواری و تمرینات کششی از بهترین فعالیت‏ها برای کاهش وزن قلمداد می‏شود.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند با بیان اینکه کاهش مصرف نمک کنترل فشار خون را در پی دارد، تصریح کرد: فشار خون بالا عامل اصلی ابتلا به بیماری‏های قلبی و در نتیجه سکته مغزی است.

وی ادامه داد: ورزش و فعالیت بدنی منظم، ارتباط مناسب با دوستان و دعا و نیایش نیز در کاهش استرس به عنوان عامل بیماری‏‏زا مؤثر است.

خیرخواه، دوری از دخانیات را عاملی مؤثر در ارتقای سلامت قلب اعضای خانواده دانست و گفت: یک پنجم عامل بیماری‏های قلبی و عروقی مصرف سیگار است؛ یک سال پس از ترک مصرف دخانیات خطر بیماری‏های عروق «کرونر» قلب به نصف تقلیل یافته و با گذشت زمان بدن به وضع طبیعی می‏رسد.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند افزود: اطلاع از وضع بدن و کنترل شاخص‏های سلامتی نظیر فشار خون، کلسترول، قند خون، حجم دور شکم و نمایه توده بدنی(BMI) از اهم موارد در ارتقای سلامتی است.

وی با اشاره به نشانه‏های هشدار دهنده ابتلا به بیماری‏های قلبی و عروقی خاطرنشان کرد: احساس ناراحتی در قفسه سینه و انتشار این درد در نواحی دو بازو، پشت گردن، فک یا سرمعده، تنگی نفس و سایر نشانه‏ها اعم از ضعف یا خستگی غیرقابل توجیه، اضطراب یا عصبانیت غیرمعمول، سوء‏ هاضمه یا درد ناشی از نفخ، عرق، سر درد، تهوع، استفراغ، سبکی سر، سنکوپ و شوک از علائم و نشانه‏های اصلی هشداردهنده حمله قلبی شمرده می‏شوند.